همگرایی داد و ستد پلیمرها و نوسان ارز

دنیای‌اقتصاد-طیبه مرادی : قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمیایی برای سومین هفته خرداد در حالی کاهشی اعلام شد که تنها یکی از دو اهرم اصلی معادله کشف نرخ یعنی بهای ارز، در این محاسبات لحاظ شد. به دلیل تعطیلات ابتدای هفته جاری قیمت‌های جهانی به عنوان دیگر اهرم معادله نرخ پایه، ثابت در نظر گرفته شد و تنها متغیر موثر در محاسبات قیمت پایه، میانگین هفتگی بهای نیمایی دلار بود.
Untitled-1 copy

همگام با شروع تکانه‌های افزایشی بهای آزاد ارز، ورود هیجانی تقاضا برای خرید محصولات پتروشیمیایی رقم خورد و از این مسیر حجم دادوستد هفتگی نیز وارد مسیر افزایشی شد. به طوری که طی سه هفته اخیر حجم معاملات با عبور از مرز 70 هزار تنی، بالاتر از متوسط دادوستدهای سال گذشته به ثبت رسیده است.

  سیگنال افزایشی بازارهای جهانی
اگرچه نوسان بهای پایه محصولات پلیمری و شیمیایی برای معامله در تالار فیزیکی بورس کالا، هنوز هم به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد، اما از میزان افت هفتگی قیمت‌های پایه تا حد زیادی کاسته شده است و انتظار می‌رود با اوج گرفتن بهای نفت و به دنبال آن قیمت نفتا در بازارهای جهانی، برای هفته‌های آینده تحرک قیمتی مثبت در نرخ جهانی این محصولات خودنمایی کند. این در حالی است که برای هفته‌های متوالی از ابتدای سال تاکنون، نرخ جهانی محصولات پتروشیمیایی نوسان محدود و زیگزاگی را تجربه کرد و رشد چندانی در این قیمت‌ها دیده نشد. به طوری که در کنار تکانه‌های کاهشی بهای ارز، روند کلی قیمت‌های پایه بازار پتروشیمیایی‌ها نیز کاهشی شد. ذهنیت غالب اهالی این بازار با سیگنال کاهشی که از دو اهرم اصلی و تعیین کننده نرخ پایه مخابره شد، چشم‌انداز کاهش قیمت‌ها را تقویت کرد. به گونه‌ای که متقاضیان این بازار خریدهای خود را در سطوح حداقلی انجام داده و سعی کردند تا جایی به سفارش مواد اولیه در بورس کالا بپردازند که ریسک دسترسی به مواد اولیه را برای حفظ بقای تولید خود کاهش دهند. خرید به مقصد انبار تقریبا به صفر رسید و موجودی انبارها نیز به شدت کاهش یافت تا اینکه با جرقه‌های افزایشی بهای ارز این ذهنیت کاهشی تضعیف شد و برای سه هفته متوالی شاهد ورود تقاضای بیش از 100 هزار تن برای خرید مواد اولیه پلیمری در بورس کالا بودیم. هفته جاری نیز این انتظار وجود دارد که میزان تقاضا در این بازار به روند افزایشی اخیر خود ادامه دهد  یا حداقل آن را حفظ کند، چرا که قیمت‌های پایه اعلامی روز گذشته به میزان اندکی کاهش یافته و قیمت‌های جهانی به مرحله تغییر فاز خود رسیده است.

قیمت مبنای دلار تنها متغیر معادله کشف نرخ پایه محصولات پتروشیمیایی برای هفته جاری به شمار می‌رود که با افت 31/0 درصدی 20 هزار و 324 تومان در نظر گرفته شد. با افت تنها متغیر این معادله، قیمت پایه برای کلیه مواد اولیه پلیمری و شیمیایی کاهشی به همین میزان را به ثبت رساند. همان طور که در گزارش‌های پیشین «دنیای‌اقتصاد» بررسی شد، به نظر می‌رسد که کاهش بهای پایه محصولات پتروشیمیایی بورس کالا به انتهای روند اخیر خود نزدیک شده است. زیرا فرضیه تغییر فاز قیمت‌های جهانی با عبور قیمت نفت از مرز 70 دلار تقویت شده است. بهای هر بشکه نفت خام برنت در لحظه تنظیم این گزارش به 71 دلار و 55 سنت رسیده است که حکایت از رشد هفتگی 06/3 درصد دارد و نوسان روزانه بهای نفت خام افت محدود 47/0 درصدی را نشان می‌دهد. در سی‌امین نشست اپک پلاس که در روز سه‌شنبه هفته گذشته برگزار شد، قرار بر این شد که اعضای اوپک پلاس برنامه افزایش تولید خود را تا جولای ادامه دهند و از ماه جولای به توافق جدیدی حول تولید نفت بپردازند. به نظر می‌رسد اوپک پلاس منتظر مشخص شدن میزان عرضه نفت توسط ایران است. اگرچه دبیر اوپک پلاس تصریح کرد که احتمال بازگشت فوری نفت ایران به بازارهای جهانی ضعیف است و احتمال دارد به صورت تدریجی عرضه نفت ایران افزایش پیدا کند، بنابراین انتظار می‌رود ثبات نسبی بازار نفت حفظ شود. دبیرکل اوپک معتقد است که شاهد روند بهبود اقتصادی و افزایش تقاضای نفت به ویژه در نیمه دوم 2021 خواهیم بود. ثمره بیانات دبیر کل اوپک پلاس افزایش قیمت نفت برنت به بالای سطح 70 دلار شده است و انتظار می‌رود قیمت بالای این سطح تثبیت شود. در حال حاضر بهای هر بشکه نفت خام برنت با عبور از کانال 70 دلاری به بالاترین سطح خود از ماه مه 2019 رسیده است. نفتا نیز که به تبعیت از قیمت نفت خام روند افزایشی به خود گرفته است، با رشد 67/4 درصدی طی معاملات هفته گذشته به نرخ 620 دلار و 63 سنت به ازای هر تن رسید. نوسان بهای نفتا به گونه‌ای روند مثبت به خود گرفته است که به بالاترین سطح از ماه نوامبر 2018 رسیده است. اگرچه بهای نفتا به قله قیمتی بالاتر از دو سال و نیم پیش رسیده است اما هنوز هم با رکوردهای قیمتی خود که بالاتر از مرز 700 دلار به ازای هرتن بود، فاصله دارد. در مجموع برآیند صعود بهای نفت و نفتا در معاملات بازارهای جهانی، فرضیه افت قیمت جهانی محصولات پتروشیمیایی را بی‌اعتبار کرده و حرکت در مسیر صعودی را محتمل ارزیابی می‌کند.روند افزایشی حجم تقاضای محصولات پلیمری در بورس کالا نرخ پایه را در سطوح حداقلی و قابل قبولی ترسیم می‌کند. از این رو متقاضیان طی سه هفته اخیر حجم سفارش‌های خود را افزایش داده و سعی می‌کنند در همین قیمت‌های فعلی به تامین نیاز خود بپردازند. قطعی‌های مکرر برق مدتی است  که مشکلات بخش تولیدی را دو چندان کرده است اگرچه نارضایتی اهالی تولید را در پیش داشته اما به نظر می‌رسد آنچه محرک اصلی تقاضا در بازار است نوسان بهای آزاد ارز در کنار سیگنال‌های صعودی است که از بازارهای جهانی مخابره می‌شود. به همین ترتیب برای چند هفته متوالی حجم معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا بالاتر از متوسط سال گذشته به ثبت رسیده است. شدت گرفتن رشد بهای ارز در بازار آزاد، حجم معاملات پلیمرها را با نوسان افزایشی بهای ارز همگرا شده است. اینکه در هفته گذشته تا حدی این رشد متوقف شد و نرخ دلار بازار آزاد به زیر قیمت 24 هزار تومان رسید، تا حدی دورنمای بازار را  پیچیده‌تر کرده و با عدم قطعیت‌های زیادی همراه شده است.

  میزان عرضه پلیمرها به بالاترین مقدار از اردیبهشت سال گذشته رسید
دادوستد محصولات پلیمری بورس کالا طی هفته گذشته در حالی رقم خورد که میزان عرضه‌ها با رشد 6 درصدی به 103 هزار و 390 تن رسید. این میزان عرضه مواد اولیه پلیمری بیشترین مقدار از هفته ابتدایی اردیبهشت سال گذشته به شمار می‌رود. به رغم عبور حجم عرضه از 100 هزار تن، حجم معاملات به نسبت هفته ماقبل، 40/2 درصد کاهشی شد. به این ترتیب رشد بی‌سابقه میزان عرضه پلیمرهای بورس کالا نتوانست محرک قدرتمندی برای رشد چشمگیر حجم معاملات به شمار رود. میزان تقاضا نیز با افت نزدیک به یک درصدی به نسبت هفته ماقبل تغییر زیادی نداشت و مجموع تقاضای به ثبت رسیده در جریان معاملات هفته گذشته، 109 هزارو 316 تن ارزیابی می‌شود. ثمره تقابل عرضه و تقاضای پلیمرها، معامله 76 هزار و 616 تن محصول بود که سبب دادوستد 74 درصد از حجم عرضه‌های هفته قبل است.در بازار محصولات شیمیایی نیز اگرچه داده‌های حیاتی معاملات، به میزان اندکی کاهش یافتند اما بازهم بالاتر از متوسط سال گذشته به ثبت رسیدند. به طوری که در هفته گذشته به میزان 45 هزار و 42 تن از انواع مواد اولیه شیمیایی در بورس کالا عرضه شد که تقاضایی به اندازه 38 هزار و 966 تن را به دنبال داشت و در نهایت 35 هزار و 762 تن از این گروه محصولات مورد دادوستد قرار گرفت. حجم معاملات هفته گذشته حاکی از دادوستد 79 درصد از میزان عرضه‌ها است که بیشترین مقدار طی 4 هفته گذشته به شمار می‌رود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید