ادامه روند نوسانی بازار تا رفع ابهامات اقتصادی

حمیدرضا فاروقی، کارشناس بازار سرمایه: دیروز شاخص‌کل بورس تقریبا ۲۱ هزار واحد مثبت شد که این رقم معادل ۴۷/ ۱درصد رشد بود. اما دلیل مثبت شدن بازار بعد از چند روز منفی چه بود؟
بازار سهام در چند روز گذشته شاهد اصلاح و افت قیمـت‌ها در اکثر نمادها بود، در یک بازار عادی طبیعی است که بعد از افت‌های چند روزه، چند روز هم بازار مثبت شود، بنابراین فارغ از دلیل‌های بنیادی، نوسان در ذات بازار است و وقتی چند روز را منفی تجربه می‌کند، در یک‌جایی قیمت‌ها جذاب می‌شوند و سهامداران برای خرید اقدام می‌کنند، به‌همین دلیل هم بازار یک روز هم مثبت می‌شود و حتی می‌تواند چند روز مثبت بماند.

با توجه به‌شرایط اقتصادی کشور و روی کار آمدن دولت جدید احتمالا بازار فعلا در این محدوده اصلاح زمانی داشته باشد و نتواند روند صعودی ممتد و ادامه‌داری را تجربه کند. بنابراین به‌نظر می‌رسد روند بازار چند روز مثبت و چند روز منفی باشد. اکنون اکثر سرمایه‌گذاران ترجیح‌شان بر این است که دست نگه دارند تا یک‌سری ابهامات در بازار برطرف شود. مهم‌ترین ابهام هم رویکرد دولت در زمینه مسائل اقتصادی و مذاکرات هسته‌ای است. اگر مذاکرات برجام صورت گیرد بر روی قیمت دلار اثر منفی می‌گذارد و همین عامل هم می‌تواند بر معاملات بازار سهام و رفتار سرمایه‌گذاران اثرگذار باشد. فارغ از این عوامل بنیادی که تا مشخص‌شدن و رفع ابهام از آنان، سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری و خرید و فروش جدی سهام دست نگه می‌دارند، دلیل مثبت‌شدن روز گذشته بازار به‌افت جدی دو روز گذشته اکثر نمادها، برمی‌گردد. اما باید به‌این نکته توجه داشت که درست است بازار مثبت شد اما در ادامه بعید است که همه نمادها مثبت بمانند. احتمالا یک‌سری سهم‌های کوچک یا متوسط و غیر‌دلاری وضعیت بهتری را تجربه کنند، بنابراین برای روزهای آتی نباید انتظار مثبت‌های قوی در بازار را داشته باشیم.

در کل پیش‌بینی می‌شود شاخص‌کل بورس در همین محدوده قیمتی باقی بماند و نوسان کند؛ یعنی ما نه ریزش شدیدی خواهیم داشت و نه صعود چشمگیر. به‌نظر می‌رسد نهایتا تا یک‌ماه آینده مشخص شود که شاخص می‌تواند مقاومت یک‌میلیون و‌۵۰۰ هزار واحدی را رد کند یا خیر. باید ابهاماتی که باعث‌شده سرمایه‌گذاران دست‌ نگه دارند و خرید و فروش نکنند برطرف شود تا ببینیم شاخص از مقاومت یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی عبور می‌کند یا خیر. همان‌طور که تاکید شد مهم‌ترین این ابهام‌ها رویکرد کابینه جدید درباره مسائل اقتصادی به‌ویژه مساله قیمت‌گذاری دستوری است. اگر این موضوع کاملا رفع ابهام شود که دولت قصد دخالت در قیمت‌گذاری محصولات را ندارد، می‌تواند به‌رشد بازار کند و شاخص یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را رد کنیم. البته این در صورتی است که رویکرد دولت عدم‌دخالت و شفافیت در حوزه اقتصادی باشد. دومین عامل مهم و اثرگذار هم مذاکرات هسته‌ای است که اگر مذاکرات شروع شود، باید دید واکنش دلار به‌شروع مذاکرت چه خواهد بود یا اگر مذاکرات خوب پیش برود، باید دید میزان اصلاح دلار چقدر خواهد بود. بنابراین تا زمانی‌که این دو موضوع تعیین‌تکلیف نشود بعید است شاخص محدوده مقاومتی یک‌میلیون و

۵۰۰ هزار واحدی را رد کند و رشدمداومی داشته باشد. حداقل باید صبر کرد تا این دو موضوع شفاف شود.

دنیای اقتصاد


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید