چشم‌انداز مثبت بازار از دریچه قیمت‌های جهانی

چشم انداز یک ساله کامودیتی‌ها در فضای جهانی صعودی است و به دلیل کامودیتی محور بودن بورس کشور، افزایش تقاضا در حوزه بین المللی به طور قطع بازار داخلی را متحول و تبعات مثبت آن به بازار سرایت می‌کند.

یک کارشناس بازار سرمایه درباره کسری بودجه دولت به پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، گفت: وابسته بودن بخش زیادی از بودجه کشور به نفت باعث شده که با کسری بودجه دولت مواجه باشیم به طوری‌که ۴۰ درصد درآمد بودجه‌ای کشور وابسته به نفت و به صورت غیر مستقیم با درآمد نفت در ارتباط بوده و ۶۰ درصد درآمد صاداراتی ما نفت محور است.

طاهره جهانی با بیان این مطلب که برای جبران عقب افتادگی‌ها نیاز به زمان بیشتری داریم، افزود: با توجه به زمان طولانی تحریم‌ها، در بحث مربوط به فروش نفت و مشتقات آن و به منظور جبران آن، نیازمند زمان زیادی هستیم و با توجه به ظرفیت محدود استخراج، باید بتوانیم ۶ برابر قبل از زمان تحریم نفت بفروشیم تا این نرخ را به میزان گذشته برساینم.

وی ادامه داد: با حضور شرکای جدید تجاری در حوزه معاملات آتی، قراردادهای جدید نوشته خواهد شد که همه این موارد زمان بر است و پروسه طولانی مدتی جهت جبران کسری بودجه را به دنبال دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به موضوع کنترل نسبی کرونا که تاثیر گذار در بازار سرمایه است، گفت: این موضوع در حوزه تولید بین المللی و افزایش تقاضای جهانی و بازگشت کارخانه‌ها به روال عادی نیز اثر مثبتی داشته است.

وی به موضوع مذاکرات به عنوان موضوعی اثر گذار در بازار سرمایه اشاره و خاطر نشان کرد: موضوع مربوط به مذاکرات و لغو تحریم‌ها تاثیر بسزایی بر اقتصاد و بازار سرمایه دارد و دستیابی به امتیازاتی چون دسترسی به منابع بلوکه شده مالی، حضور فعال سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، ورود نقدینگی، فرصت‌های فروش محصولات و افزایش حجم صادرات در میان مدت، دور از ذهن نیست.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: لغو تحریم‌ها ضمن تاثیر مثبت بر اقتصاد و بازار سرمایه، حضور فعال سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را گسترش و فرصت‌های فروش محصولات و افزایش حجم صادارت را ارتقا می‌دهد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید