از ناامیدی سهامداران از جلسه‌ها تا اولین تجمع بورسی در سال جدید

دنیای‌اقتصاد : ریزش شاخص بورس بعد از نوروز ۱۴۰۰ و نامه معاون حقوقی دادگستری استان تهران به سازمان بورس مبنی بر اینکه «اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی و مدیریت مشارکتی کانال‌های تلگرامی، استرداد و رضایت از پرونده‌ها به دادگستری گزارش شود» از جمله موضوعاتی بود که دیروز در گعده فعالان حوزه بورس در توییتر درباره آن صحبت می‌شد. درادامه نگاهی داشته‌ایم به چند موضوع پربحث‌تر که دیروز توجه‌ها را به خود جلب کرده بود.
مقایسه ارزش سهام و خیار
صحبت‌های آلبرت بغزیان، اقتصاددان که بیان کرده سهام را آن‌قدر ذلیل کرده‌اند که قیمت سهم بعضی شرکت‌های بزرگ به کمتر از ارزش یک عدد خیار رسیده، از جمله سوژه‌های کاربران شبکه‌اجتماعی توییتر بود. او همچنین در ادامه صحبت‌هایش بیان کرده که ریزش بازارسرمایه (در مردادماه) فقط برای چندهفته قابل توجیه است. در توییتر و در گعده فعالان حوزه بورس با به اشتراک گذاشتن این صحبت‌ها درباره نظرات بغزیان درباره بورس صحبت می‌کردند. برای مثال یکی از کاربران با بیان اینکه صحبت‌های این اقتصاددان درست است، نوشته بود که اما معمولا بعضی سقوط‌ها مخصوصا آنهایی که به خاطر ضعف بانک‌های مرکزی در اجرای سیاست‌های مالی اتفاق می‌افتد خیلی زیاد طول می‌کشد. این کاربر در ادامه نوشته‌اش به سقوط شاخص نیکی ژاپن در دهه ۸۰  اشاره کرده بود که به گفته او تا حالا به آن سقف تاریخی‌اش نتوانسته‌ است برسد و سال‌های سال طول کشید تا کمی احیا بشود. بازنشر صحبت‌های بغزیان در شبکه‌اجتماعی توییتر و آن بخش از صحبت‌های او درباره مقایسه بورس و خیار در شبکه‌اجتماعی توییتر باعث شد که انتقادهای زیادی نه تنها به سمت دولت دوازدهم و سیاست‌های اقتصادی آن از سوی عامه مردم روانه شود، بلکه فرهاد دژپسند هم به طور خاص و ویژه از انتقادها سهم زیادی را به خود اختصاص بدهد. کاربرانی که بیشتر از دیگران با حوزه بورس آشنا بودند، جزو نفراتی بودند که دژپسند را مقصر دخالت در بورس و وضعیت امروز آن معرفی می‌کردند. اما در سوی دیگر ماجرا، افرادی هم بودند که به صحبت‌های آلبرت بغزیان، اقتصاددان خرده گرفته بودند. این افراد بیشتر در رابطه با مقایسه سهام برخی از شرکت‌ها با ارزش خیار می‌نوشتند. این دسته از کاربران به این موضوع می‌پرداختند که چرا قیمت یک سهم باید با قیمت خیار سنجیده شود! به اعتقاد این دسته از افراد «ارزش بازار شرکت مهم است. شاید شرکتی تعداد بالایی سهام داشته باشد، خب قیمت هر سهم کم می‌شود.»

برگزاری اولین تجمع بورسی در سال ۱۴۰۰
طبق اطلاعیه‌ها و دعوت به برگزاری تجمع که از ابتدای هفته جاری در گروه‌های تلگرام و گاهی هم در توییتر منتشر می‌شد، دیروز تجمع سهامداران معترض به وضعیت بورس در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی برگزار شد. یکی از مواردی که دیگر کاربران توییتر نسبت به فیلم‌ها و عکس‌های منتشر شده از این تجمع در شبکه‌های اجتماعی به آن می‌پرداختند، تعداد سهامداران حاضر در این تجمع بود. آنطور که این افراد در صفحه‌های خود در این رابطه می‌نوشتند با وجود تبلیغ‌های گسترده و دعوت برای حضور در این تجمع اما تعداد کمی از سهامداران دیروز در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی حاضر شدند و جمعیتشان آنچنان چشم‌گیر نبود که توجه دیگران را به خود جلب کند. از جمله شعارهایی هم که در این تجمع از سوی معترضان سر داده شد مقایسه بورس با کوره پول سوزی و درخواست استعفای مسوولانی که این وضع را برای بورس به وجود آورده‌اند، بود.

خروجی جلسات بورسی و نظر سهامداران
پیمان مولوی، فعال اقتصادی در صفحه شخصی خود در توییتر صبح دیروز از جلسه خود با رئیس سازمان بورس خبر داد. او به طور تیتروار، نکاتی که در این جلسه به آن اشاره داشتند را با کاربران توییتر در میان گذاشت: «این روش بازارگردانی نمی‌تواند پایدار بماند و استاندارد نیست. همه مجوزهای ارکان را لغو کنید چراکه موجب رانت هستند. رئیس سازمان مسوول شاخص نیست. دامنه نوسان، کشنده بازار است. تا اقتصاد دستوری است، توسعه بورس بی‌معنی است.» انتشار این توییت در ساعات اولیه آن مورد توجه کاربران توییتر قرار گرفت. فعالان حوزه بورس و سهامداران در قسمت نظرات نوشته مولوی به موضوعات مختلفی اشاره کردند. برای مثال به این موضوع پرداختند که خیلی از قوانینی که از طرف سازمان بورس تصویب و اجرایی می‌شود بدون مشورت با کارشناسان است. البته پیمان مولوی هم در پاسخ به موضوعات مطرح شده از سمت کاربران برای آنها نوشت که یکی از پیشنهاد‌هایی که در این جلسه مطرح شد دریافت مشاوره خارج از دایره مشاوران فعلی بود. مولوی همچنین در پاسخ به نظر یکی دیگر از کاربران مبنی بر اینکه بورس را به شکل بد راهبری می‌کنند اینطور نوشت که رئیس سازمان بورس رویکرد مثبتی دارد اما دامنه نوسان، نحوه تحکم از بالا به پایین، اقتصاد دستوری و ریسک‌های سیاسی و اقتصادی فراوان در کنار فشارهای ذی‌نفعان فضای پیچیده‌ای را پدید آورده است. یکی دیگر از موضوعاتی که کاربران توییتر بیشتر به آن توجه کردند اقتصاد دستوری بود. نکته‌ای که پیمان مولوی مدعی شده بود در جلسه با رئیس سازمان بورس به آن پرداخته است؛ تا اقتصاد دستوری است، توسعه بورس بی‌معنی است. کاربران بعضا با بازنشر این توییت مولوی یا در قسمت نظرات به این مساله می‌پرداختند که سهم زیادی از مشکلات و اختلال‌ها در حوزه بورس مربوط به مساله اقتصاد دستوری است که سال‌ها در کشور جا خوش کرده است. به اعتقاد آنها در تمام سال‌های گذشته برای رهایی از اقتصاد دستوری شعارهای جذاب و زیادی داده شده است اما در عمل آب از آب تکان نخورده است و در بر همان پاشنه دخالت و دستور می‌گردد و در نهایت دیدگاه اکثر کاربران از این قرار بود که این جلسه هم مثل خیلی از جلسات دیگر برگزار شده و بعد از چند ساعت به دست فراموشی سپرده می‌شود و هیچ خروجی مثبتی برای سهامداران در پی ندارد. با این وجود کاربران زیادی ابراز امیدواری می‌کردند که این جلسه‌ها نتیجه مثبتی در پی داشته باشد و خروجی آن به نفع حوزه بورس و سهامداران باشد.

عماد مدیرزاده
تحلیلگر اقتصادی
برای کمتر تلف شدن وقت مردم و افزایش هیجان و نقدشوندگی، هیات مدیره خلاق سازمان بورس، ساعات کاری بازار را به هفته‌ای یک روز کاهش و در عوض دامنه نوسان را از منفی ۱۰ درصد تا مثبت ۳۰ درصد افزایش بدهد!


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید