گزارش رسمی آمریکا از تولید نفت ایران

ایسنا : اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌ترین تحلیل خود در ژوئیه مدعی شد که ایران در سال ۲۰۲۰ کمتر از دو میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که پایین‌ترین میزان در ۴۰ سال اخیر بوده‌است. این سازمان که زیرمجموعه وزارت انرژی آمریکاست، در این گزارش اعلام کرد چند عامل در کاهش تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۰ نقش داشته که شامل افت اقتصاد جهانی در نتیجه شیوع همه‌گیری کووید-۱۹ و تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران بوده که صادراتش را متاثر کرده‌است.
طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایران ذخایر نفت و گاز طبیعی فراوانی دارد و در پایان سال ۲۰۲۰، ذخایر ایران ۲۵ درصد از ذخایر نفت خاورمیانه و ۱۲ درصد از ذخایر نفت جهانی بود. اگرچه ایران از مشارکت در توافق محدودیت عرضه اوپک‌پلاس معاف شده‌است، اما تولید نفتش از تحریم‌های آمریکا متاثر شده‌است.

تولید و صادرات نفت ایران از زمان خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و احیای تحریم‌ها علیه صادرات نفت، متاثر شده‌است. تولید نفت ایران در چند ماه نخست سال ۲۰۱۹ که آمریکا معافیت‌های محدودی از تحریم‌ها برای مشتریان بزرگ نفت ایران صادر کرد، حدود ۶/ ۲میلیون بشکه در روز بود. با این حال پس از انقضای این معافیت‌ها در ماه مه سال ۲۰۱۹، تولید ایران به‌حدود ۱/ ۲میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

از نفت‌خام و میعاناتی که ایران در سال ۲۰۲۰ صادر کرد، بیش از نیمی به‌چین رفت. طبق تحلیل شرکت کلیپر دیتا، عمده این نفت با نام نفت کشورهای دیگر از ایران به‌چین صادر شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید