راهکارهای بازگشت اعتماد به بازار سرمایه چیست؟

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه با حضور در برنامه به وقت تحلیل به بررسی موضوع تصمیم‌های غیرکارشناسی و تضییع حقوق سهامداران پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، وی با اشاره به موضوع قیمت‌گذاری دستوری فولاد و آثار آن بر روند معاملات بورس گفت: در مدل مطرح‌شده وزارت صنعت برای قیمت پایه حدود ۳۰ درصد قیمت محصولات فولاد کاهش می‌یافت و محصولات شرکت‌های فولادی در بورس کالا با کاهش قیمت حداقل ۳۰ درصدی مواجه  می شد که منجر به کاهش سودآوری و متضرر شدن سهامداران می‌شود و در بازار سهم نیز شاهد صف فروش هستیم.

وی در استودیو فرابورس با اشاره به اینکه طی یک سال اخیر ضریب نفوذ بازار سرمایه در جامعه افزایش یافته، گفت: در شرایط امروز حدود ۵۰  میلیون نفر سهامدار بازار سرمایه هستند که در صورت اخذ تصمیم های اشتباه این افراد متضرر می شوند، بنابراین هر نوع تصمیمی که قرار است اخذ شود باید آثار آن در بازار سرمایه بررسی شود.

اشتیاقی با تاکید بر اینکه چنین قیمت‌گذاری‌های دستوری هرچند با نیت کاهش قیمت برای حمایت از مصرف‌کننده اخذ می‌شود، اما در اجرا به هدف واقعی منتهی نخواهد شد در برنامه به وقت تحلیل گفت: بررسی‌ها همیشه نشان می‌دهد که این هدف محقق نمی‌شود، البته محصولاتی مثل فولاد اصلا کالای مصرفی نیست بلکه یک کالای واسطه ای است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه چنین دخالت‌هایی فلسفه وجودی بورس کالا را هم زیر سوال می‌برد، گفت: اگر قرار است تصمیم های خلق الساعه کلیت بازار را برهم بریزد و بازار سرمایه را نگران کند، تسری پیدا می‌کند به آینده که چه تضمینی وجود دارد چنین تصمیم‌هایی برای سایر صنایع اعلام نشود.

اشتیاقی که معتقد است این تصمیم های خلق الساعه باعث بی اعتمادی سرمایه گذاران شده است، گفت: وقتی تصمیم هایی بر علیه منافع سهامداران اخذ می شود با واکنش‌های شدید سهامداران و قرار گرفتن در صف‌های فروش و ریزش قیمت سهام رو به رو می‌شویم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال امتیازهایی که برای حمایت از صنایع از سوی دولت به شرکت ها داده می شود اگر قرار باشد یک باره در هر صنعتی حذف شود، بازار سرمایه را نگران می کند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص راهکارهای تغییرات قوانین درباره صنایع گفت: اگر قرار است امتیازها و حمایت های صنایع برداشته شود یا تصمیم های جدیدی برای صنایع مختلف گرفته شود، باید از قبل و طی برنامه ای بلند مدت مثلا ۵ ساله با حضور نماینده بازار سرمایه آثارش بررسی شود، نباید با یک تصمیم خلق‌الساعه باعث افزایش بهای تمام شده یا کاهش قیمت فروش شویم؛ چراکه با چنین تصمیم‌هایی سود شرکت‌ها به یکباره افت می‌کند و متضرر این اتفاق در همان قدم اول سرمایه‌گذار است که به بازارسرمایه بی‌اعتماد می‌شود.

این کارگزار بازار سرمایه با اشاره به اینکه نباید منفعت اهالی بازار با یک تصمیم غیر کارشناسی و عجولانه به خطر بیفتد افزود: از بین رفتن اعتماد سرمایه گذاران و ضرر و زیان های سهامداران با چنین اتفاق هایی قابل جبران نیست، پس باید بسیار با احتیاط و بررسی های کارشناسی چنین تصمیم هایی نهایی و اعلام شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید