ضرورت بازنگری مقررات طراحی ابزارهای جدید تامین مالی

گروه شرکت‌ها : همایش «نقش بازار سرمایه در توسعه صنعت پتروشیمی» در حاشیه دومین نمایشگاه تخصصی «حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی» برگزار شد. در این همایش، به بررسی مشکلات موجود در زمینه تامین مالی از بازار سرمایه و نقش مهم این بازار در تامین نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی از بازار سرمایه پرداخته شد. همچنین مدیران عامل شرکت‌های تامین سرمایه به تشریح ابزار متنوع موجود در بازار سرمایه برای پوشش طیف وسیعی از نیازهای بنگاه‌های اقتصادی پرداختند و تاکید داشتند که همچنان ابزارهای موجود در این بازار، کافی نبوده و نیاز به تنوع بیشتر و رونمایی از ابزار جدیدتر احساس می‌شود.
در این نشست جواد عشقی‌نژاد، مدیرعامل شرکت مدیران اقتصاد، علی صحرایی‌ مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار، سید روح‌اله حسینی‌مقدم مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت، سعید اسلامی بیدگلی دبیر‌کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، سلمان خادم‌المله مدیرعامل تامین سرمایه امین، احسان مرادی مدیرعامل تامین سرمایه کاردان و محمد وطن‌پور مدیرعامل تامین سرمایه سپهر حضور داشتند.

ضرورت حرکت به سمت بازار سرمایه
در این همایش سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با اشاره به بودجه‌محور بودن اقتصاد ایران بعد از انقلاب گفت: وابستگی اقتصاد ایران به نفت و تخصیص بودجه در یک فرآیند نادرست سبب شد تا بانک‌ها تامین مالی را بر عهده گیرند.

وی در ادامه با اظهار این مطلب که نظام بانک محور نیاز به کنترل‌های دقیق دارد، گفت: در غیر این صورت تخصیص بهینه نخواهیم داشت.

اسلامی بیدگلی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه تنها راه تامین منابع مالی است که هدر رفتی نخواهد داشت، افزود: با توجه به مختصات اقتصاد ایران چنانچه به سمت بازار سرمایه حرکت نکنیم به جایی نخواهیم نرسید.

وی در ادامه به بررسی مزایای تامین مالی از بازار سرمایه پرداخت و گفت: چه در بخش بدهی چه توسعه فضای بسیار روشنی در بازار سرمایه وجود دارد، اما موانع دولتی و نبود سازوکار مشخص و معین از سوی دولت، سواد مالی اندک مدیران و فعالان اقتصادی درخصوص بازار سرمایه، نبود نظم و ترتیب و نداشتن آمادگی برای انتشار صورت‌های مالی مشخص از جمله معایب موجود است.

عضو شورای عالی بورس در ادامه با اظهار این مطلب که بازار سرمایه از چالش‌های جدی برخوردار است، گفت: کمبود ابزار، سیطره دولتی و وضع قوانین مختلف از سوی دولت، عدم توسعه نهادهای مالی، بوروکراسی آزاردهنده در بازار سرمایه از جمله مواردی است که باید مرتفع شود.

لزوم تهیه زیرساخت‌های مناسب
علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس نیز در ادامه با اشاره به تامین مالی بالغ بر۵۰۰ هزار میلیارد تومانی از بازار سرمایه در سال جاری گفت: بررسی‌های ۱۰ساله نشان می‌دهد که بازار سرمایه بهترین عملکرد و بالاترین بازدهی را در میان بازارهای سرمایه‌گذاری موازی کسب کرده است.

به گفته صحرایی، وجود ابزارهای متنوع و ریسک کم از جمله مزایای این بازار بوده اما در این حوزه به واسطه محدودیت‌ها و عدم توسعه زیرساخت‌ها مشکلات زیادی وجود دارد. سیاست‌گذاران بازار باید زیرساخت فنی مناسبی برای این بازار فراهم کنند.

نیاز به طراحی روش‌های جدید تامین مالی
در ادامه سید روح‌اله حسینی‌مقدم، مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت با اشاره به تلاش‌های فراوان صورت گرفته برای بهبود شرایط، ایجاد روش‌های جدید تامین مالی را ضروری دانست.

وی در حالی که مساله مهم را پاسخ به نیاز بنگاه‌ها برشمرد، گفت: مقررات برای طراحی ابزارهای جدید نیاز به بازنگری دارد. در این راستا باید حذف مقررات سخت و دست و پاگیر صورت گیرد و تمهیدات لازم از سوی مقام ناظر بازار برای کوتاه شدن زمان تامین مالی نیز انجام شود.  وی ادامه داد: همچنین ضمن بررسی عوارض عمومی شدن تامین مالی بنگاه‌ها، تلاش برای کاهش وابستگی تامین مالی بنگاه‌ها از نظام بانکی نیز باید انجام شود.  سلمان خادم‌المله مدیرعامل تامین سرمایه امین نیز اوراق گواهی سپرده کالایی را بحث جدیدی ذکر کرد که ابزار تامین مالی مناسبی را پیش می‌برد. وی ادامه داد: با همکاری سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی و سازمان امور مالیاتی، موانع موجود برای گواهی سپرده کالایی رفع شد و موافقت با طرح و تبیین سازوکار اجرایی رفع ابهامات مربوط به تکالیف مالیاتی سرمایه‌گذاران در ابزار گواهی سپرده کالایی از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید