چند توصیه مهم بورسی و اقتصادی به دولت بعدی

مهدی سوری در گفت و گو با ایسنا، درمورد انتظارات بورسی از دولت آینده توضیح داد: انتظاراتی که از رئیس جمهور آینده داریم، درمورد دیدگاهی است که دولت باید نسبت به بازار سرمایه داشته باشد. از سوی دیگری اقدامات آنی و فوری برای کنترل وضعیت و بحران فعلی بازار سرمایه و مهم تر از دو موضوع مذکور، اقدامات اساسی است که باید در اقتصاد انجام شود تا هم اوضاع تورم، هم اوضاع نقدینگی و هم اوضاع تولید کشور بهبود پیدا کند و به تبع آن اوضاع بازار سرمایه نیز بهتر شود.

وی با تاکید بر اینکه نوع نگاه به بازار سرمایه، شناختن ظرفیت ها، پتانسیل ها و درجه اهمیت بازار سرمایه بسیار مهم است، گفت: در فعالیت های انتخاباتی شاهد این بودیم که کاندیداها خیلی متوجه ظرفیت بازار سرمایه نبودند. درصورتی که بازار سرمایه می‌تواند رای غیرحزبی زیادی برای کاندیداها جذب کند. اوایل کاندیداها صحبت های کلی کردند و بعد از برخی تحلیلگران مشورت گرفتند و در روزهای آخر به تازگی متوجه اهمیت بازار سرمایه شده اند. امیدواریم دولت آینده متوجه اهمیت و نقش بزرگ بازار سرمایه در اقتصاد کشور بشود.

دولت نباید به دنبال برداشت پول از بازار سرمایه باشد
این تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه پویا می‌تواند جور بسیاری از مخارج و هزینه هایی که دولت باید جای دیگر هزینه کند را بکشد، اظهار کرد: سطحی ترین و اشتباه ترین نوع نگاه به بازار سرمایه این است که دولت ها به چشم تامین مالی و رفع کسری بودجه به این بازار نگاه کنند. درصورتی که  نگه داری درست از بازار سرمایه می‌تواند بسیاری از هزینه کردهایی که دولت برای تولید انجام می دهد را انجام ندهد و بتواند تولید پویاتری داشته باشد. برای مثال وام های تکلیفی که دولت بر عهده بانک ها می‌گذارد و به بانک ها اجازه خلق نقدینگی میدهد لازم نیست انجام شود و می‌تواند برای کنترل تورم از دو جهت، یکی برای بهبود شرایط تولید و یکی هم از نظر کنترل خلق نقدینگی کمک کند.

سوری در ادامه افزود: سال ها تصمیم داشتیم تولید را شکوفا کنیم که این مهم می تواند از طریق مسیر بازار سرمایه رخ دهد. بنابراین دولت ها باید این نگاه را داشته باشند که نه تنها نباید از بازار سرمایه پول برداشت کنند، بلکه نباید سهام شرکت های دولتی را در هیچ قالبی در تابوی اصلی بورس بفروشند بلکه اگر می خواهند بفروشند باید به صورت بلوکی بفروشند. زمانی که دولت به سهام فروشی مستقیم روی تابلو اقدام می کند و پول خود را از بازار سرمایه خارج می کند، باعث می‌شود یک بازیگر پر قدرت در بازار سرمایه که فقط فروشنده است و می تواند تعادل هر بازاری را برهم بزند در بازار سرمایه شکل بگیرد.

دولت درمورد بورس آموزش ببیند
وی تاکید کرد: بنابراین نخستین خواسته ما نوع نگاه به بازار سرمایه است. دولت حتی می توانند قالب بسته های حمایتی را با به رسمیت شناختن سازمان بورس، تعریف کند که بازار سرمایه رونق داشته باشد و به دولت برای ایجاد اشتغال، کنترل نقدینگی، تامین نقدینگی برای واحدهای تولیدی و ... کمک کند. از سوی دیگر اگر لازم است دولت درمورد بازار سرمایه آموزش ببیند. سیاست مدارها دو سال قبل نیازی نبود درمورد بورس چیزی بدانند، زیرا بخش بسیار کوچکی از جامعه درگیر این بازار بود اما اکنون بازار بزرگ شده است و سیاست مدار باید بورس را بشناسد.

دولت فکری به حال بحران فعلی بازار سرمایه کند
این تحلیلگر بازار سرمایه به شرایط فعلی این بازار اشاره کرد و افزود: انتظار می رود دولت به کنترل بحران فعلی کمک کند. زمانی که دولت وارد بازار سرمایه شده بود و بسیاری از فعالان از کاری که دولت می کرد خوشحال بودند، من بر این باور بودم که دولت نباید در بازار سرمایه دخالت کند، زیرا می‌تواند مسیر این بازار را منحرف کند. اکنون باید گفت نمی شود یک دولتی بازار سرمایه را خراب کند و بگوید دیگر دخالت نمی کنم، در هر بازاری در اقتصاد زمانی که بحران به وجود می آید، دولت باید به رفع این بحران کمک کند.  مخصوصا اگر بحران توسط اقدامات خود دولت ایجاد شده باشد.

سوری افزود: در حال حاضر هم از دولت جدید انتظار داریم برای بهبود شرایط و برای کنترل سطح رضایت عمومی مردم اقدامات حمایتی را از طریق سازمان بورس و با رسمیت شناختن استقلال سازمان بورس انجام دهد. اگر دولت منابع لازم برای انتشار اوراق تبعی با قیمت ثابت یک ریال به اندازه شناوری کل سهم های بازار سرمایه را در اختیار سازمان بورس بگذارد، منافعش بیشتر از پول  هایی است که در بخش های مختلف اقتصاد هزینه می شوند. بنابراین در بحران فعلی از دولت انتظار حمایت داریم اما نباید خط و مشی کلی تعیین کند یا در جزییات دخالت کند. از سوی دیگر وقتی بازار به شرایط نرمال برگشت دولت باید پای خود را عقب بکشد.

وی در ادامه به موضوع بهبود شرایط اقتصادی اشاره کرد و گفت: باید بررسی شود که چه باید کرد تا تورم کنترل شود، اقتصاد پویایی داشته باشیم، تولید بهبود پیدا کند و به تبع آن اقتصاد و در نهایت بازار سرمایه شرایط بهتری پیدا کنند. سهام داران بازار سرمایه می توانند از دو محل سود کسب کنند یا از طریق تورم و افزایش نقدینگی که این سود، سود واقعی نیست یا از محل پویا شدن و افزایش تولید و بهره بری شرکت ها، که این سود، سود واقعی است.

دولت فکری به حال کسری بودجه و بحران فروش اوراق کند
این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: باید دید چرا نمی توان تولید پویا در کشور داشت؟ چرا تمایل سرمایه گذاران برای ورود به بخش های تولیدی تا این حد پایین است؟ زمانی که در یک اقتصاد  به واسطه قیمت گذاری های دستوری، سود دلالی از سود تولید بیشتر باشد، هرچقدر هم اقدامات نظارتی انجام شود، تولید شکوفا نخواهد شد و پول ها تمایل دارند به بخش دلالی جذب شوند. باید قیمت گذاری دستوری، ارز ۴۲۰۰ تومانی و هر چیز دو نرخی در اقتصاد با یک برنامه مشخص حذف شود. تولید که پویا شود معضل بیکاری، کمبود منابع ارزی کم  و شرایط تورم بهتر می شود.

سوری با تاکید بر اینکه باید برای کسری بودجه دولت یک فکر اساسی شود، گفت: دولت با تزریق پول در جاهای نادرست دچار کسری بودجه شده است که برای تامین آن یا در جیب بانک ها دست کرده است یا در جیب  بازار سرمایه و یا اوراق منتشر کرده است. اوراق برای دولت بعدی بدهی ایجاد می کند و دولت بعدی مجبور است برای تامین آن به اندازه مبلغ سررسید با اضافه سود اوراق قبلی، اوراق منتشر کند و این می تواند در نهایت به ورشکستگی کل اقتصاد بیانجامد. دولت آینده باید برای افزایش درامدها و کاهش هزینه ها فکر اساسی کند و شرایط اوراق را بحرانی تر نکند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید