چالشی بزرگ پیش روی بازار سهام پایان نزولی بورس نزدیک است؟/تکلیف سهامداران روشن شد

اقتصادنیوز: بازار سهام هفته گذشته را امیدوارکننده به پایان رساند. تحلیلگران اگرچه خوش بین به نشانه های مثبت از رفع ابهام ها هستند اما همچنان چالش های بازار را جدی می گیرند.

به گزارشاقتصادنیوز، تازه ترین نظرسنجی اقتصادنیوز نشان می دهد در این هفته بازار بیشتر تمایل سمت تعادل را در پیش گیرد؛ بر مبنای آرا و نظرات 80 درصد پاسخگویان، بازار جانب تعادل را می گیرد اما 20 درصد نیز گفته اند بازار ممکن این هفته از مسیر فعلی فاصله بگیرد و دوباره در مسیر صعودی قرار گیرد. البته نگاه خوش بینانه به جریان معاملات در هفته گذشته باعث شده هیچ یک از پاسخگویان نزول شاخص را پیش بینی نکرده اند.

ناظران بازار با نگاه به بهبود حجم و ارزش دادوستدها و البته کاهش تعداد نمادهای درگیر صف فروش و افزایش تعداد نمادهای ورود به خرید به هفته پیش رو خوش بین هستند. همسو با نشانه های مثبت، زمزمه ها مبنی بر تداوم حمایت ها و اصلاحات سیاست‌گذار بیشتر نگاه ها را به این سمت دوخته که بازار میتواند با فاصله گیری از مسیر فعلی به وضعیت صعودی هم برسد.

البته باید به تجربیات قبلی رفتار بازار هم توجه کرد؛ رفتار بازار از اسفند سال 98 تاکنون (چه در جهت صعودی و چه در جهت نزولی) از تابع هیجان بهره برده و به دور از منطق تحلیلگری تنها به دنبال تامین بیشترین سود در یک بازه زمانی کوتاه مدت (شرایط صعودی) یا جلوگیری از بیشترشدن حد ضرر در یک بازه مشخص به دنبال انتظارات منفی شکل گرفته در بازار (شرایط نزولی) بوده است.

در هر دو وضعیت صعودی و نزولی بودن، بازار با چالش هیجان روبه‌رو بود. همین عامل هیجان همسو با سیاست‌های ناکارآمد و نابه‌جای سیاست‌گذار، بازار را در 15 ماه اخیر سرکش و خموش کرد. هفته پیش رو هم اگرچه حکایت از کاهش رفع ابهامات دارد اما همچنان فشار سمت عرضه چالش اصلی بازار است.

به پایان روند نزولی نزدیک می شویم؟

  • امیر حسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

قاب  پایانی هفته گذشته کمی امیدوارکننده بود. از تعداد نمادهای درگیر با صف فروش کاسته شد و در لحظات پایانی بازار حدود 300 نماد صف فروش داشتند. اما در روی دیگر سکه، بعد از مدت‌ها تعداد نمادهایی که صف خرید داشتند هم افزایش یافت و به حدود 80 نماد رسید. اگرچه ارزش صف خریدها قابل قیاس با ارزش صف فروش‌ها نیست اما همین آمار نشان‌دهنده بهبود نسبی در معاملات برخی نمادهای کوچک در بورس است.

واکنش حمایتی بازار سرمایه به محدوده یک میلیون و 100 هزار واحد هم نگذاشت افت بورس (حداقل از منظر شاخص‌کل) بیشتر شود. با معرفی 7 نامزد نهایی برای انتخابات ریاست جمهوری حالا اندکی از بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران کاسته شده است.

در دو روز اخیر تحرکات در بازار طلا و ارز افزایش یافته است و از نوسان سینوسی قیمت‌ها کاسته شده است. همچنان عدم قطعیت‌های فراوانی بر بازار سایه افکنده است اما هر چه شرایط اقتصادی و سیاسی از بلاتکلیفی دور شود، روند بازارها نیز قابل تشخیص‌تر خواهد بود.

در این محدوده فعلی شاخص‌کل با تلورانس چند ده هزار واحدی، تکلیف سرمایه‌گذاران نیز مشخص‌تر است، چه آنهایی که قصد خروج داشتند با افزایش ضریب نقدشوندگی به خواسته خود می‌رسند و چه آنهایی که منتظر شفاف‌تر شدن شرایط و همچنین نزدیک شدن بازار به پایان روند نزولی بودند، اندک اندک به سهم‌های خاص وارد می‌شوند. معاملات هفته جاری بهتر نشان می‌دهد که آیا به پایان روند نزولی نزدیک شدیم یا اینکه اصلاح زمانی همچنان ادامه دارد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید