افق روشن اقتصاد آمریکا در ۲۰۲۱

دنیای‌اقتصاد- محمد تقی‌پور : به‌رغم اینکه داده‌های اقتصاد آمریکا حکایت از ریکاوری پر سرعت و قدرتمند دارد، اما جرومی پاول، سکان‌دار فدرال رزرو در مصاحبه‌ای در روز یکشنبه تاکید کرد که بانک مرکزی آمریکا برای حفظ سیاست‌های پولی انبساطی خود متعهد است. این سیاست‌های انبساطی شامل حفظ نرخ بهره هدف در سطح صفر درصد و خرید ماهانه ۱۲۰ میلیارد دلار اوراق قرضه است. پاول در بخش مهم صحبت‌های خود گفت بعید می‌داند که بانک مرکزی در سال ۲۰۲۱ نرخ بهره را افزایش دهد.
افق روشن اقتصاد آمریکا در 2021
نرخ بهره بالا نمی‌رود
تحلیلگران معتقدند تا زمانی که نرخ تورم در آمریکا تحت کنترل فدرال رزرو باشد، به‌رغم بهبود وضعیت اقتصادی، نرخ بهره هدف فعلا افزایش پیدا نخواهد کرد زیرا هنوز میلیون‌ها آمریکایی آسیب‌دیده از پاندمی کرونا نیاز به حمایت اقتصادی دارند. آمریکا از لحاظ کمک مالی به شهروندان و همچنین واکسیناسیون یکی از بهترین عملکردها را در میان کشورهای توسعه‌یافته داشته است. پاول در مصاحبه یکشنبه شب خود در این مورد گفت افزایش نرخ بهره در سال جاری میلادی بسیار بعید به نظر می‌رسد. رئیس فدرال رزرو آمریکا در ادامه صحبت‌های خود افزود: من به عنوان رئیس بانک مرکزی این ضمانت را می‌دهم که این نهاد از تمام توان خود برای حمایت از اقتصاد آمریکا تا رسیدن به ریکاوری کامل استفاده کند. کمک‌هایی که جرومی پاول از آنها نام می‌برد شامل وام کوتاه‌مدت نزدیک به صفر درصد و همچنین خرید ۱۲۰ میلیارد دلار خرید اوراق قرضه به صورت ماهانه است که پس از صدمات شدید پاندمی به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان از سوی بانک مرکزی اجرا شد.

ضرورت کمک به دهک‌های پایین‌تر
با اینکه اقتصاد آمریکا پس از گذر از نقطه اوج بحران عملکرد قابل قبولی داشت و توانسته است بیش از ۱۳ میلیون شغل از دست رفته را احیا کند اما هنوز حدود ۹ میلیون شهروند آمریکایی در حاشیه قرار دارند. بیشتر شغل‌های احیا شده از زمانی به بازار کار آمریکا بازگشته‌اند که مقامات ایالتی محدودیت‌های اجتماعی را کاهش دادند. در همین راستا جرومی پاول در صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که هنوز کارهای بسیاری برای بازگشت به شرایط عادی باید صورت بگیرد؛ پاول تاکید کرد که تمرکز این کمک‌ها باید بر روی خانوارهای دهک پایین‌تر جامعه باشد که پاندمی کرونا فشار بیشتری بر آنها وارد کرد.  

چشم‌انداز روشن اما همراه با ریسک
آخرین پیش‌بینی فدرال رزرو از رشد اقتصادی آمریکا حکایت از آن دارد که حجم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در پایان سال ۲۰۲۱ در حدود ۵/ ۶ درصد افزایش پیدا خواهد کرد که بالاترین رشد اقتصادی این کشور از سال ۱۹۸۴ است. پاول در این مورد گفت: پیش‌بینی ما و بسیاری از کمپانی‌های اقتصادی خصوصی نوید رشدی قدرتمند را می‌دهد و همچنین ایجاد تعداد شغل‌های بسیار بالا پیش‌بینی می‌شود و در حقیقت می‌توان گفت چشم‌انداز اقتصادی بسیار روشن است. اما پاول در ادامه هشدار داد که این موضوع به این معنا نیست که ریسکی در ادامه راه وجود ندارد. همچنین سکان‌دار فدرال رزرو درباره نرخ بهره گفت که نگرانی درباره این موضوع ندارد. نرخ تورم در حال حاضر حدود ۶/ ۱ درصد است و به نظر می‌رسد تا مدتی دیگر زیر نرخ تورم هدف ۲ درصد قرار بگیرد. پاول در انتهای صحبت‌های خود در مورد نرخ تورم گفت تورم احتمالا به آرامی از سطح ۲ درصد عبور کند و آن زمان است که فدرال رزرو نرخ‌ بهره هدف را افزایش خواهد داد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید