صعود بهای طلای سیاه با بحران انرژی

دنیای‌اقتصاد : در روز آغازین هفته بهای نفت همراه با ظهور نشانه‌هایی مبنی بر رونق پیدا کردن این بازار به‌دلیل کمبود جهانی انرژی افزایش یافت و رکورد قبلی را شکست. شاخص جهانی برنت که پیش از این هم در بالاترین سطح از اکتبر سال ۲۰۱۸ قرار گرفته بود، رکورد خود را بهبود ببخشید و به ۸۰دلار بر بشکه نزدیک‌تر شد. بر این اساس، زمان نگارش این گزارش (ساعت ۱۳:۴۰به وقت تهران) قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال به ۷۹دلار و ۸سنت رسید که در صورت تداوم، پنجمین روز پیاپی افزایشی آن را رقم خواهد زد. چنین قیمتی حاکی از رشد یک دلاری معادل ۲۷/ ۱درصد در روز دوشنبه است.
 با این حال، برنت در ساعات قبل در سطوح بالاتری نیز معامله شده بود. همزمان نفت وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا هم ۸۵/ ۷۴دلار بر بشکه به فروش رسید که نشان‌دهنده رشد ۸۷ سنتی و ۱۸/ ۱درصدی روزانه بود. نفت‌خام آمریکا هم در ساعات گذشته از ۷۵دلار بر بشکه عبور کرده بود. به گزارش بلومبرگ به نقل از رئیس مشترک بخش تجارت نفت گروه ترافیگورا، بن لوکاک، قیمت‌ها پس از این هم به رشد خود ادامه خواهند داد؛ چراکه عرضه برای رسیدن به تقاضا سریعا فزاینده در تقلا خواهد بود. اظهارات او با یادداشت گلدمن ساکس برای مشتریانش همزمان شد که گفت برنت تا پایان سال ممکن است به ۹۰ دلار بر بشکه برسد؛ زیرا کسری بازار بزرگ‌تر از چیزی است که بسیاری تصور می‌کنند. نفت در حال افزایش رالی‌وار است؛ چراکه نشانه‌های کاهش شدید موجودی‌های طلای سیاه در سراسر جهان به‌چشم می‌خورد که دلیل آن داغ شدن تقاضا پیش از زمستان و کندی افزایش عرضه از سوی اوپک و متحدانش است.

تحلیلگران گلدمن‌ساکس از جمله دامین کوروالین می‌گویند: «کاهش موجودی انبارهای قابل‌مشاهده بزرگ‌ترین (روند نزولی) ثبت‌شده است... از نظر ما، این کسری در ماه‌های پیش‌رو معکوس نمی‌شود؛ زیرا بزرگی آن هم اشتیاق و هم توانایی اوپک‌پلاس را برای افزایش عرضه مغلوب خواهد کرد.»


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید