رشد قیمت‌های جهانی؛ شمشیری دو لبه

مدتی است، روند صعودی بازارجهانی کامودیتی ها و نفت، بیش از گذشته توجه سرمایه گذاران را به خود معطوف کرده است، طوری‌که آنها بیش از گذشته، برای ترسیم دورنمای سرمایه‌گذاری خود به دنبال ثبات و بررسی نوسانات این مهم می‌پردازند.

رییس هیات مدیره سبدگردان «اقتصاد بیدار» در گفت و گو با پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و در بررسی نوسانات قیمتی بازار جهانی کامودیتی گفت: در گام اول افزایش عرضه و در گام دوم افت تقاضا سبب می شود تا قیمت کامودیتی‌ها افت کند، اما این روند ممکن است یک یا دو سال به طول انجامد. از ماه ها قبل در بازارهای جهانی اختلالاتی در زنجیره تامین مواد اولیه به وجود آمد، این مشکل به طور عمده به بالا بودن هزینه حمل و نقل برمی گشت، به طوری که به موجب آن بسیاری از کارخانه‌ها نتوانستند مواد اولیه خود را به موقع تامین کنند. از این رو بخشی از افزایش قیمت های جهانی از این محل ایجاد شد. 

ولید هلالات، افزود: وجود خشکسالی جهانی، قطعی گسترده برق در چین به دلیل مشکل تامین انرژی  و به دنبال آن افزایش ۳۰ درصدی قیمت سیمان در چین، همگی دست به دست هم دادند تا توجه بازارهای جهانی به یک هشدار بزرگ در این خصوص جلب شود. به این معنی که نبود تامین انرژی به اندازه کافی می تواند به ایجاد اختلال بزرگ تری در عرضه بیانجامد.  

این تحلیلگر بازار ادامه داد: کمبود برقِ آبی در سال جاری و نیز پایین بودن سطح ذخیره گاز اروپایی‌ها و به دنبال آن پایین آمدن تولید چین، همگی دست به دست هم دادند تا قیمت های جهانی کامودیتی ها افزایش یابد. 
هلالات تاکید کرد: رشد قیمت‌های جهانی شمشیری دو لبه است؛ به این معنی که بالا رفتن قیمت‌ها به دلیل اختلال در نظام عرضه و مشکل تامین انرژی، سبب می‌شود تا رشد اقتصادی در اقتصادهای بزرگ اتفاق بیفتد و به دنبال آن تقاضا کاهش یابد. 

تحلیل دقیق وضعیت فعلی امکان پذیر نیست

وی افزود: در نظر داشته باشید که با رشد دوباره قیمت ها، تعادل عرضه و تقاضا از بین می رود. در این نقطه تا قیمت‌ها بخواهند دوباره به روال عادی برگردند، شاهد یک هیجان و نوسان رفت و برگشتی جدید در قیمت های جهانی خواهیم بود؛ این روال زمانبر است و ممکن است تا سال آینده به طول بیانجامد. 

این کارشناس بازارسرمایه، گفت: به نظر من بهتر است از این نقطه به بعد، قیمت‌های جهانی افزایش بیشتری نداشته باشند و روال جهانی به طوری پیش رود که مشکل انرژی تا حد زیادی رفع شود، تا سرمایه‌گذاران در حوزه فلزات و کامودیتی ها امیدوار باشند که تامین گاز برای کشورهای اروپایی انجام شود یا چین بتواند نرخ رشد اقتصادی خود را بالا نگه دارد؛ زیرا در غیر این صورت قیمت کامودیتی ها به مرور تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. 

هلالات افزود: اکنون و در کوتاه مدت، شرایط به این شکل است. چون پیچیدگی‌هایی در این خصوص وجود دارد از طرفی چون در دهه های گذشته نیز چنین تجربه ای وجود نداشته، تحلیل دقیق تری از آن نمی توان ارائه داد.  

ریسک دخالت‌های دولتی در برابر سرمایه‌گذاران

رییس هیات مدیره سبدگردان «اقتصاد بیدار» بیان کرد: بازار داخلی ما نیز از این اصل مجزا نیست، به طوری که همگام با شروع قطعی‌های برق، با رشد قیمت سیمان رو به رو بودیم. در کنار این مسایل، اظهارنظرهای دولتی امنیت سرمایه‌گذاری را پایین می آورد. از این رو بسیاری از سرمایه گذاران ترجیح می دهند با حضور در بازارهای جهانی این ریسک را حذف کنند.   

مسیر قیمت نفت، صعودی است؟

هلالات، بخشی از رشد قیمت نفت را به دلیل کمبود گاز دانست و افزود: به نظر می رسد با توجه به افزایش دکل‌های نفتی در امریکا وافزایش حدود یک میلیون بشکه، تا حد زیادی قیمت نفت کنترل می شود؛ بنابراین در زمستان قیمت نفت، نوسانات قیمت گاز را تجربه نخواهد کرد. با توجه به این موضع به نظر من قیمت نفت زیر ۷۰ دلار نخواهد رفت، اما بالای ۹۰ دلار رفتن آن هم کار بسیار دشواری است. این موضوع بستگی به این دارد که امریکا با چه میزان سرما در زمستان رو به رو باشد، زیرا با شدت سرما و مشکل در عرضه، قیمت نفت نیز تحت تاثیر زیادی قرار می گیرد.  

وضعیت قیمتی جذاب برای سرمایه‌گذاری میان مدت

این تحلیلگر بازارهای جهانی تصریح کرد: با افزایش قیمت نفت، بهای تمام شده محصولات با شتاب بیشتری حرکت می کنند و به دنبال آن محصولات پالایشی و پتروشیمی در بازار داخلی نیز در وضعیت بهتری قرار خواهند گرفت، اما در نظر داشته باشید، همانطور که در بالا اشاره شد، افزایش قیمت ها از یک نقطه‌ای، با افت تقاضا مواجه می شود. بنابراین می توان گفت وضعیت قیمتی کنونی برای سرمایه گذاران با افق دید میان مدت جذاب است، زیرا با افزایش بیش از حد قیمت نفت، ممکن است با روندی معکوسی در قیمت ها (ناشی از کاهش تقاضا) مواجه باشیم. موضوعی که به نفع سرمایه گذاران نیست.     


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید