کاهش ریسک سهامداران غیرمتخصص از طریق صندوق‌ها

سنا : رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به مردم توصیه کرد به‌جای سرمایه‌‌گذاری مستقیم در بازارسرمایه از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام کنند. مجید عشقی با بیان این مطلب گفت: خرید سهام نیازمند دانش حرفه‌ای و تجزیه و تحلیل اطلاعات وسیع و پیچیده‌ای بوده و طبیعی است برخی از مردم به دنبال فراگیری چنین دانشی نرفته باشند. وی افزود: براین اساس نباید میلیون‌ها نفر سهامداران حقیقی را درگیر اصول علمی و پیچیدگی‌های بازار کنیم.
عموما کانال‌های فاقد‌مجوز موجود در فضای‌مجازی، سهامداران را به سمت خرید سهم‌های خاصی هدایت می‌کنند که به نفع مردم نیست و منجر به آن شده تا بسیاری از افراد دنباله‌روی این گروه‌ها، متحمل زیان شوند. عشقی اظهار کرد: در کنار سیاست‌های فرهنگ‌سازی و آموزش عمومی که در دستور کار سازمان بورس قرار گرفته است، سریع‌ترین راهکار حل این مشکل و جلوگیری از ضرور و زیان‌های احتمالی، ورود مردم عادی به صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری است. پرواضح است که سازمان بورس بر این صندوق‌ها نظارت دارد و از این پس نیز نظارت‌ها هوشمندانه‌تر خواهد شد.رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین در گفت‌وگو با صداوسیما، با اعلام اینکه مداخله دولت در بازار سرمایه باید به این شکل باشد که شفافیت را افزایش دهد و نظارت کافی بر معاملات و انتشار اطلاعات داشته باشد، گفت: مداخله دولت‌ها در بازارها عمدتا منجر به انحراف در بازار می‌شود، دخالت دولت به این معنی که وارد بازار شود و سود قطعی دهد، درست نیست.

عشقی با بیان اینکه کار را با ایجاد ثبات در بازار سرمایه و بازگشت اعتماد سهامداران به بازار سرمایه آغاز کرده است، گفت: یکی از راه‌های ایجاد ثبات در بازار، بازدهی و سودآوری بلندمدت شرکت‌ها است.

وی افزود: دخالت در سازوکار تولید و سودآوری شرکت‌ها باید به حداقل برسد به‌طوری که طی یک تا دو سال اخیر، دولت از بحث مداخله در قیمت‌‌گذاری فاصله گرفته است و ما مطمئن هستیم بازار راه خود را پیدا می‌کند.

عشقی با بیان اینکه رسالت اصلی سازمان بورس و اوراق بهادار، تجهیز منابع شرکت‌هاست، ادامه داد: به‌عنوان اولین برنامه، اقداماتی انجام می‌دهیم تا تشکیل سرمایه در شرکت‌های تولیدی افزایش پیدا کند و از این طریق طرح‌های توسعه‌ای جدید بتوانند اجرا شوند؛ این موضوع سبب می‌شود تا شرکت‌ها در بلندمدت سودآوری خوبی داشته باشند؛ ضروری است سهامداران نیز با دید بلندمدت سهام شرکت‌ها را خریداری کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار توسعه بازار بدهی را یکی دیگر از برنامه‌های هیات‌مدیره جدید عنوان کرد و افزود: در نظر داشته باشید با توجه به سطوح مختلف ریسک‌پذیری، سرمایه‌گذاران مختلفی در بازار وجود دارند. گروه اول سهامدارانی هستند که به خرید سهام علاقه دارند و سهام خریداری می‌کنند و گروه دوم نیز سرمایه‌گذارانی هستند که اوراق با درآمد ثابت خریداری می‌کنند.

وی ادامه داد: سهامدارانی که سهام خریداری کردند، سهام خود را نمی‌فروشند تا اوراق خریداری کنند؛ زیرا این دو بازار از یکدیگر متفاوت هستند و مخاطبان و بازیگران خاص خود را دارند، هرچند که بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند. عشقی بیان کرد: اگر بازار بدهی را با ابزارهای بدهی و نهادهای مالی توسعه دهیم و میزان نقد‌شوندگی اوراق را در بازار بدهی افزایش دهیم، دیگر شاهد تاثیر این بازار بر بازار سهام نخواهیم بود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید