پاس روبه عقب انتظارات طلایی

دنیای‌اقتصاد-طیبه مرادی : جریان معاملات در بازار صندوق‌های طلای بورس کالا حکایت از کاهش محدود حباب منفی نرخ دارد. به این معنی که با افت و خیزهای اخیر بهای ارز، معامله‌گران این بازار نیز سعی در تعدیل انتظارات تورمی از آینده قیمت‌ها داشته و با تضعیف ذهنیت کاهشی به مدیریت سبد ابزارهای مالی خود پرداختند.

 این در حالی است که دو داده حیاتی صندوق‌های طلا یعنی قیمت پایانی و NAV ابطال آنها، سودای صعود داشته و هر کدام از آن روند افزایشی آرامی را در پیش گرفته‌اند. اما به رغم این افزایش، هنوز هم فاصله این دو نرخ مهم معاملاتی در محدوده منفی نوسان می‌کند. به طوری که در معاملات روز گذشته متوسط این فاصله قیمتی به منفی 8/ 1 درصد رسید که در مقایسه با روز ماقبل کاهش داشت. به این ترتیب به وضوح حرکت رفت و برگشتی حباب منفی قیمت واحدهای صندوق‌های طلایی بورس کالا نمایان است که اگرچه برای مدت کوتاهی در اوایل خردادماه به نزدیکی صفر متمایل شد اما ورود به محدوده مثبت برای این فاصله محقق نشد و در روز گذشته مجددا به سطوح منفی خود بازگشت. گواهی سپرده سکه طلا نیز از این روند تا حد زیادی پیروی می‌کند و با همسو شدن با نوسان بهای ارز در بازار آزاد فاصله قیمتی خود را با بازار فیزیکی سکه تعدیل می‌کند. تا جایی که با بازگشت بهای دلار به کانال 24 هزار تومانی، این فاصله در بازار گواهی و بازار فیزیکی به نزدیکی صفر رسید و از آن کاسته شد. 

  معامله‌گران دست به مهره چشم به نوسان ارز دوخته‌اند
تکانه‌های صعودی اخیر بهای آزاد ارز سبب تضعیف ذهنیت کاهشی معامله‌گران بازار ابزارهای مالی بورس کالا شد و از میزان انتظارات تورمی که پیش از این در محدوده ارقام منفی قرار گرفته بود، کاست. به طوری که در جریان معاملات روز 5 تا 9 خرداد  این میزان حباب منفی در واحدهای صندوق‌های طلایی بورس کالا به نزدیکی صفر رسید و نوسان مثبت قیمتی را تجربه کرد. این رخداد تا جایی ادامه یافت که در روز دوشنبه به دنبال اخبار سیاسی منتشر شده و به تعویق افتادن نتیجه مذاکرات برجام، بهای ارز با وجود صعود خود، نتوانست در کانال 24 هزار تومانی به مقاومت ادامه داده و با ریزش به کانال 23 هزار تومانی کاهش داشت. این موضوع نه تنها بر معاملات صندوق‌های طلا و اوراق سپرده کالایی سکه طلا موثر بود و نوسان منفی بها را در این اوراق نشان داد، در بازار آتی بورس کالا نیز اثر کاهشی خود را منعکس کرده و در جذاب‌ترین نماد فعلی تابلوی معاملات آتی یعنی نقره، سیگنال خروج از بازار را به دارندگان موقعیت خرید و افت قیمت در روزهای آینده مخابره کرد. بدون شک این نوسان‌های لحظه‌ای و غیرقابل پیش‌بینی بهای ارز، تاثیر منفی بر بازار سرمایه دارد و کارکرد ابزارهای مالی قابل معامله را تا حد زیادی تضعیف می‌کند. اما اگر بخواهیم در چنین شرایطی ریسک نوسان قیمت را تا حد زیادی تعدیل کنیم، لازم است که اقدام به طراحی اوراق مالی با عملکردهای گوناگون در اولویت قرار گرفته و بازارهای فعلی ابزارهای مالی را تعمیق بخشیم. از این راه می‌توان تا حد زیادی اثر این تکانه‌های قیمتی و نااطمینانی را در بازار سرمایه کنترل و حتی آن را تعدیل کرد.

  بازگشت حباب منفی قیمتی در صندوق و گواهی سپرده 
فاصله قیمت پایانی و NAV ابطال چهار صندوق طلای قابل معامله در بورس کالا، علاوه بر نوسان بهای ارز، تحت تاثیر نرخ جهانی اونس طلا نیز هستند. به دنبال صعود بهای طلا در روزهای اخیر به کانال 1900 دلاری، نوسان مثبت قیمت این اوراق نیز رقم خورد. به طوری که با وجود آنکه از ابتدای سال تاکنون حباب منفی قیمتی از معاملات اهالی این بازار استنباط شد، اما برای چند روز در ابتدای خرداد، با نوسان افزایشی بهای ارز در بازار آزاد، سیگنال تخلیه این حباب منفی در معاملات صندوق‌های طلا مخابره و انتظارات تورمی به سمت صفر متمایل شد.  اوراق سپرده کالایی نیز که برای مدت طولانی در هفته‌های اخیر، با نرخی پایین‌تر از قیمت سکه فیزیکی در بازار آزاد معامله شد، با سیگنال صعودی مضاعف از سوی بهای ارز و اونس جهانی طلا، نزدیک به یک درصد بالاتر از بازار آزاد در بورس کالا معامله شدند. اما این صعود اندک، دوام چندانی نداشت و به تدریج تا 10 خردادماه کاهشی شد و فاصله نرخ گواهی سپرده و سکه فیزیکی به منفی 5/ 0 درصد رسید. از آنجا که معامله‌گران بازارهای مالی به شدت نسبت به نوسان متغیرهای اصلی حساس شده‌اند، واکنش سریع و بدون درنگ آنها در خرید و فروش‌های روزانه این اوراق نمایان است. به طوری که با تکانه‌های صعودی بهای ارز، دامنه نوسان قیمت ابزارهای طلایی بورس کالا نیز مثبت شد.

  عبور از قله 1900 دلاری طلا بعد از پنج ماه
تکانه‌های قیمتی طلا در معاملات بازارهای جهانی روند صعودی به خود گرفته است. تا جایی که در روز گذشته و در لحظه تنظیم این گزارش بهای هر اونس طلای جهانی به 1910 دلار رسید. اگرچه نوسان صعودی آن محدود به نظر می‌رسد و رشد هفتگی 71/ 0درصد را نشان می‌دهد اما طبق پیش‌بینی‌های کارشناسان این فلز گرانبها، فرضیه افزایش قیمت محتمل است. پس از روند اصلاحی اونس طلا طی ماه‌های اخیر، اکنون بهای هر اونس طلا در بالاترین قیمت 5 ماهه اخیر خود قرار گرفته است. طلا به عنوان دارایی مطمئنی تلقی می‌شود که در زمان تورم تقاضا برای نگهداری آن افزایش می‌یابد. انتشار خبر تضعیف ارزش دلار آمریکا و رشد انتظارات تورمی که به دنبال سیاست‌های انبساطی فدرال رزرو ایجاد شده است، عامل اصلی افزایش قیمت هر اونس طلا به شمار می‌رود. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص ارزیابی تورم فدرال رزرو، بیش از انتظارات کارشناسان این بازار منتشر شده است. از این رو انتشار این داده مهم منجر به افزایش قیمت طلا و عبور از کانال 1900 دلاری شده است. به طور کلی می‌توان بیان کرد طلا در دوره‌های عدم اطمینان سیاسی و اقتصادی به عنوان یک سرمایه‌گذاری جذاب، تقاضای بسیار زیادی را جذب می‌کند. نیمی از مصرف طلای جهان مربوط به جواهرات، 40 درصد در سرمایه‌گذاری‌ها و 10 درصد باقی مانده در صنعت استفاده می‌شود. چین، استرالیا، ایالات متحده، آفریقای جنوبی، روسیه، پرو و اندونزی از بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکنندگان طلا به شمار می‌روند و بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان طلا هند، چین، ایالات متحده، ترکیه، عربستان سعودی، روسیه و امارت هستند. بخشی از این صعود اخیر بهای اونس طلا مربوط به افزایش همه‌گیری ویروس کرونا در آسیا و افت‌و‌خیزهای بهای رمز ارزها است که دورنمای حداقل کوتاه‌مدت بهای اونس طلا را افزایشی ترسیم می‌کند. همان‌طور که طی ماه گذشته نوسان بهای اونس طلا در معاملات بازارهای جهانی رشد نزدیک به 7 درصدی را نشان می‌دهد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید