از سبز پررنگ بورس تا محکومیت متهمان ارزی

دنیای‌اقتصاد : طرح صیانت و عدم‌پخش زنده مذاکرات نمایندگان مجلس درباره این طرح از رسانه‌‌‌ها، ماجرای ممنوعیت اعلام اموال مسوولان کشور و سبزپوشی بورس بعد از چند روز ریزش، از جمله سوژه‌‌‌هایی بود که دیروز کاربران در فضای توییتر فارسی درباره آن می‌‌‌نوشتند. این روزها اما نگاه‌‌‌ها بیشتر از هر زمانی به سمت ابراهیم رئیسی و اقدامات او است. کاربران با انتقاد و گلایه و یادآوری حرف‌‌‌ها و شعارهای قبل از ریاست جمهوری به این موضوع می‌‌‌پرداختند که رئیس دولت سیزدهم گویا حرف‌‌‌های خود را فراموش کرده و در عمل کاری از پیش نمی‌رود. برای همین هم می‌توانیم بگوییم که فضای توییتر فارسی چند روزی است نسبت به دو هفته گذشته تغییر کرده و نگاه‌‌‌ها به ابراهیم رئیسی بیشتر شده و انتظارات از او در حوزه‌‌‌های مختلف در حال مطرح شدن است. برای مثال دیروز یکی از موضوعاتی که در گروه‌‌‌های تلگرامی مطرح شد، بحث ورود خودرو به بورس کالا بود. این مساله از سوی برخی از کاربران حاضر در گروه مطرح شد که بعد از گذشت دو ماه از نشستن آقای رئیسی بر صندلی ریاست، همچنان سفره فروش رانتی خودرو پهن است و کاربران به این مساله پرداختند که ابراهیم رئیسی آن زمان در قامت رئیس دستگاه قضا برای قوه مجریه نسخه می‌‌‌پیچید، چرا حالا که رئیس دستگاه اجرایی است به ادامه همان روال رانتی تن داده و اقدامی انجام نمی‌‌‌دهد؟
 محکومیت ولی‌‌‌الله سیف، رئیس اسبق بانک مرکزی، احمد عراقچی و سالار آقاخانی به ۱۰، ۸ و ۱۳سال زندان، از جمله سوژ‌‌‌ه‌های دیروز در شبکه اجتماعی توییتر و اینستاگرام بود. این موضوع همچنین در گروه‌‌‌های تلگرام هم مورد بحث قرار گرفته بود. خیلی از کاربران توییتر این خبر را در همان دقایق اولیه مطرح شدن در خبرگزاری‌‌‌ها در صفحه‌‌‌های خود منتشر می‌کردند و خبری از تحلیل و نظر کاربران نبود. اما با گذشت زمان و متوجه شدن سمت و رابطه این افراد با دولت‌‌‌های یازدهم و دوازدهم، کم‌کم‌ کاربران فعال و حتی کاربران عادی توییتر شروع به نوشتن از این اتفاق کردند. آنها همچنین به این موضوع پرداختند که بعید نیست در آینده شاهد اعلام محکومیت دیگر مسوولان هم باشیم. به اعتقاد آنها با روند در پیش گرفته شده، امکان بازداشت، محاکمه و زندانی شدن برخی دیگر از مسوولان کشور در دوره‌‌‌‌‌‌های گذشته زیاد است. با رصد شبکه اجتماعی توییتر کاربرانی که پیگیر این خبر بودند به سه دسته تقسیم می‌‌‌شدند؛ دسته اول که فقط به بازنشر خبر اکتفا کرده بودند و هیچ تحلیل و نظر دیگری درباره این اتفاق مطرح نکردند. دسته دوم کاربرانی که بخشی از آنها از گذشته حامی دولت ابراهیم رئیسی بوده‌‌‌اند و بخشی دیگر با وجود منتقد بودن در حوزه‌‌‌‌‌‌های دیگر، با این خبر همراهی می‌کردند. به اعتقاد آنها روند آغاز شده در قوه قضائیه و برخورد با مفاسدی که وجود داشته اقدامی خوب و قابل تقدیر است. آنها همچنین به این موضوع می‌‌‌پرداختند که قطعا ابراهیم رئیسی هم از این ماجرا حمایت کرده و پیگیر اجرایی شدن این موضوع بوده است. این دسته از کاربران همچنین ابراز امیدواری می‌کردند که این روند ادامه داشته باشد و به پرونده تخلفات دیگر مسوولان هم بدون در نظر گرفتن رابطه و سمتشان رسیدگی شود تا هم مردم متوجه شوند برخوردها واقعی است و هم دیگر در دولت‌‌‌های آتی شاهد تخلف‌‌‌های ریز و درشت نباشیم. دسته سوم اما منتقد این برخورد نبودند. آنها به این موضوع می‌‌‌پرداختند که آیا با وجود افرادی که در دولت ابراهیم رئیسی به پست و مقام رسیده‌‌‌اند، اصلا احتمال تخلف وجود ندارد؟ و همچنین اینطور می‌‌‌نوشتند که خوب است در کنار این برخوردها و حکم‌‌‌ها به صورت جدی با تخلفاتی که در همین دوره هم رخ می‌دهد به صورت سریع و شفاف رسیدگی شود تا هم اعتماد عمومی جلب شود و هم این شائبه به وجود نیاید که این برخوردها جناحی و سیاسی است.

 کاربران چشم‌‌‌انتظار نتیجه مذاکرات برجام
رفت و آمد‌‌‌های دیپلمات‌‌‌ها، زمزمه انجام مذاکرات بین‌المللی و داغ شدن بازار خبرهای این حوزه از چشم کاربران توییتر فارسی هم دور نماند. آنها ماه‌‌‌هاست که چشم‌‌‌انتظار نتیجه‌‌‌ای در این حوزه هستند. برای خیلی‌‌‌ از این افراد انجام شدن یا نشدن مذاکرات دیگر مهم نیست، بلکه می‌‌‌خواهند به نتیجه‌‌‌ای برسد و از این بلاتکلیفی و امروز و فردا شدن بیرون بیایند. با این حال خیلی‌‌‌ها هم از زمانی که ابراهیم رئیسی، بر صندلی ریاست دولت سیزدهم تکیه زد، چشم‌‌‌انتظار ماندند و مانده‌‌‌اند که مذاکرات برجام به نتیجه برسد تا بازار ارز و طلا و بورس و دیگر حوزه‌‌‌ها کمی بر وفق مراد آنها شود. این افراد همچنین بورس و ارز و حتی این روزها زندگی روزمره مردم را گره زده با تحریم‌ها و مذاکرات بین‌المللی می‌‌‌خوانند و معتقدند که تا وقتی تحریم‌ها وجود داشته باشد و مذاکرات برجام در هاله‌‌‌ای از ابهام باشد، وضع سرمایه‌گذاری و زندگی اقتصادی مردم به همین شکل خواهد بود و چه بسا بدتر هم می‌شود. دیروز در همین رابطه سیامک قاسمی، فعال حوزه اقتصاد در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «کمترین تورم ایران در دهه سیاه ۹۰ با نرخ ۹‌درصد، در سال ۹۵ ثبت شد که کمترین تحریم‌‌‌ در ایران وجود داشت! با آنکه همه مشکلات ایران به تحریم ربط ندارد، اما تردید نکنید تا تحریم‌ها برداشته نشود، امکان حل هیچ‌کدام از مسائل بنیادین اقتصاد ایران نیست. ما می‌‌‌گوییم و دیگران نمی‌‌‌شنوند!»


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید