گلایه‌‌ها از جای خالی بورس در مناظره‌ نامزدها

دنیای‌اقتصاد : روز شنبه اولین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد؛ مناظره‌ای که محور آن صحبت درباره اقتصاد در نظر گرفته شد. اما در صحبت‌های نامزدهای انتخابات خبری از بورس و سهامداران نشد؛ مساله‌ای که باعث دلسردی و گلایه فعالان حوزه بورس و سهامداران خرد در شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر و اینستاگرام شد. از طرفی نپرداختن به موضوع بورس و وضعیت سهامداران خرد در این بازار سرمایه، باعث سرخوردگی یا سکوت برخی از فعالان این حوزه شده بود.
این دسته از کاربران در هفته‌ها و حتی ماه‌های گذشته درباره این موضوع اینطور پیش‌بینی کرده بودند که بورس به یکی از محورهای صحبت‌ها و برنامه‌های نامزدهای انتخابات تبدیل می‌شود و سعی می‌کنند با ارائه برنامه درباره بهبود این حوزه، توجه سهامداران را به خود جلب کنند، اما پیش‌بینی‌های آنها نقش بر آب شد و نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در صحبت‌هایشان حرف چندانی درباره بورس و سهامداران نزدند. در این میان برخی از کاربران به این مساله ‌پرداختند که بورس تبدیل به خط قرمز شده و برای همین در مناظره اقتصادی نامزدها درباره آن آن‌طور که انتظار می‌رفت پرسش و صحبتی مطرح نشد. عده‌ای دیگر از کاربران هم به این موضوع ‌پرداختند که سیاست نامزدهای انتخابات در قبال بورس، دخالت و دستور است و تا وقتی این سیاست در ذهن و برنامه‌های آنها وجود داشته باشد گرهی از کلاف سردرگم بورس باز نمی‌شود. این دسته از کاربران همچنین به این موضوع ‌پرداختند که همین سیاست باعث شده است تا نامزدها در اولین مناظره با محور اقتصادی صحبت زیادی درباره برنامه‌هایشان برای بورس و سهامداران نکنند؛ چون تکلیف مشخص است و می‌خواهند با دستور و دخالت گره‌گشایی کنند. اما گلایه فعالان حوزه بورس از مطرح شدن صحبت‌های نامزدهای انتخابات در مناظره اقتصادی، فقط به مساله بورس و سهامداران خلاصه نمی‌شد. گلایه دیگر آنها این بود که برخی از نامزدهای انتخابات از به خط کردن اقتصاددانان کشور یا کمک بهترین اقتصاددانان به آنها صحبت کرده‌اند، با وجود این مشاوران و تیم اقتصادی خود را معرفی نکرده‌اند.

به اعتقاد این گروه از کاربران نمی‌شود به حرف و شعار در حوزه اقتصاد اکتفا کرد و اگر آنها قصد بهبود وضعیت اقتصادی یا حوزه بورس را دارند باید قبل از هرکاری مشاوران و تیم اقتصادی خود را معرفی کنند تا بتوانند اعتماد فعالان اقتصادی یا سهامداران را به وعده‌ها و صحبت‌هایشان جلب کنند. در نوشته‌های سهامداران خرد در توییتر و اینستاگرام بیشترین چیزی که به چشم می‌خورد، صحبت از مظلومیت سهامداران بورس بود. به اعتقاد آنها سهامداران با وعده و دل بستن به حرف‌های مسوولان کشور، خوب یا بد، در این حوزه سرمایه‌گذاری کردند اما حالا با توجه به شرایط بورس و ضرر خیلی‌ از مردم در این حوزه، نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری هیچ حرفی درباره آنها نمی‌زنند.

گلایه آنها از این جهت بود که امید داشتند در زمان مناظره‌ها و با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات نه‌تنها فضای بورس بهبود پیدا کند، بلکه بورس و سهامداران تبدیل به محور صحبت‌های نامزدها شوند اما تا به امروز هیچ‌کدام از این اتفاق‌ها نیفتاده است. در کنار تمام گلایه‌ها و انتقادها از اولین مناظره نامزدها، چهره‌ها و فعالان اقتصادی هم در صفحه‌های شخصی خود به عدم صحبت درباره بورس پرداخته بودند.

برای مثال هاشم آردم در صفحه خود نوشته بود: «کجاست بورسی که قرار بود رئیس‌جمهوری تعیین کند! دریغ از یک کلمه در رابطه با بازار سرمایه.» اشاره او به صحبت‌های ماه‌های گذشته برخی از فعالان حوزه بورس بود که معتقد بودند در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ بورس و سهامداران هستند که رئیس دولت آینده را تعیین می‌کنند، نه موضوعات و محورهای دیگر.

با تمام این حرف‌ها اما کم و بیش هستند افرادی که معتقدند برای ناامید شدن و گلایه درباره عدم صحبت‌ نامزدها درباره بورس زود است. آنها معتقدند که دو هفته‌ای به زمان برگزاری انتخابات باقی مانده و هنوز خیلی از صحبت‌ها مطرح نشده است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید