سرمایه شرکت‌های کارگزاری در سال ۱۳۹۹ مسیر صعودی پیمودند

با مقایسه سرمایه شرکت‌های کارگزاری در دوره ۴ ساله از نیمسال اول ۹۶ تا نیمسال اول ۹۹ میتوان دریافت که سرمایه شرکت‌های کارگزاری در سال گذشته با رشد مناسبی همراه بودند.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است میزان سرمایه شرکت‌های کارگزاری در هر دوره نسبت به دوره قبل رشد قابل توجهی داشته و در دوره منتهی به اسفند ۱۳۹۹ نیز در حدود ۲۷ درصد رشد نسبت به نیم‌سال اول ۹۹ را تجربه کرده است. یکی از مهمترین دلایل رشد سرمایه شرکت‌های کارگزاری، الزام سازمان بورس و اوراق بهادار به افزایش سرمایه این شرکت‌ها به منظور تجمیع مجوزهای کارگزاران است.

با بررسی آماری نیروی انسانی فعال در صنعت کارگزاری طی ۴ سال گذشته می‌توان گفت تا قبل از نیم‌سال دوم ۱۳۹۸ تعداد نیروی انسانی تقریباً ثابت بوده و در نیم‌سال دوم همان سال تغییر چشم‌گیری داشته، نکته قابل توجه آن که رشدِ تعداد پرسنل در نیم‌سال اول ۱۳۹۹ با افزایش بیشتری رو به رو بوده است.

با این وجود اما، در بررسی این موضوع طی نیم‌سال دوم سال گذشته در می‌یابیم که رشد تعداد نیروی انسانی با نرخ رشد کمتری (در حدود ۹%) ادامه یافته است. بیشترین تعداد نیروی انسانی فعال در این صنعت مربوط به نیم‌سال دوم ۱۳۹۹ و کمترین آن مربوط به نیم‌سال نخست سال ۹۷ است. همانطور که در نمودار مشخص است تا پایان اسفند سال ۹۹ تعداد پرسنل فعال در صنعت کارگزاری ۱۰۲۶۵ نفر است که نسبت به پایان شهریور سال ۹۹ رشد ۸۴۰ نفری را تجربه کرده است.

مقایسه تعداد دفاتر و تالارهای معاملات در کل کشور در دوره ۴ ساله از نیم‌سال اول ۹۶ الی نیم‌سال دوم ۹۹:
تعداد دفاتر و تالارهای شرکت‌های کارگزاری پس از یک روند کاهشی طی ۳ سال، از نیم‌سال دوم سال ۹۸ با رونق بازار، رشد چشمگیری داشته است. این رشد در نیم‌سال دوم سال ۹۹ (هرچند با نرخ کمتر) ادامه یافته است.

 

مقایسه سطح تحصیلات پرسنل صنعت کارگزاران از نیم‌سال اول ۱۳۹۶ الی نیم‌سال دوم ۱۳۹۹:

همان طور که در نمودار زیر مشخص است بیش از ۸۵ درصد از پرسنل فعال در صنعت دارای مدرک کارشناسی و بالاترند که این مهم بیانگر سطح سواد و دانش بالای این شاغلان در حوزه است. افزایش سطح تحصیلی کارکنان از جمله برنامه‌های اصلاح نظام اداری در حوزه سرمایه انسانی به شمار می‌رود و روند رو به رشد سطح تحصیلات صنعت کارگزاری نشان می‌دهد که این صنعت در سال‌های اخیر با این برنامه هم‌سو بوده است. 

مقایسه سابقه کاری در آخرین شرکت کارگزاری در دوره ۴ ساله از نیم‌سال اول ۱۳۹۶ الی نیم‌سال دوم ۱۳۹۹:

با توجه به نمودار زیر ۳۲ درصد از افراد در هر شرکت کارگزاری بیش از ۳ سال حضور داشته‌اند و طبق اطلاعات دریافتی میانگین حضور پرسنل در یک شرکت کارگزاری ۳.۳۵ سال است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید