آزمایشگاهی به وسعت بورس ایران

دنیای اقتصاد : صحبت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه اقتصاد ایران به ثبات رسیده است و امروز ما صادر‌کننده فولاد و پتروشیمی هستیم و خیلی از محصولات صنعتی ما بازارهای جهانی خود را پیدا کرده است، قطع برق مزارع غیرمجاز ارز دیجیتال در تهران، بالارفتن ارزش بیت‌کوین در بازار و... از جمله موضوعات مورد بحث در روز گذشته در شبکه‌ اجتماعی توییتر بود.
بورس در نقش آزمایشگاهی برای مدیران
تغییرات مداوم در حوزه بورس، افت پی در پی شاخص بورس و سرخ‌پوش بودن آن و البته به نتیجه نرسیدن هیچ‌کدام از تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها در رابطه با این حوزه باعث شده است که صدای سهامداران بیش از گذشته دربیاید. آنها به وضع فعلی معترض هستند از این جهت که با وجود تغییر مدیران حوزه بورس، دامنه نوسان و دیگر اقدامات برای بهبود اوضاع این حوزه اما در همچنان بر پاشنه روند منفی می‌چرخد و گویا بازار هیچ توجهی به تغییرات و اقدامات مدیران ندارد. بر این اساس مساله‌ای که اکثر سهامداران و فعالان حوزه بورس درباره آن اتفاق نظر داشتند و البته قبلا هم به آن اشاره کرده بودند، تبدیل شدن بورس به یک آزمایشگاه برای مدیران است. آزمایشگاهی که مدیرانی که وارد این حوزه می‌شوند بر اساس آزمون و خطا در آن عمل می‌کنند و تمام این کارها باعث بی‌اعتمادی بیشتر سهامداران خرد به حوزه بورس و آب شدن سرمایه‌های مردم می‌شود. به اعتقاد خیلی از افراد فعال در حوزه بورس که نظراتشان را در توییتر می‌نویسند، اقداماتی که باعث جلب اعتماد سرمایه‌گذاران ‌می‌شود و ابهاماتی که بخشی درباره متغیر‌های بودجه و سیاست بین‌المللی کشور است، روی بازار سایه انداخته‌اند و همین باعث شده است که همه چیز دست به دست هم بدهد که حال بورس و سهامداران ناخوش باشد. یکی دیگر از موضوعات قابل توجه افراد فعال در شبکه‌اجتماعی توییتر و اینستاگرام، صحبت‌های اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس دولت دوازدهم بود. او دیروز مطرح کرده بود که نگذاشتیم مردم ‌مشکلات را زیاد حس کنند. این اظهارنظر باعث واکنش‌ کاربران شد. در این میان سهامداران و فعالان حوزه بورس هم وارد میدان انتقاد از جهانگیری شدند و خطاب به او نوشتند که حداقل این حرف‌ها را زمانی مطرح می‌کرد که اوضاع و احوال بورس خوب بود، نه حالا که سهامداران هر روز در حال از دست دادن سرمایه‌هایشان در بازار سرمایه‌ای که با تبلیغ دولت به آن پا گذاشتند هستند.

باز هم بودجه و بورس سوژه کاربران شد
بودجه، باز هم یکی از سوژه‌های کاربران شبکه‌اجتماعی در روز گذشته بود. این بار نه فقط کاربران عادی، بلکه چهره‌های اقتصادی و سیاسی و نماینده‌های مجلس در رابطه با بودجه در صفحه‌های شخصی خود نوشتند و باعث شدند که بار دیگر بحث بودجه سال ۱۴۰۰ در شبکه‌اجتماعی توییتر داغ شود. دیروز امیرحسین قاضی‌زاده، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در رشته توییتی از هشت محور که او آنها را خط قرمز اصلاح بودجه در مجلس نامیده بود، اسم برد. طبق توییت قاضی‌زاده این هشت مورد شامل؛ کسری تراز عملیاتی را کاهش دهیم، نه افزایش، هزینه تراشی نکنیم، بودجه را شفاف کنیم، از بودجه رانت‌زدایی شود، هزینه‌های جاری را بر پایه فروش دارایی بنا نگذاریم و فروش دارایی را به ایجاد ثروت جایگزین مبدل کنیم، شکاف طبقاتی را کاهش دهیم، به حقوق نجومی مشروعیت نبخشیم، برای بودجه درآمدهای پایدار ایجاد کنیم، بود. توییت نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بدون واکنش نبود. خیلی از افراد به او خرده گرفته بودند که چرا در برابر لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۴۰۰ مقاومت نکردند و آن را به نفع مردم تغییر ندادند. افراد زیادی در رابطه با این موضوع در قسمت نظرات توییت قاضی‌زاده این سوال را مطرح کرده بودند که مگر نماینده‌های مجلس مخالف صفر تا صد لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۰ نبودند، پس چه شد که آن را قبول کردند؟ این بار فقط افراد معترض و منتقد نسبت به دیدگاه‌های مجلس یازدهم نبودند و در میان افرادی که این سوال‌ها و انتقادها را مطرح می‌کردند، افرادی هم بودند که در گذشته به واسطه توییت‌ها و اظهارنظر‌هایشان نشان داده بودند که مدافع مجلس و نماینده‌هایش هستند اما این بار نسبت به عملکرد دولت در مقابل بودجه ۱۴۰۰ واکنش منفی نشان داده بودند. کار در انتقاد از تغییر موضع و رویکرد مجلس در قبال بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۴۰۰ به جایی رسید که محسن دهنوی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در اظهارنظری تند در توییتر خود و در پاسخ به انتقادها نوشت: «بر خلاف تهمت‌هایی که به مجلس زدند، در ماجرای بودجه سال ۱۴۰۰ پیروزی بزرگی رخ داد. به‌‌رغم مخالفت دولت و سلطان‌های واردات، با حذف تدریجی دلار ۴۲۰۰ تومانی و ضابطه‌مندی آن، نفس‌های آنان از پایان امسال به شماره می‌افتد.» دهنوی در رشته توییت خود در رابطه با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و نگاه واقع‌بینانه مجلس و همراهی دولت نوشت. اما در ماجرای انتقادها فقط افراد عادی نبودند که به توییت نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در رابطه با بودجه ۱۴۰۰ واکنش نشان دادند. برای مثال رضا کاشف، مدیرکل امور بین‌الملل سازمان تامین اجتماعی که در توییتر خود نظرات شخصی‌اش را می‌نویسد برای امیر حسین قاضی‌زاده این کامنت را گذاشته بود: «شما فقط سعی کنید معافیت‌های مالیاتی برخی گروه‌ها و بنیادها را کاهش دهید خودبه‌خود به بخش اعظم خواسته‌های این رشته توییت می‌رسید.» کامنتی که مورد توجه دیگر کاربران هم قرار گرفته بود و آن را پسندیده بودند. سپهر قاضی‌نوری، استاد دانشگاه هم در قسمت نظرات برای نایب رئیس مجلس نوشته بود: «ارز ۴۲۰۰ را حذف کنید. به‌خدا هیچ کالایی با اون قیمت ارز به‌دست عوام نمی‌رسد.» نوشته او هم از جمله نوشته‌هایی بود که مورد پسند کاربران این شبکه‌اجتماعی قرار گرفته بود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید