هفته متعادل بازارهای مالی و آتی بورس کالا

دنیای‌اقتصاد : بازارهای آتی و مالی بورس کالا در شرایط متعادلی به سر می‌برند اگرچه تکانه‌های ارزی اثر خود را بر این بازار برجای گذاشته هرچند تاثیرپذیری چندانی را برای هفته گذشته جز در نوسان برخی قیمت‌ها شاهد نبودیم. مجموع ارزش معاملات دو بازار آتی و مالی بورس کالا در هفته گذشته ۱۱۸ میلیارد تومان بود.
هفته متعادل بازارهای مالی و آتی بورس کالا 
بازار مالی بورس کالا در هفته گذشته با داد و ستد ۱۱۱ میلیارد تومانی همراه شد که به نسبت هفته قبل از آن رشد ۶/ ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد که نشانه‌ای از رشد منطقی در این بازار است آن‌هم در شرایطی که وزن اصلی این حجم از معاملات بر دوش داد و ستد ۴/ ۱ میلیون واحدی گواهی سپرده بود. بازار آتی نیز شرایط متعادلی داشت و شاهد داد و ستد ۷ میلیارد و ۷۸۴ میلیون تومانی بودیم که از آرامش نسبی بازار از مسیر حجم معاملات حکایت دارد اگرچه انتظارات بیش از این ارقام برای این ۱۱ سررسید معاملاتی بود.

  دادوستد بیش از ۴/ ۱ میلیون گواهی سپرده در بورس کالا
در جریان معاملات هفته گذشته در بازار مالی بورس کالای ایران، یک میلیون و ۴۰۰ هزار و ۲۶۲ گواهی سپرده کالایی به ارزشی بالغ بر ۱۱۱ میلیارد تومان بر پایه دارایی‌های سکه طلا، زعفران نگین و پوشال، پسته فندقی و بادامی، زیره سبز و کشمش تیزابی مورد معامله قرار گرفت که ارزش معاملات نسبت به هفته گذشته با رشد ۶/ ۲۷ درصدی همراه بود.

به گزارش کالا خبر؛ در جریان این معاملات، دادوستد یک میلیون و یک هزار و ۴۰۰ گواهی سپرده سکه طلا ارزشی بالغ بر ۱۰۵ میلیارد و۳۳۰ میلیون تومان را در پی داشت.

۳۹۴ هزار و ۸۳۵ گواهی سپرده زعفران نگین به ارزش تقریبی ۵۲ میلیارد و ۲۷۹ میلیون ریالی نیز دست به دست شد.

معامله گران ۸۷۵ گواهی سپرده زعفران پوشال را نیز خریدند تا ارزشی بیش از ۸۶ میلیون ریال به ثبت برسد.

ارزش معامله ۱۴۷۱ گواهی سپرده پسته فندقی و بادامی نیز به رقمی بیش از ۲ میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال بالغ شد.

در نمادهای معاملاتی گواهی سپرده زیره سبز نیز ۱۴۱۲ ورقه بهادار مبتنی بر کالا در حالی به فروش رسید که ارزش تقریبی یک میلیارد و ۳۲ میلیون ریالی برای آن رقم خورد.

در نهایت، معامله ۲۶۹ گواهی سپرده کشمش تیزابی نیز در حالی صورت گرفت که ارزش نزدیک به ۶۰ میلیون ریالی برای آن ثبت شد.

  روزهای متعادل بازار آتی
در جریان معاملات هفته گذشته در بازار مشتقه بورس کالای ایران، ۴۴ هزار و ۴۲۹ قرارداد آتی به ارزش ۷ میلیارد و ۷۸۴ میلیون تومان و در ۱۱ سررسید و بر پایه دارایی‌های صندوق طلا، نقره، زعفران نگین و پوشال، پسته و زیره سبز مورد معامله قرار گرفت.

در جریان این معاملات، ۵۱۱ قرارداد آتی صندوق طلا در دو سررسید مرداد و مهر ۱۴۰۰ در حالی منعقد شد که ارزشی بالغ بر ۴ میلیارد تومان برای آن رقم خورد.

در دو سررسید مشابه قرارداد آتی نقره نیز ۱۳ هزار و ۸۰۹ قرارداد به ارزشی بیش از ۲۶ میلیارد تومان منعقد شد.

معامله گران ۲۹ هزار و ۷۸۰ قرارداد آتی زعفران نگین را نیز برای تحویل در سه دوره تیر، شهریور و آبان ماه سال جاری در حالی منعقد کردند که ارزش آن به حدود ۴۲۴ میلیارد ریال نزدیک شد.

در دو سررسید شهریور و آبان ماه نیز ۲۲۸ قرارداد آتی زعفران پوشال منعقد شد تا ارزش بیش از ۵/ ۲ میلیارد ریالی برای این دارایی پایه به ثبت برسد.

در تنها سررسید فعال قرارداد آتی پسته برای تحویل در مرداد ماه امسال نیز ۷۴ قرارداد به ارزش تقریبی ۱۳ میلیارد و ۲۹۱ میلیون ریالی منعقد شد.

در هفته‌ای که گذشت ۲۷ قرارداد آتی زیره سبز تحویل مهر ماه منعقد شد و ارزش ۲ میلیارد و ۷۷ میلیون ریالی را در پی داشت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید