افزایش گپ اقتصادی اروپا و آمریکا؟

دنیای‌اقتصاد- محمد تقی‌پور : کریستین لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا معتقد است که اقتصاد یورو در انتهای سال ۲۰۲۱ میلادی به‌‌رغم اینکه کشورهای این حوزه مجددا در حال دست و پنجه نرم کردن با موج جدید کرونا است، می‌تواند قدم‌های بزرگی بردارد. با این وجود پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول حکایت از آن دارد که در انتهای سال ۲۰۲۱ اقتصاد این ناحیه رشد ۴/ ۴ درصدی را به ثبت برساند؛ با اینکه این رشد تقریبا برابر با میانگین رشد پیش‌بینی‌شده کشورهای توسعه‌یافته است اما فاصله زیادی با رشد ۴/ ۶ درصدی دارد که برای آمریکا پیش‌بینی شده است. سال گذشته نیز در حالی اقتصاد اروپا ۶/ ۶ درصد کوچک شد که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان فقط ۵/ ۳ درصد منقبض شده بود.
خوش‌بینی لاگارد به نیمه دوم سال
بخش‌های مختلفی از ناحیه یورو مجددا توسط موج جدیدی از پاندمی کرونا در حال تهدید است؛ موضوعی که سبب شده است تا مقامات رسمی کشورها دور جدیدی از قرنطینه‌ها را وضع کنند. کریستین لاگارد به‌‌رغم اینکه صدمات و مضرات قرنطینه‌های جدید را برای اقتصاد اروپا مورد تصدیق قرار می‌دهد اما نسبت به اوج گرفتن اقتصاد این حوزه در ادامه سال خوش‌بین است. رئیس سابق صندوق بین‌المللی پول در صحبت‌های اخیر خود به این نکته اشاره کرد که نور و روشنایی از انتهای تونل پیداست و ما می‌توانیم آن را ببینیم. اشاره لاگارد به افزایش امیدواری به ریکاوری اقتصادی بود. البته او در ادامه افزود هنوز راه برای ریکاوری اقتصادی در پیش است و ما هنوز چند مرحله برای رسیدن به ریکاوری اقتصادی در پیش داریم. در واقع لاگارد همان‌طور که در صحبت‌های خود اشاره کرد معتقد است که ریکاوری اقتصادی ناحیه یورو در نیمه دوم سال‌جاری میلادی با سرعت بالایی به پیش خواهد رفت.

فاصله اروپا از آمریکا بیشتر می‌شود؟
آخرین پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول حکایت از آن دارد که اقتصاد اروپا در سال ۲۰۲۱ میلادی رشد ۴/ ۴ درصدی را رقم خواهد زد؛ سرعتی که تقریبا معادل با میانگین سرعت رشد اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته است اما فاصله نسبتا زیادی با رشد ۴/ ۶ درصدی پیش‌بینی شده آمریکا برای پایان سال‌جاری دارد. این در حالی است که سال گذشته نیز اقتصاد اروپا با سرعت بیشتری نسبت به اقتصاد آمریکا منقبض شده بود. در سال ۲۰۲۰ که اقتصاد جهان با پدیده بی‌سابقه‌ای مواجه بود در حالی اقتصاد آمریکا ۵/ ۳ درصد منقبض شده بود که اقتصاد اروپا ۶/ ۶ درصد آب رفته بود. از طرفی آمریکا در توزیع و تزریق واکسن نسبت به اروپا تاکنون عملکرد بسیار بهتری داشته است و از طرف دیگر فدرال رزرو و دولت آمریکا نسبت به همتایان اروپایی خود سیاست‌های پولی بسیار تهاجمی‌تری برای حمایت از اقتصاد وضع کرده‌اند. مقامات اقتصادی آمریکا از ابتدای آغاز پاندمی تاکنون بیش از ۵ هزار میلیارد دلار محرک مالی وضع کرده‌اند و همچنین برنامه بزرگ زیرساختی دیگری نیز در راه تصویب شدن است.  در حال حاضر با توجه به حجم بالای حمایت‌های اقتصاد و چاپ پول بیشتر این نگرانی وجود دارد که نرخ تورم در آمریکا به سطح غیرقابل پیش‌بینی برسد؛ لاگارد در صحبت‌های خود اظهار کرد که انتظار دارد فدرال رزرو پیش از بانک مرکزی اروپا به اهداف تورمی خود برسد. لاگارد در این باره گفت اروپا و آمریکا در دو موقعیت کاملا متفاوت هستند و در حالی آمریکا احتمالا زودتر از موعد به اهداف تورمی خود برسد که ما (اروپا) بسیار از آن مرحله دور هستیم.  وزیر تجارت سابق فرانسه در ادامه گفت رویکرد بانک مرکزی اروپا در مورد سیاست‌های پولی کاملا انعطاف‌پذیر است. انعطاف‌پذیری در طول زمان، انعطاف‌پذیری در مورد دارایی‌های مختلف و در میان کشورها. در همین راستا لاگارد افزود اگر مجددا به حمایت‌های مالی و پولی نیاز باشد ما آن را انجام خواهیم داد و اگر لازم باشد بیش از مقداری که تشخیص داده شده است خرج کنیم این کار را هم انجام خواهیم داد و اگر شرایط بهتر از انتظارات پیش رود شاید بانک مرکزی اروپا کمتر از مقدار پیش‌بینی شده برای اقتصاد خرج کند. در مورد واکسیناسیون نیز با اینکه در اروپا این فرآیند کند پیش می‌رود لاگارد ابراز امیدواری کرد که این شرایط نیز تغییر کند. ۱۴ درصد از شهروندان ناحیه یورو حداقل یک دز واکسن دریافت کرده‌اند در حالی که این رقم در آمریکا به ۵/ ۳۳ درصد رسیده است. لاگارد گفت که عزم قوی وجود دارد که این تعداد در تابستان به ۷۰ درصد برسد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید