بازارگردان؛ کنترل‌کننده عرضه و تقاضای بازار

بازارگردان فعال می‌تواند مناسبت‌ترین گزینه برای دستیابی به تعادل قیمتی در بورس و همچنین افزایش نقدشوندگی باشد.

یک کارشناس بازار سرمایه درباره بازارگردانان بازار سرمایه به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: برای اینکه بازار سهام به بازاری شفاف، کارا و کارآمد تبدیل شود، نیاز به بازارگردان دارد تا نقدینگی لازم تامین شود.

حسن امیری در این باره افزود: بازارگردانی بازار سرمایه کشور را می‌توان در سه حوزه سهام، اوراق بدهی و صندوق‌های قابل معامله (ETF) تعریف کرد که برای هر سه مورد، بورس، اقدام به معرفی و اعلام پارامترهای بازارگردانی می‌کند.

وی در توضیح پارامترهای بازارگردانی که شامل پارامترهای دامنه مظنه، حداقل تعهد روزانه و حداقل سفارش انباشته است، عنوان کرد: دامنه مظنه فاصله بین پایین‌ترین مظنه خرید و بالاترین مظنه فروش است که بازارگردان در یک جلسه معاملاتی و در هر لحظه باید آن را رعایت کند.

امیری در ادامه با اشاره به دو پارامتر دیگر یعنی حداقل تعهد روزانه افزود: حداقل تعهد روزانه میزان حجم معاملاتی است که بازارگردان موظف است در یک جلسه معاملاتی آنها را انجام دهد و پارامتر حداقل سفارش انباشته، پارامتر سوم است که به مجموع تعداد سفارش‌های خرید و فروش در هر لحظه اشاره می کند و معمولا یک بیستم حداقل معاملات روزانه است.

به گفته این کارشناس؛ مشتریان اوراق بدهی، اشخاصی حقوقی چون بانک‌ها و صندوق‌های با درآمد ثابت هستند و با دیدی بلند مدت اوراق را خریداری می‌کنند که بازارگردانان برای این مشتریان با شیوه‌ای توافقی و مبتنی بر مذاکره با خریداران و فروشندگان اوراق، آنها را تا حد زیادی از ریسک نقدشوندگی و ریسک‌های نرخ بهره و سایر ریسک‌ها مصون نگه می‌دارند.

این کارشناس بازار سرمایه به بازارگردانی در صندوق‌های قابل معامله اشاره کرد و گفت: بازارگردانان در این صندوق‌ها دومین رکن اجرایی بعد از مدیر صندوق‌ هستند به طوری‌که فرایند صدور و ابطال در صندوق‌های قابل معامله برای بازارگردان امکان‌پذیر است.

وی توضیح داد: زمانی که روی تابلوی معاملات برای آن صندوق، حجم تقاضای زیادی وجود داشته باشد، اگر واحد صندوق بازارگردان داشته باشد، باید اقدام به عرضه و در غیر این صورت با هماهنگی مدیر صندوق اقدام به صدور واحد جدید و عرضه آن در بازار کند تا قیمت معامله نزدیک به ان ای وی NAV لحظه‌ای و ارزش صندوق باشد.

امیری با اشاره به این مطلب که بازارگردان به چرایی قیمت کار دارد و باید قیمت را متعادل نگه دارد، عنوان کرد: یکی از کارکردهای اصلی بازارگردان هدایت سهم در بلندمدت و میان مدت به سمت و سوی ارزش ذاتی سهم تعریف شده است.

وی در پایان بر محدودیت‌هایی که بر عملکرد بازارگردانان تاثیر می‌گذارد، اشاره کرد و گفت: چنانچه برخی محدودیت‌ها همچون وجود دامنه مجاز نوسان و برخی مشکلات دیگر برای بازارگردانان برطرف شود به طور حتم شاهد فعالیت چشمگیر بازارگردانان خواهیم بود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید