نفت در قله ۶ هفته‌ای با هراس از توفان نیکولاس

دنیای اقتصاد: هنوز آثار مخرب توفان آیدا بر تولید نفت و گاز گالف‌کوست آمریکا کاملا برطرف‌نشده که حالا توفانی دیگر به‌نام نیکولاس به‌سوی ساحل تگزاس در حرکت است و سرمایه گذاران نفتی را نگران عرضه این کامودیتی کرده؛ امری که باعث شد بهای طلای‌سیاه برای سومین روز متوالی در سه شنبه افزایش یابد و برنت به‌اوج ۶ هفته ای برسد.
به گزارش‌ خبرگزاری رویترز، بهای نفت‌خام آمریکا زمان تنظیم این گزارش (ساعت ۱۳:۵۵ به‌وقت تهران) با ۳۹‌سنت رشد معادل ۵۵/ ۰درصد به‌۷۰ دلار و ۸۴ سنت در هر بشکه رسید. این نفت پیش از این به ‌۱۴/ ۷۱دلار بر بشکه ارتقا یافته بود که بالاترین سطح از سوم آگوست به‌شمار می رود.

همچنین شاخص جهانی برنت ۵۳ سنت معادل ۷۲/ ۰درصد بالا رفت تا با قیمت ۷۴ دلار و ۴سنت معامله شود. برنت هم در ساعات قبل به‌اوج خود از دوم آگوست یعنی ۱۸/ ۷۴ دلار رسیده بود. برنت دوشنبه ۸/ ۰درصد و وست‌تگزاس اینترمدییت ۱/ ۱‌درصد افزایش یافتند.

تخلیه تاسیسات نفتی خلیج‌مکزیک آمریکا در روز دوشنبه در جریان بود و همزمان پالایشگاه‌های نفت ساحلی هم خود را برای توفان گرمسیری نیکولاس که با سرعت ۷۰ مایل بر ساعت (۱۱۳ کیلومتر بر ساعت) به‌سمت ساحل تگزاس در حرکت بود، آماده می کردند. این توفان مناطق ساحلی تگزاس و لوئیزیانا را که هنوز در حال ریکاوری از توفان آیدا هستند، تهدید می کند.

بیش از ۴۰‌درصد تولید نفت و گاز منطقه گالف‌کوست آمریکا تا روز دوشنبه همچنان غیرفعال بود.

قیمت نفت همچنین از نگرانی در مورد اختلال در تولید نفت لیبی هم تاثیر مثبت گرفت. شرکت ملی نفت این کشور گفته عملیات بارگیری در ترمینال های نفت این کشور در روز جمعه بعد از یک روز توقف از سر گرفته شد، اما یک مهندس در بندر حریگه می گوید؛ این بندر توسط معترضان همچنان بسته‌مانده است. با این حال، هیرویوکی کیکوکاوا، مدیر‌عامل موسسه تحقیقاتی نیسان سیکیوریتیز انتظار دارد رالی قیمت نفت کوتاهمدت باشد. او می گوید: «روند صعودی بازار (نفت) ممکن است به‌دلیل اینکه فصل تابستانی رانندگی در آمریکا فروکش کرده و همچنین افزایش عرضه بالقوه از سوی آمریکا و چین با فروش از ذخایر استراتژیکشان و همینطور ازسرگیری محتمل صادرات نفت ایران، محدود باشد.»

دولت آمریکا توافق کرده از ذخایر استراتژیک ملی این کشور به‌هشت شرکت شامل اکسون‌موبیل و شورون نفت بفروشد تا از این طریق برای بودجه فدرال کسب درآمد کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید