آرامش نسبی بازار پیش‌نگر بورس کالا

دنیای‌اقتصاد-طیبه مرادی : قراردادهای آتی تابلوی بورس کالا در حالی مورد معامله قرار می‌گیرد که از میان ۱۱ قرارداد فعال خروج ۳نماد از این بازار به زودی اتفاق می‌افتد. نقره،زیره و پسته سه محصولی هستند که در نزدیک‌ترین تاریخ سررسید خود به ترتیب ۱۸، ۲۳ و ۲۵ خرداد از تابلوی آتی بورس کالا خارج می‌شوند. روند خروج موقعیت‌های باز این ۳ نماد، به وضوح نزدیک شدن به زمان تحویل این سه قرارداد را نشان می‌دهد. با وجود خروج این ۳ نماد از بازار آتی بورس کالا، در جریان معاملات هفته گذشته میزان ورود موقعیت‌های باز برای مجموع قراردادهای فعال رشد ۴ درصدی را به ثبت رساند.

نقره خرداد ماه که با نماد SILKH00 در تابلوی آتی بورس کالا معامله می‌شد، روز گذشته یعنی 18 خردادماه از تابلوی آتی خارج شد. طبق معادله نرخ تسویه نقره در روز سررسید، به ازای هر گرم نقره جهانی 89/ 0 دلار و میانگین خرید و فروش دلار سنا، 23 هزار و 255 تومان (در لحظه تنظیم این گزارش)، قیمت تسویه 20 هزار و 697 تومانی به‌دست می‌آید. نمایه بورس کالا تا ساعت 13:59 روز گذشته، خروج (آفست) 698 موقعیت باز و افت 44 درصدی آن را نشان می‌دهد.

در شرایطی که بهای ارز نوسان افزایشی تا مرز 24 هزار تومان را به خود دید و به نظر می‌رسد این روزها دلار سعی دارد با مقاومت نسبی این کانال قیمتی را حفظ کند، برای مدت کوتاهی جذابیت موقعیت خرید در سررسیدهای نقره را افزایش داد. زیرا در زمان رشد قیمت‌ها، از وجوه تضمین دارندگان موقعیت فروش کاسته شده و به حساب افراد دارای موقعیت خرید واریز انجام می‌شود. به این ترتیب پس از آنکه برای مدت زیادی قراردادهای نقره با نرخی پایین‌تر از قیمت واقعی خود معامله می‌شدند و تحرک قیمتی چندانی در این بازار دیده نمی‌شد، با رشد یکباره بهای آزاد ارز به نرخ 24 هزار تومانی، نوسان مثبت قیمت در عموم قراردادهای آتی دیده شد و حتی برخی از روزها شاهد صف خرید به ویژه برای سررسیدهای نقره بودیم. رشد قیمت تسویه نقره همگام با رشد بهای ارز به سطحی رسید که دارندگان موقعیت خرید سررسیدهای آتی نقره سودی بیش از 100 درصدی را تجربه کردند. اینکه طبق فرمول نرخ تسویه قراردادهای آتی نقره، قیمت هر گرم نقره در زمان سررسید برابر با حاصل‌ضرب نقره جهانی در میانگین خرید و فروش دلار سنا در نظر گرفته شده است، معامله‌گران این بازار را به نوسان بهای ارز و قیمت نقره جهانی به شدت حساس کرده است. اگرچه می‌پذیریم ذات ورود به بازار آتی واکنش سریع دارندگان موقعیت تعهدی خرید و فروش است، تا حتی‌الامکان از مارجین کال شدن(نیاز به پرداخت وجه برای حفظ موقعیت تعهدی) اجتناب کنند.

هفته گذشته با وجود اما و اگرهای مربوط به تکانه‌های بهای آزاد ارز و نزدیک بودن خروج سه سررسید خردادماه، به میزان 107 هزار و 387 قرارداد در این بازار مورد دادوستد قرار گرفت که ارزشی بالغ بر 199 میلیارد تومان داشت. در زمان نزدیک شدن به تاریخ تحویل قراردادهای آتی، سفته بازانی که بدون دارایی پایه اقدام به معامله کردند، سعی دارند تا با آفست کردن موقعیت خرید یا فروش خود از بازار خارج شوند تا متحمل جریمه نکول از قرارداد نشوند و تنها افرادی در بازار باقی می‌مانند که تولیدکننده یا صادرکننده محصول باشند و قصد دادوستد کالای مورد نظر خود را از این بستر معاملاتی داشته باشند. این افراد که در چارچوب هجرها ( پوشش ریسک ) یا آربیتراژگران به منظور کاهش ریسک ناشی از نوسان قیمت، اقدام به خرید یا فروش محصول می‌کنند، در تاریخ تحویل قراردادهای آتی همچنان در بازار مانده و تا 15 دقیقه پس از اتمام جلسه معاملاتی آخرین روز دادوستد مهلت دارند تا آمادگی تحویل خود را اعلام کنند. 

در جریان معاملات هفته گذشته به میزان 637 هزار و 810 تعهد همزمان خرید و فروش، برای 11 قرارداد فعال تابلوی آتی بورس کالا باز شد که رشد 4 درصدی نسبت به هفته ماقبل داشت. تازه‌ترین سررسیدی که در این بازار فعال شده است، مربوط به نقره مهرماه است که معاملات آن با نماد SILME00، از دوازدهم خرداد سال جاری آغاز شده است و در روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش با نرخ نهایی 22 هزار و 710 تومان مورد دادوستد قرار گرفت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید