پالس تورمی به طلای جهانی

دنیای اقتصاد : تورم آمریکا موتور اونس جهانی را روشن کرد. گزارش تورم وزارت کار ایالات‌متحده، خبر از افزایشی ۳/ ۰ درصدی برای شاخص قیمت مصرف‌کننده داشت و موجب شد تورم نقطه‌به‌نقطه آمریکا به ۳/ ۵ درصد برسد. بخش عمده تورم در این ماه به افزایش ۲درصدی قیمت‌ حامل‌های انرژی مربوط است. بازارهای جهانی پس از انتشار این گزارش صعودی شدند، اما شاخص‌های آتی سهام به پایین‌ترین سطح روزانه خود رسیدند. اونس جهانی در پی این گزارش در مدتی کوتاه، با رشدی ۲۰ دلاری به مرز هزار و ۸۰۰ دلار بازگشت.
در بازار ارزهای دیجیتالی نیز خبر غیرواقعی همکاری شرکت وال‌مارت، یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای جهان با لایت‌کوین، جرقه رشد را در بازار زد. این شایعه که اضافه شدن گزینه پرداخت با لایت‌کوین در فروشگاه‌های اینترنتی این شرکت بود، بعد از مدتی از هر دوطرف تکذیب شد. انتشار این خبر و تکذیب آن باعث نوسانی ۶۰ دلاری برای لایت‌کوین شد. اما توانست استارت صعود مجدد رمزارزها را بزند. این خبر در کنار انتشار گزارش تورم آمریکا باعث شد بیت‌کوین با رشدی ۴ درصدی به ۴۶ هزار و ۵۰۰ دلار برسد.

  حامل‌های انرژی، پرچم‌دار تورم
تورم ایالات‌متحده در برخی گروه‌های مصرفی، کمتر از پیش‌بینی‌ها اعلام شد که نشان‌ می‌دهد برخی فشارهای افزایشی تورم رو به کاهش است. روز سه‌شنبه شاخص قیمت مصرف‌کننده ماه آگوست که سبدی از محصولات معمولی و کالاهای مختلف انرژی را اندازه‌گیری می‌کند، نسبت به ماه جولای ۳/ ۰ درصد افزایش یافت؛ این در حالی است که در ماه جولای این شاخص ۵/ ۰ درصد افزایش داشتند. تورم نقطه‌به‌نقطه نیز در ماه آگوست ۳/ ۵ درصد اعلام شد. بیشتر بار تورمی این شاخص از طرف دو گروه مصرفی غذایی و حامل‌های انرژی بود. شاخص قیمت مصرف‌کننده برای بنزین نسبت به ماه گذشته رشدی ۸/ ۲ درصدی داشت و تمامی حامل‌های انرژی رشدی ۲ درصدی داشتند. تورم گروه مواد غذایی نیز با رشدی ۴/ ۰ درصدی به ۷/ ۳ درصد رسید. حذف این دو دسته می‌تواند کندترین افزایش ماهانه شاخص قیمت مصرف‌کننده را از ماه فوریه ایجاد می‌کند. تورم تمامی گروه‌های مصرفی به جز این مواد غذایی و انرژی، رشدی ۱/ ۰ درصدی داشتند و ۴ درصد از تورم را تشکیل می‌دادند.  قیمت‌ خودرو‌های سواری و کامیون‌های دسته دو نیز یکی از عوامل اصلی تورم سالانه آمریکا بودند. با این وجود که تورم این گروه در ماه آگوست، ۵/ ۱ درصد کاهش یافت، اما این گروه همچنان ۹/ ۳۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته‌اند. این گزارش می‌تواند برنامه‌های فدرال رزرو را برای برنامه کاهش حمایت‌های اقتصادی سرعت ببخشد.  طلای جهانی در پی رسیدن این گزارش افزایش قیمت داشت و تا مرز هزار و ۸۰۰ دلار پیشروی کرد به طوری که در ساعت۲۰ به وقت تهران هر اونس۱۸۰۶دلارمعامله می‌شد.

  نفع رمزارزها از یک شایعه
رمزارزها بر اثر یک خبر جعلی از وال‌مارت و لایت‌کوین صعودی ناپایدار را ثبت کردند. بعد از افتی که بازارها ارزهای دیجیتال طی روزهای اخیر داشتند، خبری که در بیشتر خبرگزاری‌ها کار شد، باعث شد موتور صعود رمزارزها موقتا فعال شود. دوشنبه که خبر همکاری وال‌مارت، یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای دنیا با لایت‌کوین به عنوان گزینه پرداخت در فروشگاه اینترنتی این شرکت منتشر شد، لایت‌کوین توانست از ۱۷۵ دلار تا ۲۳۵ دلار که اوج قیمتی ماهانه این رمزارز بود، پیشروی کند. منشأ اصلی این خبر نیز گزارشی بود که سرویس مطبوعاتی گلوب‌نیوز منتشر کرد. در این گزارش آمده بود که وال‌مارت به‌ خاطر ویژگی «ارزان، سریع و غیرمتمرکز» بودن لایت‌کوین، این ارز دیجیتال را برای پرداخت‌های خود انتخاب کرده است. اما بعد از گذشت چند ساعت از انتشار این خبر، سخنگوی شرکت وال‌مارت و مدیر بازاریابی لایت‌کوین این خبر را جعلی اعلام کردند و هرگونه همکاری این دو شرکت تکذیب شد. بعد از این اتفاق لایت‌کوین تقریبا به قیمت قبل خود بازگشت. این رمزارز تا زمان تهیه این گزارش در محدوده‌ ۱۸۰ دلار در حال معامله بود. سایر رمزارزها نیز در پی این خبر صعودی شدند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید