اوضاع ناخوش بورس و اهالی آن

دنیای‌اقتصاد : دیروز نیز حال شاخص‌کل بورس خوب نبود و ۱۴هزار واحد ریزش داشت و در پایان معاملات به عدد یک میلیون و ۴۷۵ هزار واحد رسید. همین مساله موجب نگرانی سهامداران شده بود و بعد از دو روز ریزش پیا‌‌‌پی بورس، لحن مطالب آنان کمی تند شده بود. برخی کاربران به اینکه وضعیت بازار سرمایه با وجود گذشت زمان و وعده‌‌‌هایی که داده شده است، بهبود نمی‌‌‌یابد اعتراض داشتند و یادآور می‌‌‌شدند با وجود اینکه بازار برای چند ماه رشد کرده بود اما ضرر آنها هنوز جبران نشده و با ریزش جدید وضعیت سبدهای آنان بدتر هم شده است!
یکی از این کاربران به نام «سعید» توییت کرد: «بازار ۴۰۰ واحد افزایش پیدا کرده بود، سبدا داغون بودن الان که ۱۰۰ واحد اومده پایین دیگه داغون‌تر شدیم! دیگه واقعا مسخره همه‌چی دراومده!» یکی دیگر از کاربران توییتر به متغیرهای اقتصادی که بر بازار سرمایه اثرگذار است اشاره و با ارزیابی بازار به این نتیجه رسیده بود: «از هر پنج تا سهم، تقریبا یکی صف فروش داره. فعلا بورس نسبت به دلار، بیشتر به مذاکرات وین دل خوش کرده!» او سپس از شرایط سخت فعالان بازار سرمایه در ایران گلایه کرده و نوشته بود: «این همه متغیری که فعالان بازارهای مالی در ایران هر روز باید رصد کنن، هیچ جای دنیا وجود نداره.» برخی از کاربران فضای مجازی هم تلاش داشتند در این روزها که شاخص کل بورس روند نزولی در پیش گرفته، سهامداران هیجانی را نصیحت کنند شاید پند بگیرند. مثلا «پویان» خطاب به این دسته از سهامداران گفت: «تو بازار با خودتون کنار بیاید، شما یا نوسان‌گیرید یا بلندمدت می‌خرید یا از رو دست بقیه معامله می‌‌‌کنید یا دنبال سهام پروژه‌‌‌ای و پرریسک‌اید. واقعا ترکیب اینا نمی‌شه بود!»

 گلایه از بسته شدن «فرابورس»
بسته شدن نماد فرابورس نیز از دیگر سوژه‌‌‌هایی بود که دیروز در فضای مجازی از سوی فعالان بورسی پررنگ شد. آنها از اینکه با منفی شدن بازار، «فرابورس» نیز بسته شده گلایه داشتند و تحلیل‌‌‌هایی هم در این راستا ارائه دادند. مثلا یکی از این کاربران به نام «مهرداد» معتقد بود که بسته شدن «فرابورس» می‌تواند حاکی از ادامه روند منفی در بازار سرمایه باشد. در این میان برخی هم بودند که از سیاستگذاران بورسی می‌‌‌خواستند قانونی را مشخص و بر اساس آن عمل کنند؛ نه اینکه رفتار سلیقه‌‌‌ای داشته باشند و منجر به بی‌‌‌اعتمادی سهامداران به بازار سرمایه شوند.

 تحسین رئیس از سوی بورسی‌‌‌ها
تحسین دهقان دهنوی به دلیل ایستادن در برابر اظهارات علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی که گفته بود «هر کالایی وارد بورس شد، گران شد» نیز یکی دیگر از موضوعات مهمی بود که دیروز در فضای مجازی دست‌‌‌به‌‌‌دست می‌‌‌شد و کاربران درباره آن می‌‌‌نوشتند. رئیس سازمان بورس دیروز در گفت‌وگویی در واکنش به اظهارت نایب‌رئیس مجلس تاکید کرد: «ما با تمام قدرت در مقابل مراجعی که بخواهند وارد بحث قیمت‌گذاری دستوری شوند، می‌ایستیم و به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم از کانال بورس استفاده‌ای علیه منافع سهامداران رخ بدهد.» این سخنان با واکنش مثبت از سوی کاربران بورسی فضای مجازی مواجه شد و آنان که معتقد بودند یکی از دلایل ریزش اخیر بازار اظهارات این نماینده مجلس است، رئیس سازمان بورس را که در برابر او ایستاده است، تحسین می‌‌‌کردند. کاربری به نام پارسا نوشت: «تنها رئیسی که ارزش جنگیدن داشته همین جناب دهقان‌دهنویه. می‌‌‌شه در مواردی باهاش مخالف بود ولی در مسیر درستی‌یه.» کاربرانی هم بودند که نسبت به ادامه حضور دهنوی در سمت خود اظهار تردید کردند و نگران بودند که این ایستادگی به ضرر او تمام شود و او را از این سمت بردارند. مثلا کاربری نوشت: «با این موضع‌گیری جدی دهقان‌دهنوی در برابر پایمال شدن حقوق سهامداران، ترسم از اینه که نکنه برکنارش کنند. اگر خبری از جایگزین کردنش شد شک نکنید که باز دارن نقشه‌های بدی برای بازار می‌کشن.»

علی نیکزاد هفته گذشته در گفت‌وگویی از دستوری شدن قیمت سیمان حمایت و ادعا کرده بود ورود سیمان به بورس، منجر به افزایش قیمت آن شده است. او گفته بود: «ما یه کارخانه‌‌‌ سیمانی وابسته به شستارو نگاه کردیم دیدیم سود می‌کنه! پس سیمان باید بشه ۲۱هزار تومن!» بعد از آن، وزیر صمت هم ادعا کرده بود سیمان در بازار ارزان شده است. اما دیروز کاربران فضای مجازی ادعای کاهش چشمگیر قیمت سیمان توسط وزیر صمت را ادعایی خلاف ارزیابی کرده و می‌‌‌گفتند که بر اساس شواهد آنان سیمان در بازار هنوز با همان قیمت قبلی عرضه می‌شود. برخی از کاربران بورسی فضای مجازی هم تیتر دیروز روزنامه کیهان را که نوشته بود: «سیمان ارزان شد؛ طلیعه تحقق وعده‌‌‌های دولت» دستمایه طنز قرار دادند. مثلا یکی از این کاربران نوشت: «دستاورد اقتصادی دولت اینه که سیمان که به خاطر قطعی برق گرون شده بود رو برگردوندن به کمی بالاتر از قبل از قطعی برق؛ تازه این قیمت بورسشه، تو بازار آزاد چیز دیگه‌‌‌ای میگن.»


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید