چهارمین صعود ماهانه نفت

دنیای اقتصاد : با وجود افزایش شدید نرخ مبتلایان به کرونا در آمریکا، آسیا و بخش‌هایی از اروپا، طلای سیاه در در ماه گذشته برای چهارمین مرتبه متوالی رشد کرد؛ چراکه از یکسو، سرعت رشد تقاضا از عرضه نفت بالاتر بوده و از طرف دیگر، انتظار می‌رود واکسیناسیون جهانی به قرنطینه‌ها پایان دهد. یک نظرسنجی نشان داد بهای نفت تا پایان ۲۰۲۱ باید حوالی ۷۰ دلار در هر بشکه باشد.
چهارمین صعود ماهانه نفت
طلای‌سیاه ماه گذشته (جولای) هم مانند سه ماه پیش از آن، رشد قیمتی را تجربه کرد و برای شاخص جهانی برنت ۶/ ۱درصد رشد ثبت شد. با این حال، بهای نفت‌خام آمریکا در این دوره تغییر خاصی نداشت. هر دوی این شاخص‌ها هفته گذشته بیش از ۲درصد بالا رفتند. به گفته تحلیلگران، رشد سریع‌تر تقاضا نسبت به عرضه نفت و واکسیناسیون گسترده نگرانی‌ها درباره آثار مخرب موج جدید شیوع کرونا به شکل سویه دلتا را در بازار نفت تا حدی برطرف کرده است. در ماهی که گذشت، اوپک و متحدانش در کنار اخبار شیوع کووید-۱۹ و واکسیناسیون، مهم‌ترین نقش را در التهابات بازار نفت بازی کردند. اوپک‌پلاس اوایل جولای جلسه‌ای برای تصمیم‌گیری درباره میزان تولید این گروه ۲۳عضوی داشت که با مخالفت امارات به نتیجه نرسید و پس از یکی، دو هفته مقاومت این کشور و اصرار عربستان بالاخره بر سر افزایش تولید به توافق رسیدند. بر این اساس، اوپک‌پلاس از امروز (اول آگوست) هر ماه ۴۰۰هزار بشکه در روز به تولید خود می‌افزاید. ضمن اینکه پایه تولید امارات و چند کشور دیگر از جمله عربستان، روسیه و عراق از آوریل سال بعد بالاتر خواهد رفت. کش‌وقوس‌های تحولات اوپکی‌ها با وجود ایجاد نگرانی و نااطمینانی در بازار، با توافق برای افزایش تولید، اعتمادبه‌نفس بازار را بالا برد. با این حال، رشد معنادار موارد ابتلا به کرونا در سراسر دنیا مجددا ریسک تخریب تقاضا را برجسته کرده، اما بازیگران این صنعت انتظار اعمال قرنطینه شدید در کشورهای توسعه‌یافته را ندارند. تعداد دکل‌های حفاری فعال نفت در ایالات‌متحده طی هفته گذشته دو دستگاه کاهش یافت که نشان‌دهنده حرکت کجدار و مریز تولیدکنندگان شیل برای بازگشت به بازار است. گروهی از کارشناسان و اقتصاددانان نیز طی یک نظرسنجی ماهانه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند، انتظار دارند قیمت برنت در سال جاری به‌طور متوسط ۷۶/ ۶۸ دلار بر بشکه باشد که از برآورد ماه گذشته آنها بالاتر بود. این در حالی است که بهای این نفت جمعه به بالای ۷۶دلار در هر بشکه رسید، اما میانگین آن از ابتدای سال ۵۷/ ۶۶دلار بوده است.

  چهارمین رشد متوالی قیمت نفت
قیمت نفت در معاملات روز جمعه به‌عنوان آخرین روز کاری هفته و ماه جولای افزایش یافت و برنت توانست برای چهارمین ماه پیاپی رشد قیمتی ثبت کند. در این میان، رشد سریع‌تر تقاضا از عرضه و واکسیناسیون تاحدودی از اثر شیوع گسترده کرونای دلتا در موج جدید آن روی تقاضا کاسته است. به گزارش خبرگزاری رویترز، برنت با ثبت بیش از ۲درصد رشد هفتگی، در جولای هم برای چهارمین مرتبه بالا رفت و افزایش ۶/ ۱درصدی را رقم زد. نفت‌خام آمریکا (وست‌تگزاس اینترمدییت) که در این هفته مانند همتای خود بیشتر از ۲درصد رشد کرده بود، در کل ماه افزایش خاصی را تجربه نکرد. به این ترتیب، برنت با قیمت ۴۱/ ۷۵دلار در هر بشکه و وست‌تگزاس اینترمدییت با بهای ۹۵/ ۷۳دلار در هر بشکه به کار خود پایان دادند.

کارستن فریچ، تحلیلگر کومرزبنک در این باره می‌گوید: «با وجود تعداد بالای موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹، به نظر نمی‌رسد بازار نفت دیگر به موضوع سویه دلتا مانند زنگ خطری که ابتدای هفته گذشته به صدا درآمد، نگاه کند.» او ادامه داد: «ظاهرا اطمینان وجود دارد که کمپین‌های واکسیناسیون در کشورهای صنعتی مانع اعمال مجدد محدودیت‌های تردد گسترده می‌شوند. موج اخیر در بهار تاثیر بسیار کمتری بر تقاضای نفت نسبت به ابتدای همه‌گیری داشته است.»

تحلیلگران TD Securities هم در یادداشتی در تاریخ ۳۰جولای نوشتند: «افزایش ریسک تامین انرژی باید از قیمت‌های بالاتر حمایت کند.» این یادداشت می‌افزاید: «با چشم‌انداز تقاضا که نگرانی‌های مربوط به سویه دلتا را برطرف می‌کند، احتمالا افزایش عرضه اوپک‌پلاس تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این امر در نهایت باید بازار را در مسیر پررونق نگه داشته و در ماه‌های آینده از قیمت‌های نقدی بالاتر و افزایش اختلاف آن با قیمت قراردادهای آتی برای سررسید‌های دورتر حمایت کند.»

به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه در این باره اظهار کرد که مصرف نفت در سراسر جهان افزایش پیدا کرده است. وی به خبرنگاران گفت: «تقاضا رو به رشد است و مصرف افزایش پیدا کرده است. البته شیوع ویروس کرونا همچنین وجود دارد، اما قرنطینه‌هایی مشابه قبل در کار نیست.»

  تحولات اوپک‌پلاس در یک نگاه
اوپک و متحدانش موسوم به اوپک‌پلاس در ماه گذشته میلادی پس از اختلاف‌نظرهای بسیار، پایان شادی را برای درام خود به تصویر کشیدند. ابتدا عربستان و روسیه پیشنهاد دادند از آگوست تا پایان سال هر ماه ۴/ ۰میلیون بشکه در روز به تولید این ائتلاف اضافه شود. این موضوع با موافقت امارات روبه‌رو شد، اما این کشور با توجه به افزایش ظرفیت تولیدش، خط پایه سهمیه خود را ناعادلانه دانست و با بند دوم پیشنهاد رهبران اوپک‌پلاس که همان تعویق پایان توافق کاهش تولید از آوریل به آخر سال ۲۰۲۲ بود، مخالفت کرد. ابوظبی اعلام کرد تبعیت از این بند را فقط در صورت رشد پایه تولیدش قبول می‌کند. همین اتفاق هم با تفاوت‌هایی افتاد. اول اینکه افزایش ماهانه تولیدی که پیشنهاد شده بود، نه تا در پایان سال جاری، بلکه تا اتمام همه محدودیت‌های تولید اوپک‌پلاس ادامه خواهد یافت. دوم اینکه امارات از آوریل سال بعد با بیش از ۳۰۰هزار بشکه روزانه افزایش در خط پایه تولیدش مواجه خواهد شد، اما سیاهه‌ای از کشورهای دیگر هم در صف رشد سهمیه قرار خواهند گرفت؛ از جمله عربستان، روسیه، عراق و کویت.

  کاهش تعداد دکل‌های حفاری
به گزارش اویل‌پرایس به نقل از شرکت بیکر هیوز، تعداد دکل‌های حفاری فعال در حوزه نفت و گاز آمریکا طی هفته قبل سه دستگاه کاهش یافت و به ۴۸۸واحد رسید. این تعداد ۲۳۷دستگاه بیشتر از سطح سال گذشته در زمان مشابه بوده، اما همچنان اختلاف زیادی با ۷۹۰دکل فعال پیش از پاندمی کرونا دارد.

بر این اساس، تعداد دکل‌های نفتی دو واحد کم شد و به ۳۸۵دستگاه رسید و دکل‌های حفاری در میادین گازی هم یک واحد کاهش پیدا کرد و به ۱۰۳دستگاه رسید.

تخمین اداره اطلاعات انرژی آمریکا از تولید نفت این کشور در هفته منتهی به ۲۳ جولای ۲۰۰هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۲/ ۱۱میلیون بشکه روزانه رسید. این نرخ تولید تقریبا ۲میلیون بشکه در روز کمتر از سطح پیش از کرونا است، اما آمریکا همچنان بالاتر از روسیه و عربستان، بیشترین تولید طلای سیاه را در دنیا دارد.

  پیش‌بینی قیمت نفت
نظرسنجی رویترز روز جمعه نشان داد که تحلیلگران نفت و اقتصاددانان معتقدند بهای ۷۰دلار در هر بشکه چشم‌انداز واقعی‌تری برای قیمت نفت برنت در بقیه سال نسبت به نفت ۸۰دلاری به دست می‌دهد، زیرا سویه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا و ژئوپلیتیک نفت همچنان منبع بی‌ثباتی در بازار خواهند بود.

 ۳۸تحلیلگر و اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز گفتند انتظار می‌رود قیمت نفت برنت امسال به‌طور متوسط ۷۶/ ۶۸دلار در هر بشکه باشد. برآورد قیمتی پایان جولای از تخمین همین نظرسنجی در ژوئن بالاتر بود که تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند قیمت نفت برنت به‌طور متوسط ۴۸/ ۶۷دلار در هر بشکه در سال ۲۰۲۱ خواهد بود.

قیمت نفت برنت در سال جاری میلادی به‌طور متوسط ۵۷/ ۶۶دلار در هر بشکه بوده است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید