تغییر کانال تورمی طلا

دنیای اقتصاد : تورم آمریکا، اونس جهانی را به هزار و ۸۰۰ دلار بازگرداند. رشد ۴/ ۵درصدی سالانه شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا که در روز سه‌شنبه منتشر شد، باعث شد طلای جهانی تا پایان این روز به هزار و ۸۰۳ دلار برسد.

روز چهارشنبه نیز با کاهش ارزش دلار و کاهش بازدهی اوراق خزانه‌داری ۱۰ ساله ایالات‌متحده و رسیدن آن به ۲۷۵/ ۱درصد، طلا نوسانی اندک در کانال هزار و ۸۰۰دلار داشت. اما در پایان روز این کانال قیمتی را از دست داد. رمزارزها اما در پی این گزارش صعودی شدند. بیت‌کوین توانست بعد از یک هفته، فاز اصلاحی را کنار بگذارد و به کانال ۴۷ هزاردلاری بازگردد.  این در حالی بود که در روز سه‌شنبه شایعاتی مبنی بر حملات سایبری ناموفق به شبکه‌ اتریوم و سولانا منتشر شد، اما این اخبار نتوانست، جو روانی بازار را تحت تاثیر قرار دهد و اکثر رمزارزها در روز چهارشنبه صعودی ماندند.

  ناتوانی طلا برای رسیدن به ۱۸۰۰ دلار

طلا روز چهارشنبه بالای هزار و ۸۰۰ دلار در هر اونس معامله می‌شد؛ اما درادامه روز با از دست‌دادن این کانال قیمتی به ۱۷۹۳ دلار بازگشت. زیرا داده‌های تورم مصرف‌کنندگان ایالات‌متحده در ماه آگوست مطابق پیش‌بینی‌ها بود. شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در ماه آگوست نسبت به سال قبل ۳/ ۵ درصد افزایش یافت و این عدد برای ماه جولای ۴/ ۵ درصد بود. گرچه ممکن است این آمار به تنهایی برای جلوگیری از برنامه کاهش حمایت‌های فدرال رزرو کافی نباشد، اما برخی نگرانی‌ها درباره تورم فرار را کاهش می‌دهد. همچنین این اتفاق، ادعای فدرال رزرو را تایید کرد که فشارهای سرسام‌آور قیمتی، تا سه ماه چهارم کاهش خواهد یافت. روز چهارشنبه اما با وجود افت شاخص دلار و کاهش بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا، اونس جهانی نزولی شد اما همچنان تا ساعت ۴ بعدازظهر در کانال هزار و ۸۰۰ دلار در حال معامله بود. اد مویا، تحلیلگر پلت‌فرم معاملات آنلاین OANDA، می‌گوید:«شاخص قیمت مصرف‌کننده در حال کاهش است و این باید برای طلا در کوتاه‌مدت بسیار مناسب باشد؛ زیرا نرخ بهره واقعی کاهش می‌یابد. پس از انتشار این شاخص در ماه آگوست، طلا باید دارای شتاب کافی برای تثبیت در بالای هزار و ۸۰۰ دلار باشد. اما اگر این اتفاق رخ ندهد، نباید منتظر اخبار خوبی برای طلا بود.»

این سوال که چه زمانی فدرال رزرو باید از محرک‌های خود بکاهد و نرخ‌های بهره را افزایش دهد، در ماه‌های اخیر به دلیل جدال بهبود اقتصادی با احیای نوع دلتای ویروس کرونا، مورد بحث زیادی قرار گرفته است. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو قرار است پنج‌شنبه بعد از نشست ماهانه دو روزه سیاست فدرال رزرو، یک کنفرانس خبری برگزار کند که می‌تواند سیگنال‌های مورد نیاز سرمایه‌گذاران  را راجع به وضعیت اقتصاد و نرخ بهره مشخص کند.

برنامه محرک فدرال رزرو و سایر سیاست‌های پولی، عامل تشدید فشارهای قیمتی فعلی در ایالات‌متحده است. بانک مرکزی از زمان گسترش کووید -۱۹ در مارس ۲۰۲۰، ۱۲۰ میلیارد دلار اوراق قرضه و دارایی دیگر خریداری کرده است تا به نحوی از اقتصاد حمایت کند. همچنین در ۱۸ ماه گذشته نرخ بهره را تقریبا در محدوده‌ صفر درصد نگه داشته است. اما اکنون مشکل فدرال رزرو تورم است که از رشد اقتصادی پیشی گرفته است. پس از کاهش ۵/ ۳ درصدی اندازه اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۲۰ به دلیل تعطیلی مشاغل به واسطه پاندمی کرونا، اقتصاد ایالات‌متحده امسال رشد کرد و در سه ماه دوم مطابق با پیش‌بینی فدرال رزرو ۵/ ۶ درصد بزرگ‌تر شد اما تورم مورد انتظار فدرال ۲ درصد بود که هنوز مسیر زیادی برای رسیدن به آن دارد.

 بازگشت بیت‌کوین به ۴۷ هزاردلار

تورم آمریکا موتور رمزارزها را نیز روشن کرد. در حالی که بامداد روز چهارشنبه خبری مبنی بر اختلال در شبکه و شایعه حمله سایبری به شبکه اتریوم منتشر شد، بر خلاف شواهد تاریخی که معمولا این اخبار بر رفتار فعالان بازار اثر منفی می‌گذارند، این بار بازار روند صعودی خود را حفظ کرد. بزرگ‌ترین ارز دنیای دیجیتال در روز چهارشنبه با بیش از ۳ درصد رشد به ۴۷ هزار و ۵۰۰ دلار رسید و اتریوم نیز با بیش از ۲ درصد رشد به کانال ۳ هزار و ۴۰۰ دلاری بازگشت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید