فولاد خوزستان به دنبال تولید ۲۵درصدی فولاد کشور

سارا اصغری : تاریخچه فولاد خوزستان به سال۱۳۴۶بازمی‌گردد، سالی که کلنگ این کارخانه در حوالی اهواز به زمین زده شد و دسترسی راحت به آب‌های آزاد و منابع طبیعی و انسانی، نوید طرحی منطقی در اقتصاد ایران را می‌داد. افتتاح رسمی این طرح در سال ۱۳۶۸ توسط رئیس‌جمهور وقت انجام گرفت. در حال حاضر این واحد رتبه دوم در زمینه فولادسازی به لحاظ ظرفیت را به خود اختصاص داده است و بزرگ‌ترین عرضه‌کننده شمش فولاد و یکی از بنگاه‌های پیشرو اقتصادی در عرصه‌های ملی و منطقه‌ای صنعت فولاد به شمار می‌رود. این واحد فولادسازی با طرح‌های توسعه‌ای که در دست اقدام دارد، قصد دارد سهم خود را در بازار فولاد کشور به ۲۵درصد برساند.
فولاد خوزستان به دنبال تولید 25درصدی فولاد  کشور
 قدمت و عملکرد فولاد خوزستان
به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگویی به بررسی قدمت، محصولات، ظرفیت‌ها و زمینه اشتغال‌زایی در این مجتمع بزرگ صنعتی پرداخت. امین ابراهیمی درباره قدمت این واحد فولادسازی عنوان کرد: فولاد خوزستان قدمتی نزدیک به ۵۰ سال دارد، البته این فولادسازی فعالیت اصلی خود را به‌صورت جدی پس از انقلاب آغاز کرده که عمده تولیدات آن در حوزه شمش و اسلب است. وی در ادامه توضیح داد: ظرفیت فولاد خوزستان ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال است که طی سال‌های گذشته حدود ۶۰درصد تولیدات این واحد به تولید شمش اختصاص ‌یافته که موردنیاز مقاطع طویل مانند بیلت و بلوم است و ۴۰درصد ظرفیت باقی‌مانده آن نیز به تولید اسلب موردنیاز برای مقاطع تخت و ورق اختصاص‌یافته است. وی با اشاره به میزان اشتغال‌زایی در فولاد خوزستان عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۱۲هزار نفر در فولاد خوزستان مشغول به کارند که با احتساب ۵هزار نفر بازنشسته‌ مجموعه، این میزان به حدود ۱۷هزار نفر می‌رسند. همچنین اگر اشتغال‌زایی غیرمستقیم را با ضریب ۴ در نظر بگیریم، حدود ۹۰ هزار نفر نیز غیرمستقیم در این مجموعه مشغول به کارشده‌اند.

 عملکرد فولاد خوزستان در سال ۱۳۹۹
فولاد خوزستان نقش بسیار استراتژیکی در فولادسازی کشور بر عهده دارد. شمش فولاد خوزستان که در بورس کالا عرضه می‌شود پس از تعیین قیمت، به‌عنوان پایه شمش در زنجیره فولاد در نظر گرفته می‌شود.  مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان درباره عملکرد این واحد فولادسازی در سال گذشته عنوان کرد: سال گذشته شرکت فولاد خوزستان ۳میلیون و ۸۷۰ هزار تن تولید داشته که با این میزان تولید بالای ۹۹درصد از ظرفیت خود را پوشش داده است؛ از این میزان تولید در سال گذشته، یک و نیم میلیون تن آن به صادرات اختصاص‌یافته و بقیه نیز در داخل کشور به فروش رسیده است. از محل صادرات نیز نزدیک به ۸۰۰میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته که تمامی این ارز در سامانه نیما عرضه ‌شده است.  ابراهیمی با اشاره به عملکرد مالی شرکت عنوان کرد: گزارش حسابرس به‌زودی نهایی خواهد شد، ولی یک فروش نزدیک به ۳۰هزار میلیارد تومانی با یک ای‌پی‌اس ۲۲۰ تومانی که در ابتدای سال ۱۳۹۹ برای شرکت تعریف ‌شده بود، برای فولاد خوزستان محقق شده است. در کل حاشیه سود فولاد خوزستان حدود ۳۶ تا ۳۷ درصد است.

 عملکرد دوماهه فولاد خوزستان
مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان درباره عملکرد این واحد فولادسازی در دو ماه ابتدای سال جاری عنوان کرد: در کل، سال ۱۴۰۰ برای صنعت فولاد با چالش آغاز شد، از یکسو با عواقب شیوع ویروس کرونا از سال گذشته و از سوی دیگر با کاهش میزان بارندگی در سطح کشور، با قطعی‌های برق روبه‌رو است. از همین رو از ابتدای سال به دلیل قطع شدن برق با کاهش میزان تولید نیز مواجه شده است.ابراهیمی در پاسخ به این پرسش که میزان برق واحد فولاد خوزستان به چه میزان است، اظهار کرد: مصرف برق فولاد خوزستان حدود ۶۵۰ مگاوات است، اما به دلیل شرایط برق استان خوزستان و کشور این میزان در برخی روزها به ۲۵۰ تا ۳۰۰ مگاوات رسیده که سبب کاهش روند تولید شده است.وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های پیش رو در زمینه تولید خاطرنشان کرد: برای دو ماه ابتدای سال جاری، ما برنامه تولید ۵۷۰ هزار تنی را برنامه‌ریزی کرده بودیم که به تولید ۵۶۵ هزار تن آن دست ‌یافته‌ایم که حدود ۵/ ۹۹درصد برنامه تحقق یافته است. البته در زمینه فروش به برنامه صددرصدی نائل شده‌ایم.مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در ادامه با اشاره به روند کار در ابتدای سال جدید عنوان کرد: با توجه به این موضوع که هم‌اکنون در دوران پساکرونایی قرار داریم و شرایط برای تولید کالاهای صنعتی مناسب شده و با توجه به این موضوع که اسلب یک کالای صنعتی محسوب می‌شود، فولاد خوزستان تصمیم گرفته که ۴۰درصد تولید اسلب خود را به ۵۰درصد برساند، از این ‌رو با توجه به شرایط بازار، ۵۰درصد سبد فولاد خوزستان را به شمش و ۵۰درصد را به اسلب اختصاص داده‌ است.

 سودآوری فولاد خوزستان
ابراهیمی با اشاره به میزان سودآوری فولاد خوزستان تصریح کرد: با توجه به تغییرات انجام‌‌شده فولاد خوزستان در دوماهه نخست سال جاری، در زمینه فروش با افزایش ۲۰درصدی و ازلحاظ سودآوری با افزایش ۳۰درصدی همراه بوده است. البته انتظارات بیش از این بود که با وجود چالش‌های پیش‌رو این انتظارات به‌صورت صد درصد محقق نشد.

وی با اشاره به برنامه‌های پیش‌روی  فولاد خوزستان تا پایان سال ۱۴۰۰ عنوان کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا پایان سال به یک فروش ۴۵هزار میلیارد تومانی با ای‌پی‌اس ۲۲۰تومانی برسیم. البته امسال با توجه به آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی، شاهد افزایش قیمت گاز و برق خواهیم بود. از ابتدای امسال گاز با افزایش قیمت ۴ برابری و برق با افزایش قیمت ۶/ ۴ برابری همراه بوده است. البته زمزمه‌های افزایش قیمت گاز نیز به گوش می‌رسد. هرچند قطعی‌های برق، هزینه‌هایی به‌ مراتب بیش از افزایش قیمت آن به ما تحمیل می‌کند.

ابراهیمی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه نیز عنوان کرد: از سوی دیگر با افزایش قیمت مواد اولیه روبه‌رو هستیم که این موضوع کل زنجیره را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. با تمام این شرایط پیش‌بینی می‌کنیم که عملکرد فولاد خوزستان نسبت به سال ۱۳۹۹ به‌مراتب بهتر باشد.

 تاثیر طرح‌های توسعه‌ای فولاد خوزستان
مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان درباره تاثیر صنعت فولاد بر توسعه توضیحاتی ارائه و تاکید کرد: صنعت فولاد همواره یک صنعت اشتغال‌زا است، به ازای هر یک شغل مستقیم در فولادسازی، ۲۳ شغل در حاشیه فولادسازی و زنجیره آن ایجاد خواهد شد. از همین رو وجود فولاد خوزستان می‌تواند برای رفع چالش‌های موجود در این استان بسیار راهگشا باشد. از سوی دیگر، بهترین مکان برای ایجاد طرح‌های توسعه‌ای فولاد در کشور، درزمانی که تمام عوامل ایده‌آل و مرزها برای صادرات باز باشد و کشور به سرانه مصرف موردنظر و ایده‌آل رسیده باشد، قاعدتا ایجاد یک واحد فولادسازی می‌تواند فولاد خوزستان باشد.

ابراهیمی در ادامه خاطرنشان کرد: حداکثر تولید فولاد در استان خوزستان به ۲/ ۴میلیون تن در سال رسیده و بر اساس طرح‌های توسعه‌ای اعم از بخش دولتی و خصوصی که در افق ۱۴۰۴ تعریف‌شده به حدود ۶ میلیون تن برای کل استان خوزستان می‌رسد.

 احتمال نزول رتبه فولاد خوزستان از دوم به پنجم
وی با اشاره به رتبه فولاد خوزستان در کشور یادآور شد: در حال حاضر فولاد خوزستان به لحاظ ظرفیت تولید فولاد در کشور، حائز رتبه دوم است. رتبه نخست ظرفیت فولادسازی را فولاد مبارکه با ۱۴میلیون تن فولاد به خود اختصاص داده است که به لحاظ ظرفیت، فولاد خوزستان فاصله ۱۰میلیون تنی با فولاد مبارکه دارد. البته باید در نظر گرفت که بر اساس افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ و طرح‌های توسعه‌ای در استان‌های کرمان، یزد و خراسان، شرایط مناسبی برای این استان‌ها فراهم شده است. از سویی طرح‌های توسعه‌ای استان خوزستان به اجرا درنیامده و ممکن است که رتبه دوم فولاد خوزستان به رتبه پنجم نزول کند و سهم فولاد خوزستان به حدود ۷ تا ۸درصد در بازار برسد؛ این در حالی است که موقعیت فولاد خوزستان برای فولادسازی به لحاظ نزدیکی به دریا و انرژی و دسترسی به مرزهای دریایی برای صادرات بسیار مناسب است که این موقعیت در سایر استان‌ها به‌مراتب وجود ندارد.

 به دنبال سهم ۱۸درصدی در بازار
مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در ادامه با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای این واحد فولادسازی تصریح کرد: با توجه به طرح‌های توسعه‌ای که برای فولاد خوزستان در نظر گرفته‌شده، اشتغال‌زایی قابل‌توجهی برای استان ایجاد خواهد شد. با توجه به اینکه استان خوزستان، استان غنی ولی محرومی است، باید بیش ‌از پیش مورد توجه قرار گیرد. این استان زیرساخت‌های مناسبی برای طرح‌های توسعه‌ای دارد که با چالش‌های بسیاری روبه‌رو است.

ابراهیمی در پایان تاکید کرد: اگر طرح‌های توسعه‌ای فولاد خوزستان را به‌پیش ببریم، سهم ۸درصدی  در بازار را به ۱۸درصد خواهیم رساند که در نهایت به ظرفیت ۲۵درصدی فولاد کشور دست پیدا خواهیم کرد. با توجه به موقعیتی که فولاد خوزستان دارد، امیدواریم که در حوزه صادرات نقش پررنگی‌تر در کشور را بر عهده بگیریم.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید