بازی شاخص در مرز ۲/ ۱ میلیون واحد

دنیای‌اقتصاد : با شروع اولین روز معاملاتی هفته، بار دیگر شاهد عقب‌نشینی خریداران و قدرت‌نمایی فروشندگان بودیم. در این بین به‌رغم اینکه شاخص کل هفته گذشته را با رشد محدود ۰۵/ ۰ درصدی سپری کرد و مجددا مرز ۲/ ۱ میلیون واحد را بازپس گرفت اما قدرت تقاضا با شروع هفته جدید فروکش کرد، به‌طوری‌که شاخص‌کل برای پنجمین‌بار در ۴ ماه اخیر این کانال را از دست داد. اثر روانی مصوبات ۱۰‌گانه حمایت از بازار سرمایه تنها دو روز معاملاتی آخر هفته گذشته جامه سبز بر تن نماگرها کرد که البته این امر نیز به‌دنبال افزایش تقاضا در بزرگان میسر شد. به بیانی دیگر بار دیگر تصمیم‌های حمایتی ناکارآمد مغلوب فروشندگان بازار شد، هرچند این مصوبات فعلا به مرحله اجرا نرسیده است اما بسیاری معتقدند که این امر اثر قوی و مستمری بر بازار سرمایه نخواهد داشت. در این بین گرچه بهای بسیاری از نمادها به زیر خط ارزندگی افول کرده است، بازارهای جهانی روند مطلوبی در پیش دارند و تحولات سیاسی افق روشنی را ترسیم کرده است اما همچنان بازار سهام چشم‌انتظار محرک قوی‌تر برای بازگشت به مدار صعودی است.
به هر روی روز گذشته شاخص‌کل بورس اوراق بهادار تهران بار دیگر با افت ۱۲/ ۱درصدی (۵/ ۱۳ هزار واحدی) به عدد یک‌میلیون و ۱۹۴ هزار واحد بازگشت. بر این اساس با پایان یافتن معاملات روز شنبه بیشترین افت درصدی شاخص از ۱۸ بهمن ۹۹ ثبت شد. در این بین نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز که در دو روز معاملاتی قبل مورد توجه خریداران قرار داشتند بار دیگر با افزایش عرضه‌ها در کف قیمتی معامله شدند. به‌نظر می‌رسد عدم‌اطمینان به آینده، نگاه کوتاه‌مدت سهامداران به سهام را تقویت و آنان را به نوسان‌گیری ترغیب کرده است. به‌دنبال این امر سه نماد معاملاتی «فولاد»، «فملی» و «فارس» با اثر در مجموع ۴/ ۴ هزار واحدی، بیشترین نقش را در منفی‌تر شدن شاخص‌کل داشتند. در این بین نمادهای بانکی به دنبال چراغ‌سبز نشان‌دادن بانک مرکزی مبنی بر افزایش نرخ تسعیر ارز این روزها بسیار مورد توجه سهامداران قرار گرفتند، به‌طوری‌که دیروز گروه «بانکی» بهترین عملکرد روزانه را ثبت کرد. در مقابل دو گروه «فلزات اساسی» و «حمل‌و‌نقل» بیشترین افت روزانه را تجربه کردند. از سوی دیگر افزایش عرضه‌ها در نمادهای کوچک‌تر در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته مجال سبزپوشی هم‌راستا با شاخص‌کل را به شاخص‌کل هموزن نداد و تداوم آن در روز معاملاتی شنبه این نماگر بورسی را ۶/ ۱هزار واحد (۳۷/ ۰‌درصد) عقب‌تر برد. در فرابورس ایران نیز عرضه در نمادهای بزرگ شاخص این بازار را با افت ۸۸ واحدی (۵/ ۰‌درصدی) به عدد ۵/ ۱۷هزار واحد بازگرداند. در این بازار نیز سه نماد «وسپهر»، «مارون» و «آریا» بیشترین سهم را در افت شاخص‌کل داشتند.

استمرار رکود با کاهش ارزش معاملات
در جریان دادوستدهای روز شنبه همچنان شاهد افت ارزش معاملات خرد بودیم. ناترازی دو‌طرف عرضه و تقاضا و حجیم‌بودن صف‌های فروش در کنار کاهش دادوستدها بر تعمیق فضای رکودی شدت می‌بخشد. در این بین گرچه شاهد افزایش نسبی ارزش دادوستدهای خرد در روزهای سبز بازار سهام هستیم اما تا زمانی‌که رقم دادوستدها با عدد مقبول تداوم نیابد، خروج از وضعیت کنونی بورس به‌تعویق خواهد افتاد. بر این اساس در جریان معاملات خرد بورسی روز گذشته ۱۸۵۵ میلیارد تومان و در معاملات خرد فرابورسی ۴۸۰ میلیارد تومان میان سهامداران جابه‌جا شد. نماد معاملاتی «وبملت» با ارزش معاملات ۱۲۷ میلیارد تومان در صدر خرید و فروش‌های خرد بورسی قرار گرفت. در معاملات کل بورسی نیز سه صندوق «کمند»، «دارا یکم» و «پالایش» بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. این سه صندوق در مجموع ۲۵‌درصد از ارزش معاملات کل بورس را در اختیار گرفتند. در معاملات خرد فرابورسی نیز نماد «وسپهر» بیشترین ارزش دادو ستدها را دارا بود.

حقیقی‌ها پا پس کشیدند
روز معاملاتی چهارشنبه گرچه سهامداران خرد نتوانستند عنان معاملات را بر دست گیرند اما تحرکات مثبتی از خود نشان دادند. این امر تفاضل خرید حقوقی‌ها‌ از فروش حقیقی‌ها را به‌طور قابل‌توجهی کاهش داد. در این بین اما تحرکات مثبت حقیقی‌ها به هفته جدید منتقل نشد و این دسته از سهامداران بار دیگر سنگر خود را برای فروش حفظ کردند. بر این اساس روز گذشته شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۴۳۰ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. بیشترین خرید سهامداران عمده از دو گروه «فلزات اساسی و بانک‌ها» بالغ بر ۱۸۶‌میلیارد تومان بود. نماد معاملاتی «فولاد» در صدر خریدهای حقوقی‌ها قرار داشت. در مقابل حقیقی‌ها اندک توجهی به خرید سهام از سه گروه «دارویی»، «فنی مهندسی» و «محصولات فلزی» داشتند. به‌صورت تک سهم اما سهامداران خرد برای خرید به «خبهمن» بیش از سایر نمادها گرایش نشان دادند.

بورس شنبه از دریچه آمار
در روزی که شاخص‌کل بورس تهران با افت ۱۲/ ۱‌درصدی همراه شد، از ۳۱۷‌نماد معامله شده، قیمت پایانی ۱۸ سهم (۶/ ۵ درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۷۲ سهم (۲/ ۵۴ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۲ نماد (۶/ ۰ درصد) صف خریدی به ارزش ۳/ ۸ میلیارد تومان تشکیل دادند  اما در مقابل شاهد شکل‌گیری صف فروش سنگین در ۲۵۴ نماد بورسی (۸۰ درصد) به ارزش ۲۷۱۳ میلیارد تومان بودیم.

در فرابورس ایران نیز در روزی که آیفکس افت ۵/ ۰‌درصدی را ثبت کرد، ۱۲۲ نماد معامله شدند که در این میان قیمت پایانی ۸ سهم (۵/ ۶درصد) مثبت و ۷۶‌سهم (۳/ ۶۲ درصد) منفی بود. در این بازار ۳ نماد (۴/ ۲‌درصد) صف خریدی به ارزش ۸/ ۳۷میلیارد تومان تشکیل دادند اما ۱۰۰ نماد (۸۲ درصد) نیز با صف‌فروشی به ارزش ۱۳۵۳ میلیارد تومان مواجه شدند.

بازار پایه نیز روز گذشته میزبان دادوستد ۹۶ نماد بود. در این میان ۱۴ سهم (۶/ ۱۴درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد دادوستد ۴۸ سهم (۵۰‌درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۱۷نماد (۱۸‌درصد) صف خریدی به ارزش ۷/ ۵۰ میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به ۷۳ نماد (۷۶ درصد) با ارزشی بالغ بر ۱۰۵۲‌میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید