طلای سیاه بر مدار صعودی

دنیای‌اقتصاد : هفته گذشته به‌خصوص پس از مشخص شدن نتیجه نشست اوپک و متحدانش بهای نفت با سبک‌بالی بیشتری به سمت سطوح بالاتر حرکت کرد چراکه از یکسو رویه این ائتلاف محتاطانه‌تر از چیزی بود که بتوان بازگشت ناگهانی عرضه را تصور کرد. از طرف دیگر، نشانه‌های مثبت بسیاری در سمت تقاضای بازار به ویژه در آمریکا و بریتانیا ظهور کرد که از این طریق امیدواری‌ها به پشت سر گذاشتن بحران کووید افزایش یافت. نکته دیگر احتمال طولانی‌تر شدن مذاکرات ایران و کشورهای عضو برجام به علاوه آمریکا بر سر موضوع هسته‌ای بود که بازگشت نفت ایران به بازار را فعلا به ماه‌های بعد موکول کرده است.
واردکنندگان سنتی نفت ایران در آسیا مشتاقانه منتظر رفع تحریم‌ها برای از سر گرفتن خرید هستند زیرا می‌خواهند سبد انرژی خود را متنوع، تخفیف‌های قیمتی دریافت و جای خالی گریدهای سنگین و ترش را که طی دو سال قبل به همین دلیل و همین‌طور سیاست کاهش تولید اوپک دچار کمبود شده بود را پر کنند. نفت برنت در هفته گذشته با ۲۴/ ۳ درصد افزایش در سطح ۸۹/ ۷۱ دلار در هر بشکه بسته شد. این نفت برای اولین بار در دو سال گذشته یک هفته را با قیمتی بالای مرز روانی ۷۰ دلار به پایان رساند. برنت همچنین در معاملات جمعه توانست به ۷۲ دلار هم برسد که از سال ۲۰۱۹ سابقه نداشت. نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدییت) نیز نزدیک به ۵ درصد رشد هفتگی ثبت کرد که بهترین عملکرد از اواسط آوریل به شمار می‌آید. قیمت پایانی این نفت در هفته گذشته ۶۹ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه بود.

نشانه‌های تابستانی افزایش تقاضا
نفت و بنزین آتی در هفته منتهی به جمعه دومین رشد متوالی خود را رقم زدند؛ چراکه انتظارات از افزایش تقاضای تابستانی در نیمکره شمالی در حال محقق شدن است. بهای نفت وست تگزاس اینترمدییت در هفته گذشته تقریبا ۵ درصد افزایش یافت که بالاترین بازدهی از اواسط ماه آوریل به حساب می‌آید. مجموعه‌ای از داده‌ها در این هفته منتشر شده که شرط بازار روی اینکه نرخ واکسیناسیون بالاتر و همین‌طور ادامه تلاش‌ها برای بازگشایی اقتصادی موجب رشد تقاضا در تابستان خواهد شد را تایید می‌کنند.

سمت عرضه نفت هم به خاطر به تعویق افتادن انتظارات برای احیای برجام و همین‌طور رویکرد محتاطانه اوپک پلاس برای بازگرداندن تولید حمایت شد. در همین حال شاخص جهانی برنت هفته را بالای مرز روانی ۷۰ دلار بر بشکه به پایان رساند که برای نخستین بار در دو سال گذشته رخ می‌دهد و به سطح تکنیکالی نزدیک می‌شود که ممکن است ورود جریان سرمایه‌ها را به بازار تحریک کند.

راب هاورث، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در مدیریت ثروت بانک آمریکا به بلومبرگ در این باره گفت: «داستان داخلی بازار نفت همچنان خوب است و به نظر نمی‌رسد اوپک پلاس عرضه را به صورت تهاجمی افزایش دهد.» این کارشناس همچنین گفته بازار امیدوار بود به فصل عادی‌تر سفرها در تابستان بازگردد و حالا داده‌ها در ایالات متحده و اروپا این موضوع را نشان می‌دهند.

در حالی که بحث ورود به تابستان در حال اثرگذاری مثبت بر بازار نفت است، معامله‌گران معتقدند بدون احیای فوری توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، قیمت طلای سیاه افزایش خواهد یافت. اطلاعات دولتی آمریکا در هفته گذشته نشان داد این کشور به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان در میانه احیای تقاضا با شروع فصل رانندگی تابستانه است و همچنین برخی کشورهای دیگر هم نشانه‌های تقویت تقاضا را بروز داده‌اند.

بر اساس گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، یک شاخص مصرف بنزین در این کشور برای سومین هفته پیاپی افزایش یافت و به بیشترین سطح از مارس ۲۰۲۰ رسید. در بریتانیا هم داده‌های دولتی نشان از جهش فروش سوخت در هفته گذشته به سطحی نزدیک به دوره پیشاکرونایی دارد.

مایکل لینچ، رئیس موسسه انرژی راهبردی و پژوهش اقتصادی می‌گوید: «به نظر می‌رسد اقتصاد بازگشته است، قطعا در آمریکا همین‌طور است و واکسن‌ها آغاز به گسترش کرده‌اند که موجب می‌شود افراد در پایان هفته موقعیت خرید (Long) اتخاذ کنند.» لینچ همچنین گفته هر چه کشورهای بیشتری شیوع کرونا را کنترل کنند، اقتصادها آغاز به رونق گرفتن می‌کنند و تقاضای مصرف‌کننده هم بالا خواهد رفت.

در حالی که بازیابی در آسیا نامتوازن است، شکل‌گیری ریکاوری در غرب موجب درخواست‌هایی از اوپک پلاس برای افزایش عرضه شده است. مدیرعامل گازپروم نفت روسیه، الکساندر دیوکوف در این مورد اظهار کرد اتحاد اوپک پلاس که در جلسه سه‌شنبه خود تصمیم به افزایش تولید برای ماه جولای طبق آنچه پیش از این برنامه‌ریزی کرده بود گرفت، ممکن است در ماه آگوست یا سپتامبر نیاز به بالا بردن عرضه برای تامین تقاضای ناشی از ریکاوری داشته باشد.

شرکت بیکر هیوز روز جمعه گزارش داد که تعداد دکل‌های فعال نفت و گاز این کشور طی هفته قبل کاهش یافته که تعداد کل آنها را به ۴۵۶ دستگاه رسانده است. این رقم همچنان افزایش بیش از ۱۰۰ واحدی دکل‌های حفاری از ابتدای سال میلادی را نشان می‌دهد. در واقع باید گفت تعداد دکل‌های نفتی تغییری نکرده اما دکل‌های حفاری گاز یک دستگاه در هفته قبل کاهش پیدا کرده است. در هفته پیش از آن تعداد این دکل‌ها ۲ دستگاه افزایش یافته بود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا برای هفته منتهی به ۲۸ ماه مه تخمین زده تولید این کشور روزانه ۸/ ۱۰ میلیون بشکه بوده است. این در حالی است که تولید آمریکا در فوریه سال ۲۰۲۰ پیش از همه‌گیری کووید-۱۹ به رکورد ۱/ ۱۳ میلیون بشکه در روز رسیده بود.

نگاه آسیا به نفت ایران
به گزارش پلتس، پالایشگران آسیایی در حال برنامه‌ریزی برای تجدید روابط با ایران برای دریافت نفت خام این کشور و پر کردن خلأ نسبی در گریدهای متوسط و ترش هستند، چراکه این نفت‌ها طی دو سال گذشته شاهد کمبود بوده‌اند و حالا با امیدواری به توافق برای احیای برجام بین تهران و واشنگتن چشم به مذاکرات دوخته‌اند.

این گزارش می‌گوید اگرچه هنوز هیچ نشانه واضحی از یک نتیجه نهایی در مذاکرات طرفین وجود ندارد، اما خوش‌بینی‌ها نسبت به اینکه در باقی‌مانده سال ۲۰۲۱ ایران به بازار بازخواهد گشت، بالا رفته است. انتظار می‌رود این موضوع فاصله قیمتی بین نفت برنت و دبی را افزایش دهد، زیرا نفت خاورمیانه با فراوانی بیشتری مواجه خواهد شد و رقابت بین تولیدکنندگان این منطقه افزایش خواهد یافت. نفت ترش سنگین و متوسط در دو سال اخیر با کمبود مواجه بوده، زیرا ایران و ونزوئلا تحت تحریم با کاهش تولید و صادرات روبه‌رو بوده‌اند و همچنین اعضای اوپک برای مدیریت بازار تولید خود را مرتبا کاهش داده‌اند.

طبق آخرین ارزیابی پلتس، ایران در ماه آوریل با وجود تحریم توانسته روزانه ۴۳/ ۲ میلیون بشکه نفت تولید کند که قابل مقایسه با ۲ میلیون بشکه پایان سال گذشته و همین‌طور ۸/ ۳ تا ۹/ ۳ میلیون بشکه پیش از اعمال تحریم‌ها است. یک معامله‌گر از پالایشگاهی در شمال آسیا گفت: «پالایشگران ژاپنی نفت خام ایران را خواهند خرید. غیرممکن است نفت ایران را با گریدهای دیگر جایگزین کرد؛ این نفت منحصر به فرد است.» مشتریان دیگر آسیایی به‌خصوص هندی‌ها هم منتظر بازگشت واردات نفت از ایران هستند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید