سومین هفته فروش حقیقی‌ها

دنیای‌اقتصاد : بورس تهران برای سومین هفته متوالی شاهد افت نماگر اصلی خود بود. به این ترتیب در هفته منتهی به ۲۴ دی دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۲/ ۶ درصدی مواجه شد. همزمان با کاهش قیمت سهام، بازیگران حقیقی نیز خالص فروش مثبتی را ثبت کردند. در این راستا طی هفته‌ای که گذشت شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۴ هزار و ۲۰۳ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. این سومین هفته پیاپی بود که سهامداران خرد در سمت فروش بازار مشغول به فعالیت بودند.
در این مدت خالص خروج این دسته از معامله‌گران ۱۰ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است. بورس تهران در این هفته تنها یک روز شاهد حضور سهامداران حقیقی در زمین خرید سهام بود و در باقی روزها شاهد تشدید فشار فروش این دسته از بازیگران بورسی بودیم. به‌طوری که طی آخرین روز کاری هفته گذشته، بیشترین فشار فروش حقیقی در یک ماه گذشته رقم خورد.

لیست خروج حقیقی‌ها
بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد در هفته منتهی به ۲۴ دی‌ماه، از ۳۸ صنعت فعال بورسی، شاهد خروج نقدینگی حقیقی از سهام زیرمجموعه ۲۷ گروه بودیم. در این میان گروه‌های کامودیتی‌محور بیشترین فروش حقیقی را تجربه کردند. از این رو گروه فلزات اساسی که طی هفته‌های گذشته با چالش تعیین دستوری قیمت فولاد دست و پنجه نرم می‌کرد، شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۹۱۵ میلیارد و ۹۵۲ میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بازار بودند. یکی از خبرهایی که این هفته در میان فعالان بورسی به ویژه فولادی‌ها رد و بدل می‌شد، بررسی تنظیم بازار فولاد در مجلس شورای اسلامی بود. طرحی که یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تشریح جزئیات آن عنوان کرد مجلس هیچ کف و سقفی برای قیمت فولاد نگذاشته است و مقرر شده تا همه محصولات فولادی به غیر از لوله و پروفیل باید در بورس کالا عرضه شوند. باید دید آیا این طرح می‌تواند پایانی بر قیمت‌گذاری دستوری فولاد باشد یا خیر.

پالایشی‌ها نیز هفته گذشته را با شرایط مشابهی به پایان رساندند. طی معاملات هفتگی این گروه شاهد خروج سهامی به ارزش ۶۵۴ میلیارد و ۲۶۲ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار بودیم. زیان دارندگان صندوق ETF پالایشی یکم هر روز افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر هر واحد صندوق «پالایش» به قیمت ۶ هزار و ۷۳ تومان دادوستد می‌شود که ۳۹ درصد کمتر از قیمت واگذاری آن است. نکته قابل توجه آنکه NAV این صندوق نیز کمتر از ۶ هزار تومان است. به‌عبارتی در حال حاضر با وجود افت قیمتی «پالایش» اما دادوستدها بالاتر از NAV آن است. زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی نیز هفته گذشته ضمن افت قیمتی، شاهد خروج ۶۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی حقیقی‌ها بودند.

گروه‌های مورد اقبال سهامداران خرد
با وجود چیرگی رنگ قرمز بر تابلوی معاملاتی بورس در هفته‌ای که گذشت اما سهامی بودند که مورد توجه سهامداران خرد واقع شدند. در این خصوص می‌توان به زیرمجموعه‌های گروه سیمان، آهک و گچ اشاره کرد. در این گروه طی هفته منتهی به ۲۴ دی، سهامی به ارزش ۱۳۷ میلیارد و ۳۶۶ میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بورس تهران افزوده شد. دیگر گروهی که توانست جایگاهی در لیست خرید حقیقی‌ها به خود اختصاص دهد، صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات بود. این گروه طی معاملات هفته گذشته با جابه‌جایی سهامی به ارزش ۶۷ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی همراه شد. رایانه‌ای‌ها نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند و حقیقی‌ها خالص خریدی به ارزش ۴۵ میلیارد تومان در این گروه رقم زدند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید