کلید خروج بازار فولاد از رکود

دنیای‌اقتصاد- راضیه احقاقی : رکود در معاملات شمش و محصولات فولادی کشور در رینگ صنعتی بورس کالا و بازار آزاد خودنمایی می‌کند. در این شرایط، شروع فصل سرد سال به تعمیق رکود مصرفی می‌‌‌انجامد و تعدیل نرخ ارز نیز رکود سرمایه‌‌‌ای در این بازار را شدت می‌‌‌بخشد.

البته معاملات شمش فولاد نسبت به بازار مقاطع طویل فولادی رکود کمتری دارد؛ چرا که نوردکار حتی در شرایط رکود مصرفی نیز به‌سادگی نمی‌تواند خطوط تولید خود را متوقف کند؛ بنابراین حداقل خرید در این بازار جریان دارد. در این شرایط طرح جهش مسکن از سوی مسوولان پیگیری می‌شود؛ هرچند هنوز برای اثرگذاری این سیگنال بر بازار آزاد مقاطع طویل فولادی کشور زود است و باید منتظر این سیگنال بود.

 رشد بهای پایه شمش فولاد چه اثری بر بازار داشت
در حالی که تب و تاب رشد نرخ ارز در بازار داخل درحال فروکش کردن است و بهای مقاطع طویل فولادی نیز ظرف روزهای گذشته در مسیر تعدیل نرخ قدم برداشته بود، قیمت عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا پس از 6هفته کاهش نرخ، افزایشی شد. رینگ صنعتی بورس کالا روز گذشته میزبان عرضه 156هزار تن شمش فولاد بود که در وهله اول خریداران این محصول تقاضایی بالغ بر 185هزار تن را در این بازار به ثبت رساندند که رقمی قابل‌توجه به‌‌‌شمار می‌‌‌رفت؛ هرچند در نهایت تنها 70هزار تن شمش فولاد در این رینگ مورد معامله قرار گرفت که این رقم حدود 45درصد حجم عرضه‌‌‌ها بود. بررسی معاملات شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالا بیانگر آن است که عدم‌تطبیق حجم معامله و میزان تقاضای ثبت‌شده چند هفته‌‌‌ای است که در رینگ صنعتی بورس کالا جریان دارد و برخی فعالان بازار معتقدند که این موضوع به نوعی جریان‌‌‌سازی در بازار است. این فعالان بازار می‌‌‌گویند، برخی فولادسازان با نوردکارانی که ارتباط نزدیکی با آنها دارند، توافق کرده‌اند و این شرکت‌ها در زمان حراج، تقاضای بالایی را ثبت می‌کنند. درواقع این روش، شیوه‌‌‌ای برای جلب خریدار و رشد نرخ معامله شمش فولاد است. البته این تنها یک شایعه بر اساس برخی گمانه‌‌‌زنی‌‌‌هاست و تایید یا عدم‌تایید صحت و سقم آن بحث دیگری است.

دیروز رینگ صنعتی بورس کالای ایران میزبان عرضه شمش فولاد با قیمت پایه‌‌‌ای در بازه 12هزار و 470تومان تا 13هزار و 50 تومان به‌‌‌‌‌‌ازای هر کیلوگرم بود. نرخ پایه عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالا پس از نیمه مرداد در مسیر کاهش قیمت قرار گرفت، به گونه‌‌‌ای که حداقل کف قیمت پایه برای هر کیلوگرم از این محصول از 13هزار و 420تومان در هفته منتهی به 15مرداد به 12هزار و 229تومان در هفته منتهی به شانزدهم مهر رسید. به این ترتیب کف قیمت پایه شمش فولاد در بازه چند هفته‌‌‌ای افتی حدود 9درصدی داشت. اما این روند کاهش نرخ پایه شمش فولاد در هفته جاری ادامه نیافت و حداقل قیمت پایه عرضه شمش فولاد در این هفته 170تومان بالا رفت.  

بررسی روند معاملات شمش فولاد در روز گذشته بیانگر آن است که اغلب معاملات انجام‌شده مربوط به محصولاتی بود که با کف نرخ پایه تعیین‌شده عرضه شده بودند. میانگین قیمت معامله شمش فولاد در رینگ دیروز نیز برابر 12هزار و 900 تومان بود که احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بهای تمام‌شده این شمش برای خریدار 14هزار تومان خواهد بود. خرید شمش فولاد در این قیمت، آن‌‌‌هم در شرایطی که میلگرد در بازار آزاد قیمتی حدود 15هزار و 100 تومان دارد، برای نوردکار توجیه اقتصادی ندارد. با وجود این، نوردکار نمی‌تواند به‌سادگی خطوط تولید را متوقف کند و چاره‌‌‌ای جز خرید ماده اولیه ندارد.

 ردپای نرخ ارز در قیمت شمش و مقاطع
شیوه تعیین قیمت پایه شمش فولاد ظرف ماه‌‌‌های اخیر تغییر کرده است و دیگر خبری از اثرگذاری مستقیم نرخ ارز نیمایی و بهای شمش فولاد صادراتی کشور یا نرخ شمش فولاد سایر نقاط دنیا در تعیین این قیمت پایه نیست؛ اما روند نوسان نرخ ارز نیمایی و آزاد و بهای شمش فولاد صادراتی کشور بر رفتار معامله‌‌‌گران این بازار اثرگذار شده و همین موضوع باعث می‌شود تا متقاضیان شمش، خریدهای خود را انجام دهند یا آن را به تعویق بیندازند. به این ترتیب این متغیرها به شکل غیرمستقیم بر قیمت پایه عرضه شمش فولاد، بهای معامله آن و حتی نرخ فروش مقاطع طویل فولادی اثرگذار می‌‌‌شوند. بنابراین ردپای نوسان نرخ ارز نیمایی و بهای شمش فولاد صادراتی کشور و همچنین وضعیت بازار صادراتی مقاطع طویل فولادی در رونق یا رکود معاملات شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا به شکل واضحی خودنمایی می‌کند.  

نرخ ارز در بازار آزاد ظرف روزهای اخیر رو به کاهش گذاشته است و در عین حال بازارهای صادراتی کشور نیز رونق چندانی ندارند؛ مجموع این دو سیگنال از تعمیق رکود در بازار داخل حمایت می‌کند. این رکود در بخش شمش و محصولات فولادی به چشم می‌‌‌خورد؛ هرچند نوردکاران به‌سادگی نمی‌توانند تولید را متوقف کنند. بنابراین تعمیق رکود در بخش محصولات فولادی بسیار قوی‌‌‌تر از شمش فولاد به چشم می‌‌‌خورد.

 تعویق الزام فولادی‌‌‌ها به ثبت در سامانه تجارت
در روزهای ابتدایی مهرماه وزارت صمت اعلام کرد که از دهم مهرماه تمامی عرضه‌‌‌کنندگان و خریداران محصولات فولادی در بورس کالای ایران ملزم به دریافت کد نقش و ثبت در سامانه تجارت هستند، اما زمان‌بربودن این موضوع باعث شده تا اجرای این طرح تا هفته اول آبان به تعویق بیفتد. بنابراین خبری از اثرگذاری این مصوبه جدید در رینگ صنعتی شمش و محصولات فولادی در هفته جاری و هفته آینده نخواهد بود.

 سایه رکود بر بازار مقاطع فولادی سنگینی می‌کند
افزایش نرخ پایه شمش فولاد در روز گذشته برای ساعاتی بر قیمت میلگرد در بازار آزاد افزود؛ به نحوی که بهای معامله هر کیلوگرم میلگرد سایز 16 در بازار آزاد تهران افزایش 150تومانی داشت. هرچند که این رشد قیمت با سیگنال‌های منفی ارزی خنثی شد و در ادامه از قیمت مقاطع در این بازار کاسته شد. شروع فصل سرما موضوع دیگری است که می‌تواند به تعمیق رکود مصرفی در بخش مقاطع طویل فولادی کشور ظرف هفته‌‌‌های آینده منجر شود. عموما فصل‌های بهار و تابستان زمان رونق بازار مقاطع طویل فولادی است؛ هر چند افت محسوس ساخت‌‌‌وساز در بخش مسکن ظرف بیش از یک سال گذشته، باعث شد تا این بازار در این فصول نیز رنگ رونق را به خود نبیند. در این شرایط مطرح شدن طرح جهش مسکن که با جدیت از سوی دولت پیگیری می‌شود، می‌تواند روند این بازار را در ماه‌‌‌های پایانی امسال تغییر دهد.

دولت با جدیت طرح جهش مسکن را دنبال می‌کند، اما به گفته فعالان بازار آزاد، هنوز برای اثرگذاری این سیگنال بر بازار زود است و با توجه به شروع فصل سرما در کشور و زمان‌بر بودن شروع چنین طرح‌‌‌هایی رکود فعلی حاکم بر بازار حداقل ظرف دوماه آینده ادامه‌‌‌دار خواهد شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید