کلاف سردرگم بورس کورتر می‌شود

دنیای‌اقتصاد- امیر کلهر : ماجرا از توییت سیدناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شروع شد. او یک روز بعد از گذشت صحبت‌هایش درباره تحقیق و تفحص از بورس، این بار در توییتر این موضوع را علنی‌تر مطرح کرد.
لارگانی در بخشی از توییت خود با اشاره به تصویب طرح‎ تحقیق و تفحص از بورس در کمیسیون اقتصادی مجلس، نوشت که «تدوین طرح استقلال بورس از دولت را آغاز کرده‌ایم.» اما او دو روز پیش در گفت‌وگویی بیان کرده بود که تعداد افراد دارای کد بورسی نسبت به سال قبل به بالای ۵۰ میلیون نفر رسیده است. به گفته این نماینده مجلس دولت به مساله آموزش و تخصص مردم در حوزه بورس بی‌توجه بوده است و در نهایت طبق ادعای این عضو کمیسیون اقتصادی در حال حاضر دستکم ۱۵۰۰ تریلیون ریال معادل ۶۵ تا ۷۰ میلیارد دلار از سرمایه مردم در بورس ذوب شده است.

حالا طبق گفته این نماینده مجلس قرار است در این تفحص تلاش شود به پنج سوال کلی پاسخ داده شود؛ پشتوانه کارشناسی سخنان رئیس‌جمهوری چه بوده است؟ چرا دولت حمایت لازم را از بورس نکرده؟ کل گردش مالی بورس طی سه دوره سال ۱۳۹۸، شش ماه دوم سال ۱۳۹۹ و شش ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ چقدر بوده است؟ چه مقدار درآمدزایی مالیاتی برای دولت داشته است؟ کارگزاری‌ها هر کدام چه مقدار کارمزد گرفته‌اند و این پول‌ها کجا هزینه شده است؟ اما مطرح شدن این پرسش‌ها و طرح تحقیق و تفحص، جزو آن سوژه‌هایی بود که هرچقدر هم که در فضای مجازی مسائل مختلفی در حال مطرح شدن باشد، کاربران از کنار آن به راحتی نمی‌توانند بگذرند.

تحقیق و تفحص دردی از مردم دوا نمی‌کند
یکی از اولین افرادی که نسبت به طرح تحقیق و تفحص از بورس واکنش نشان داد، ولید هلالات بود. این تحلیلگر بورس در صفحه شخصی خود با بیان اینکه تحقیق و تفحص حق قانونی مجلس است، نوشت: «اما در هفته‌ای که فولاد مبارکه و مدیرعامل آن تحریم شدند، مجلس هم تحقیق و تفحص از فولاد را مطرح کرد. امروز ما باید به این فکر کنیم که سهامدار خرد را چگونه نجات دهیم، تحقیق و تفحص از سازمان دردی از مردم دوا نمی‌کند.» شاهین احمدی، از دیگر تحلیلگران هم یک ساعت بعد از منتشر شدن توییت لارگانی، در واکنش به این طرح نوشت: «بورس‌ها همواره در چارچوب ماموریت‌های قانونی و بالحاظ اختیارات خود، پاسخگوی عملکردشان بوده‌اند، در این شرایط بهتر است موجبات تشنج در بازار ایجاد نشود.» در کل، حرف کلی فعالان حوزه بورس در این رابطه این بود که این طرح باعث پیچیده‌تر شدن اوضاع می‌شود، چرا که بیشتر در این حوزه رویکردهای سیاسی و جناحی در حال ورود است تا رویکردهای تخصصی. فعالان سیاسی هم از قافله اظهارنظر عقب نماندند و در گروه‌های تلگرام نسبت به آنچه در این رابطه مطرح شده بود صحبت کردند.

این فعالان سیاسی که از چهره‌های شناخته شده و بعضا عضو احزاب اصلاح‌طلب هستند، به موضوعی اشاره می‌کردند که مدنظر برخی از فعالان حوزه بورس هم بود و آنها کم و بیش در نوشته‌هایشان به آن اشاره کرده بودند.

 مساله‌ای که این افراد در رابطه با آن اظهارنظر می‌کردند از این قرار بود که تحقیق و تفحص در حال حاضر دردی از سهامداران دوا نمی‌کند. اشاره آنها به مردم روستانشین و افرادی بود که بدون دانش و اطلاعات لازم وارد این حوزه شده‌اند و حالا سرمایه‌شان را از دست داده‌اند.

به اعتقاد این افراد تحقیق و تفحص جز اینکه هزینه زیادی برای مجلس و بیت‌المال دارد، در کوتاه‌مدت گرهی از مشکلات بورس و گرفتاری مردم باز نمی‌کند. برای همین هم افرادی که این مساله را مطرح می‌کردند به این موضوع اشاره می‌کردند که نماینده‌های مجلس به نظر می‌رسد بیشتر دنبال تسویه حساب‌های سیاسی و جناحی هستند تا باز کردن گرهی از کلاف سردرگم بورس.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید