صندوق‌های سهامی؛ یکدست قرمزپوش

دنیای‌اقتصاد- محمد ارغوان : در هفته‌ای که گذشت شاخص کل با افت ۶/ ۲ درصدی به عدد یک‌میلیون و ۲۰۵ هزار واحد رسید.
در هفته‌ای که تمامی نماگرهای بازار به رنگ قرمز درآمده بودند، صندوق‌های سهامی نیز تماما بازدهی منفی داشتند؛ اما بازهم صندوق‌هایی بودند که نسبت به شاخص کل بازار سرمایه و اکثر سهام افت کمتری را تجربه کردند. صندوق‌های سهامی صندوق‌های با ریسک بالای بازار سرمایه هستند که بیش از ۷۰ درصد دارایی آنها به بازار سهام اختصاص دارد. این صندوق‌ها که برای افرادی که ریسک‌پذیر هستند طراحی ‌شده، در زمانی که بازار روند صعودی داشته باشد بازده مناسبی برای سرمایه‌گذاران محقق می‌کنند و در زمان نزول نیز به همان اندازه از ارزششان کم می‌شود. 

  صندوق‌های با درآمد ثابت چه کردند؟ 
درحالی‌ که شاهد کاهش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران هستیم،‌ هفته گذشته شاهد ورود نقدینگی زیادی به صندوق‌های با درآمد ثابت بودیم. در بین صندوق‌های با درآمد ثابت تنها هفت صندوق در هفته گذشته بازدهی منفی داشتند و اکثر آنها بازدهی هرچند کم اما مثبت ثبت کردند. دراین‌بین صندوق الماس کوروش با بازدهی 02/ 1 بهترین صندوق سهامی شناخته شد. 13 درصد دارایی‌های این صندوق به سهام اختصاص یافته است. در آن‌طرف صندوق اعتماد داریک که صندوقی قابل معامله به‌حساب می‌آید و با نماد «داریک» در بازار سرمایه معامله می‌شود با افت 71/ 0 بدترین عملکرد را به خود اختصاص داده است. ارزش هر واحد این صندوق در بازار سرمایه هزار و 13 تومان است. در بین صندوق‌های با درآمد ثابت،‌ صندوق طلای سرخ نو ویرا و توسعه سرمایه نیکی با بتای 24/ 0 و 16/ 0 بیشترین ریسک سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده‌اند. 

  ترین‌های صندوق‌های سهامی 
هفته گذشته صندوق سهامی مدیریت ثروت صندوق بازنشستگی کشوری بهترین عملکرد را به خود اختصاص داد و در برابر ریزش بازار بیشترین مقاومت را داشت. این صندوق قابل معامله سهامی که با نماد «مدیر» در بازار شناخته می‌شود افت 18/ 1 درصدی داشت. ارزش هر واحد این صندوق در حال حاضر 893 تومان است. 95 درصد دارایی‌های این صندوق به بازار سرمایه و سهام اختصاص ‌یافته و زیرگروه مواد شیمیایی درصد بیشتری از پرتفوی سهامی این صندوق را به خود اختصاص داده است. سبد سهامی این صندوق متنوع است. بازدهی این صندوق در ماه گذشته نیز منفی بوده است. صندوق دارا یکم که به‌عنوان اولین صندوق دولتی شناخته می‌شود در هفته گذشته بدترین عملکرد را داشت و با افت نزدیک به 8 درصدی،‌ قیمت هر واحد آن به 14 هزار و 130 تومان رسید. در بین صندوق‌های سهامی صندوق مشترک دماسنج و قابل معامله پالایش یکم با بتای 33/ 1 و 24/ 1 بیشترین ریسک سرمایه‌گذاری را دارند و صندوق سرمایه‌گذاری تجارت شاخصی کاردان با بتای 19/ 0 کمترین ریسک سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده‌اند. 

آن چیزی که از حباب موجود در صندوق‌های قابل معامله در بورس برداشت می‌شود این است که در حال حاضر وضعیت اصلا مطلوب نیست و رو به بهتر شدن هم نیست. حباب صندوق‌های ETF نسبت به هفته پیش منفی‌تر شده است و این نشانه‌ای از خروج پول از صندوق‌ها و بی‌اعتمادی به این نهادهای مالی است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید