سرخ‌پوشی بورس و تلاش برای خروج سرمایه‌ها

دنیای‌اقتصاد : سرخ‌پوشی بورس و صف‌های فروش و تلاش سهامداران حقیقی برای خروج سرمایه‌‌هایشان از بورس، از جمله موضوعاتی است که این روزها در گعده فعالان بورسی در شبکه‌اجتماعی توییتر درباره آن صحبت می‌کنند. یکی از دلایلی که فعالان حوزه بورس در رابطه با صف‌های فروش به آن اشاره می‌کنند، دامنه نوسان نامتقارن است که صدای سهامداران را هم درآورده است. از جمله دلایلی که در رابطه با سرخ‌پوشی بورس آورده می‌شود هم اقتصاد بی‌ثبات، بی‌اعتمادی مردم به بازار داخلی، عدم توافق بین ایران و آمریکا و تحولات منطقه‌ای است.
بهنام بهزادفر
‌‌‌‌مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس
۷۰۰ ثبت‌نام، برای آزمون اصول بازار سرمایه در عرض ۴ساعت صورت گرفت و ظرفیت تکمیل شد. این آزمون در فصل بهار برگزار می‌شود. با تلاش همکارانم ۷۰۰ظرفیت جدید هم هفته بعد ایجاد می‌شود. اگر تقاضا وجود داشت، باز هم این روند تکرار می‌شود. ثبت نام سایر آزمون‌ها طبق برنامه ادامه دارد.

میثم هاشم‌خانی
تحلیلگر اقتصادی
برای اینکه ویروس منحوس صف را از بورس حذف کنیم و در عین حال «دامنه نوسان» هم حفظ شود، یک پیشنهاد منطقی می‌تواند این باشد: حذف دامنه نوسان برای همه شرکت‌هایی که ارزش بازار‌شان بالای ۲۰ هزار میلیارد است؛ و همزمان افزایش حجم مبنا برای آنها. نتیجه؟ سهامدارانی که عاشق «دامنه نوسان ۲ درصدی» هستند، سهام شرکت‌های کوچک (زیر ۲۰ هزار میلیاردی) را می‌خرند. سهامداران حرفه‌ای‌تر که برای‌شان «نقدشوندگی» مهم است و حامی حذف دامنه نوسان هستند، سهام شرکت‌های بزرگ‌تر را می‌خرند. بعضی دیگر هم ترکیب سهام شرکت‌های نوع اول و نوع دوم را. ضمنا در شرکت‌های بالای ۲۰هزار میلیاردی، قیمت سهم‌ها به سادگی جهش یا سقوط نمی‌کند و در نتیجه حذف دامنه نوسان، کاملا منطقی‌ست. به نظر من لااقل آن بخش از اعضای محترم شورای عالی بورس که خود در صف و سرخطی ذی‌نفع نیستند، قاعدتا باید از این پیشنهاد حمایت کنند.

سیاوش وکیلی
مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس
رئیس سازمان بورس اعلام کرد: طبق مصوبه هیات‌مدیره سازمان بورس اوراق بهادار، کانون سهامداران حقیقی و شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری نوع دوم با سرمایه کمتر تاسیس می‌شوند. جزئیات متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

پیمان مولوی
فعال اقتصادی
اقتصاد ایران چگونه کار می‌کند؟ دولت پایه پولی را بالا می‌برد. تورم بالا ایجاد می‌کند. بعد مجلس از دارایی‌هایی که به سبب تورم قیمتش بالا رفته مالیات می‌گیرد! نرخ بهره حقیقی هم منفی باشد که با ایجاد بدهی همه سرکیف باشند. رشد اقتصادی هم که اصلا مهم نیست!


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید