بهای جهانی نفت در قله ۷ساله

دنیای‌اقتصاد : با وجود برخی انتظارات از اتخاذ تصمیمی در جلسه دوشنبه اوپک و متحدانش مبنی بر افزایش عرضه بیش از توافق قبلی، در بر همان پاشنه چرخید و مانند چند ماه گذشته قرار است در نوامبر هم ۴۰۰هزار بشکه در روز به تولید این ائتلاف افزوده شود. این موضوع موجب رسیدن قیمت نفت‌خام آمریکا به سقف هفت‌ساله و گذر شاخص برنت از سطح ۸۲دلار بر بشکه شد. جواد اوجی، وزیر نفت از این فرصت استفاده کرد و لغو تحریم‌ها علیه نفت ایران را راهی برای کمک به حل بحران جهانی انرژی دانست.
بهای جهانی نفت در قله 7ساله
 تولیدکنندگان نفتی اوپک‌پلاس روز دوشنبه، در نشست وزارتی بیستم خود تصمیم گرفتند تا افزایش تولید برنامه‌‌‌ریزی شده ۴۰۰‌هزار بشکه‌‌‌ای خود را طبق تصمیمات پیشین ادامه دهند. این تصمیم اوپکی‌‌‌ها به سرعت بهای شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدییت را به دامنه ۷۸دلاری و اوج ۷ساله خود رساند. تولیدکنندگان اوپک و غیر‌اوپک بدون هیچ توجهی به فشارهای بین‌المللی که از سوی کشورهایی چون ایالات متحده آمریکا، هند و گروه‌‌‌های تجاری و سیاسی بر آنان وارد می‌‌‌شد، بر برنامه خود پافشاری می‌کنند. تحلیلگران بر این باورند که اوپک‌پلاسی‌‌‌ها از یک سو، نسبت به آینده تقاضا و رشد چشمگیر آن خوش‌بینی چندانی ندارند و از سوی دیگر از قیمت نفت ۸۰دلاری هم نارضایتی ندارند و به همین دلیل تغییری در سیاست خود ایجاد نخواهند کرد. گروه بازرگانی نفت ویتول هم بر این باور است که تصمیمات اوپک‌پلاس درباره بازار نفت تعیین‌کننده وضعیت در آینده خواهد بود.

در نشست وزارتی روز دوشنبه اوپک و متحدانش، جواد اوجی با بیان اینکه ایران آماده است در کوتاه‌‌‌ترین زمان ممکن به رفع بحران انرژی در جهان کمک کند، گفت که توصیه او به تصمیم‌گیرندگان آمریکایی و اروپایی این است که از شرایط کنونی به‌‌‌وجودآمده درس عبرت بگیرند و برای کمک به فروکش کردن این بحران، تحریم‌های ایران را لغو کنند. وزیر نفت همچنین عنوان کرد که تحریم‌ها دامن تحریم‌کنندگان را هم گرفته و جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده حاضر است با افزایش تولید و صادرات نفت خام این مشکلات را برطرف کند.  گفتنی است تا لحظه تنظیم این خبر در ساعت ۱۵:۳۰ روز سه‌شنبه به وقت تهران، بهای نفت خام وست تگزاس اینترمدییت در اوج ۷ساله خود به سر می‌‌‌برد و پس از رشد ۳/ ۲‌درصدی در جلسه معاملاتی گذشته، دیروز هم ۸۹ سنت افزایش یافت و به ۷۸ دلار و ۵۱ سنت رسید. نفت خام آمریکا که حالا در نزدیکی بهترین قیمت سال ۲۰۱۴ خود قرار دارد، روز گذشته رشدی ۲/ ۱‌درصدی را تجربه کرد.

از سوی دیگر شاخص نفتی برنت نیز به بالاترین سطح قیمتی خود در ۳ سال گذشته رسیده است. هر بشکه نفت برنت در معاملات روز سه‌شنبه یک دلار و ۷ سنت، معادل ۳/ ۱‌درصد افزایش یافت و به قیمت ۸۲ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه رسید.

  پافشاری اوپک بر تصمیماتش
به گزارش خبرگزاری رویترز، اوپک‌پلاس روز دوشنبه ۱۲ مهرماه اعلام کرد که به توافق موجود برای افزایش تدریجی تولید نفت پایبند خواهد ماند. اوپک و متحدانش در بیانیه‌‌‌ای که پس از مذاکرات آنلاین وزرای خود منتشر کردند، با اشاره به توافقات قبلی که مطابق آن ۴۰۰‌هزار بشکه در روز در ماه نوامبر به سطح تولید کنونی افزوده خواهد شد، اعلام کردند که این ائتلاف برنامه تعدیل کاهش تولید خود را مجددا تایید کرده است. در واقع همان گونه که پیش از این نیز انتظار می‌‌‌رفت، در نشست بیست و یکم اوپک و متحدانش، همان تصمیمات نشست نوزدهم بار دیگر تایید شد.

این تصمیم اوپک‌پلاس در شرایطی اتخاذ شد که الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه روز دوشنبه به رویترز گفته بود که این گروه برای افزایش سریع تولید نفت خام با فشارهای زیادی روبه‌رو شده است. نواک همچنین پس از انجام مذاکرات اوپک‌پلاس به خبرنگاران گفت: «ما وضعیت را زیر نظر داریم، همان‌طور که می‌دانیم تقاضا معمولا در سه‌ماهه چهارم سال کاهش می‌‌‌یابد.»

البته پیش از آغاز مذاکرات وزرای اوپک و غیر‌اوپک در روز دوشنبه یک منبع در اوپک‌پلاس به رویترز گفته بود که این گروه با فشارهایی برای افزایش سریع تولید روبه‌رو شده است، اما در ادامه افزود: «ما از موج چهارم کرونا می‌‌‌ترسیم و هیچ‌کس نمی‌‌‌خواهد که هیچ حرکت بزرگی انجام دهد.» اعضای این ائتلاف نفتی در جولای موافقت کردند که سطح تولید خود را حداقل تا ماه آوریل سال ۲۰۲۲، به صورت ماهانه ۴۰۰‌هزار بشکه در روز افزایش دهند تا کاهش تولید ۸/ ۵‌میلیون بشکه‌‌‌ در روز آن زمان را به ترتیب از بین ببرند. در پایان، اعضای این ائتلاف تصمیم گرفتند بیست‌‌‌ودومین نشست مشترک اوپک‌پلاس چهارم نوامبر ۱۳ آبان‌‌‌ماه برگزار شود.

  وزیر نفت: اروپایی‌‌‌ها و آمریکایی‌‌‌ها درس عبرت بگیرند
وزیر نفت ایران هم در این دور از نشست اوپک‌پلاس حاضر بود و اعلام کرد که این کشور آماده است تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به رفع بحران انرژی در جهان کمک کند. به گزارش خبرگزاری شانا، جواد اوجی پس از پایان بیست‌‌‌ویکمین نشست وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش موسوم به ائتلاف اوپک‌پلاس، اظهار کرد: «اعضای اوپک‌پلاس در نشست امروز با افزایش تولید روزانه ۴۰۰‌هزار بشکه‌‌‌ای برای ماه نوامبر مطابق تصمیم نوزدهمین نشست این ائتلاف موافقت کردند، تولید اعضای این ائتلاف مانند ماه سپتامبر فراتر از توافق افزایش نمی‌‌‌یابد.» وی ضمن اشاره به بحران کمبود انرژی در جهان و بیان اینکه همان‌طور که مطلع هستید در بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی آمریکا مردم دغدغه تامین سوخت را دارند، تصریح کرد: «افزایش چندباره قیمت گاز در اروپا که در پی پایین آمدن سطح ذخیره‌‌‌سازی‌‌‌های این سوخت پاک به‌‌‌وقوع پیوست، بی‌‌‌سابقه بوده است.» وزیر نفت با بیان این مقدمه به موضوع تحریم ایران پرداخت و گفت: «مردم اروپا و آمریکا امروز در شرایطی با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند که دولت‌‌‌های متبوع آنها سال‌هاست صادرات نفت خام ما را به‌‌‌عنوان یکی از کشورهای بزرگ صادرکننده نفت به‌‌‌طور غیرقانونی و ظالمانه تحریم کرده‌‌‌اند.» اوجی ادامه داد: «شواهد موجود به‌‌‌خوبی اثبات می‌کند که هزینه‌‌‌های این سیاست یکجانبه و فرامنطقه‌‌‌ای تنها مختص ایران نیست و شهروندان دیگر کشورهای جهان هم باید هزینه‌‌‌های گزاف این بی‌‌‌خردی را پرداخت کنند؛ هزینه‌‌‌هایی که باور داریم در آینده در صورت پافشاری غیرمنطقی بر تحریم صادرات نفت ایران می‌تواند ابعاد بسیار گسترده‌‌‌ای در پی داشته باشد.»

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بارها با حسن‌نیت آمادگی خود را برای افزایش تولید نفت و تثبیت بازار اعلام کرده و در شرایط کنونی نیز آماده است در کوتاه‌‌‌ترین زمان ممکن بحران انرژی ایجادشده در دنیا را حل و این کمبود را جبران کند، افزود: «توصیه من به تصمیم‌گیرندگان این کشورها این است که از شرایط کنونی درس عبرت بگیرند و برای کمک به فروکش‌‌‌ کردن این بحران تحریم‌های ایران را لغو کنند تا همه مردم از انرژی ارزان و قابل دسترس در کل مناطق بهره‌‌‌مند شوند.» وزیر نفت جهش چندبرابری قیمت سوخت در اروپا و آمریکا و کمبود سوخت در جایگاه‌‌‌های عرضه انگلستان را تنها بخشی از نگرانی‌های جهان برای تامین انرژی دانست و گفت: «افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید خانوارها در این کشورها به وضوح بر معیشت آنها تاثیر منفی داشته و سبب نارضایتی‌‌‌ها و اعتراض‌‌‌های بحقی در این کشورها شده است.»

اوجی گفت: «درست است که ما را تحریم کردند، اما این تحریم‌ها دامن کشور خودشان را هم گرفته است، بارها جمهوری اسلامی اعلام کرده است ما حاضریم با افزایش تولید و صادرات نفت خام این مشکلات را برطرف کنیم.»

  اوپک‌پلاس تسلیم فشارها نمی‌شود
با افزایش چشمگیر بهای نفت خام در هفته‌‌‌های اخیر فشارها از سوی کشورهای مختلف بر کشورهای تولیدکننده نفت خامی که در توافق اوپک‌پلاس مشارکت داشتند، بر سر مساله افزایش تولید تقویت شده بود.  از یکسو با رشد چشمگیر و سریع تقاضا نفت خام قیمت نفت مسیری صعودی در ماه‌‌‌های اخیر پشت سر گذاشته و از سوی دیگر نیز در هفته‌‌‌های اخیر با بروز عواملی مانند توفان‌‌‌های ایالات متحده آمریکا که بخشی از تولید این کشور را مختل و فشارهای افزایشی بر بازار جهانی را تقویت کرد، بازار نفت در شرایط کم سابقه‌‌‌ای قرار دارد. عدم‌تمایل شرکت‌های نفتی در سرمایه‌گذاری در پروژه‌‌‌های نفت و گاز را هم می‌توان از دیگر دلایل اختلال در جریان عرضه نفت جهانی دانست. از سوی دیگر، کمبود گاز طبیعی در اروپا به محدودیت عرضه در بازار نفت اضافه کرده و شرکت‌ها مجبور شده‌‌‌اند برای تولید نیرو به استفاده از نفت روی بیاورند.  حالا اما به‌رغم فشارهای گسترده جهانی برای افزایش تولید فراتر از برنامه از پیش تعیین شده، گروه ۲۳ عضوی اوپک‌پلاس تصمیم گرفت که کمتر از ۵/ ۰‌درصد از تقاضای کل جهانی را به تولید کنونی خود بیفزایند. در واقع اوپک و متحدانش با این تصمیم نشان دادند که فشار گروه‌‌‌های سیاسی و تجاری و همچنین دولت‌‌‌ها برای افزایش تولید نفت را چندان جدی نمی‌‌‌گیرند. تصمیمی که بازار، سریعا به آن واکنش نشان داد و بهای نفت رکوردهای جدیدی را برای خود به ثبت رساند. با انتشار خبر تصمیم‌گیری اوپک و متحدانش، بهای شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدییت در روز دوشنبه به ۷۸ دلار در هر بشکه رسید که چنین سطح قیمتی از سال ۲۰۱۴ به این سو دیده نشده بود. بهای نفت برنت هم به ۵۶/ ۸۱ دلار در هر بشکه رسیده و بهای این شاخص هم در یک سال گذشته بیش از دو برابر شده است.  ریچارد برونز، رئیس بخش ژئوپلیتیک شرکت تحقیقاتی انرژی آسپکتس (Energy Aspects) می‌‌‌گوید تا زمانی که اوپک تغییر مشخصی در برنامه خود ایجاد نکند، قیمت نفت برای مدتی بیشتر در دامنه قیمتی بیش از ۸۰ دلار در هر بشکه باقی خواهد ماند یا به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.  بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که افزایش قیمت اخیر نفت، به حدی نیست که اوپک از تصمیمات ماه جولای خود، فاصله بگیرد و تولیدکنندگان از این قیمت‌ها با چنین سطح تولیدی، بسیار خوشحالند. بهوشان بحری، مدیر ارشد شرکت تحقیقات بازار آی‌‌‌اچ‌‌‌اس مارکیت هم به نیویورک‌تایمز گفته با وجود ناسزاهایی که در گوشه و کنار علیه اوپک‌پلاس وجود دارد، آنها نمی‌‌‌خواهند قایقی که در حال حاضر بر آن سوار هستند را تکان دهند. گفتنی است اوپک‌پلاسی‌‌‌ها هم در توضیح تصمیم خود استدلال کرده‌‌‌اند که با توجه به اصول بنیادی بازار نفت چنین تصمیمی برای سطح تولید خود گرفته‌‌‌اند.

  ویتول: اوپک‌پلاس عامل تعیین‌کننده بازار است
گروه بازرگانی ویتول پیش‌بینی کرد سیاست تولید اوپک‌پلاس عامل اصلی تاثیرگذار بر قیمت‌های نفت در ماه‌‌‌های آینده خواهد بود. به گزارش «ایسنا»، بزرگ‌ترین شرکت بازرگانی نفت جهان احتمال اندکی برای بازگشت نفت ایران به بازار جهانی در سال میلادی جاری می‌‌‌بیند و بر این باور است که تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا هم به حد کافی سرمایه‌گذاری نکرده‌‌‌اند تا تولیدشان را به سرعت افزایش دهند.  مایک مولر، مدیر منطقه آسیای شرکت ویتول در وبینار شرکت گلف اینتلیجنس گفت: «کنترل قیمت نفت به میزان زیادی در دستان اوپک‌پلاس است. در آمریکا شمار دکل‌‌‌های حفاری برای بالا بردن تولید به نحوی که تقاضای بیشتر برای نفت را تامین کند، کافی نیست.» در پی صعود بی‌سابقه نفت، بعضی از معامله‌‌‌گران و همچنین مقامات کاخ سفید و دولت هند از اوپک‌پلاس خواستند افزایش تولید سریع‌‌‌تر از میزانی که برنامه‌ریزی کرده است را اعلام کند. بر اساس گزارش بلومبرگ، به گفته مولر، بعضی از اعضای اوپک‌پلاس اظهار کرده‌اند که نگرانند عبور نفت از مرز ۸۰ دلار در هر بشکه به تقاضا ضربه بزند. آنها می‌خواهند پیش از ورود نفت ایران یا آمریکا، درآمد خوبی از نفت کسب کنند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید