سیگنال انبساطی بایدن

دنیای‌اقتصاد : انتشار گزارش بازار کار آمریکا برای ماه دسامبر و نتایجی که نشان می‌دهد که ریکاوری اقتصادی این کشور از صدمات کرونا نیروی خود را از دست داده است، اکنون جو بایدن را برای پیاده‌سازی سیاست‌های انبساطی خود مطمئن‌تر از گذشته کرده است. بایدن در صحبت‌های روز جمعه خود صراحتا اعلام کرد که پرداخت‌های نقدی حمایتی کنونی برای پشتیبانی از مردم و کسب‌وکارهای کوچک کافی نیست.
این در حالی است که بالاخره در ماه دسامبر نمایندگان دموکرات کنگره موفق به جلب رضایت نمایندگان حزب رقیب خود برای پرداخت کمک هزینه ۶۰۰ دلاری به شهروندان شدند. پیروزی دو نماینده دموکرات ایالت جورجیا در انتخابات دور دوم مجلس سنا و کسب اکثریت کرسی‌های این مجلس توسط حزب دموکرات اکنون سبب شده است تا بایدن چشم‌انداز سیاسی همواری برای اجرای سیاست‌هایش داشته باشد. موضوعی که علاوه بر عواقب مثبت و منفی اقتصادی، متغیر بسیار تاثیرگذاری  روی بازارها در ادامه سال جاری هستند. به‌طور معمول هم بازارهای پر ریسک و هم بازارهای امن دارایی مانند طلا از اقدامات انبساطی از سوی دولت استقبال می‌کنند.

برنامه هزاران میلیارد دلاری بایدن
جو بایدن اعلام کرده است که شهروندان آمریکایی نیاز به کمک‌های بیشتری از سوی دولت دارند و همچنین وعده داده است که برنامه‌ای حمایتی با حجمی بیشتر از هزار میلیارد دلار ارائه خواهد کرد. موضوعی که می‌تواند خبر مهمی برای بازارهای مختلف از بازارهای پر ریسک مانند بازارهای سهام تا بازارهای امن مانند طلا باشد. رئیس‌جمهور جدید آمریکا که کار خود را از تاریخ ۲۰ ژانویه آغاز خواهد کرد روز جمعه پس از انتشار گزارش ناامیدکننده بازار کار آمریکا به سخنرانی پرداخت. این گزارش حکایت از آن داشت که پس از۸ ماه افزایش اشتغال در آمریکا در آخرین ماه از سال ۲۰۲۰ میلادی به دلیل وخامت مجدد اوضاع پاندمی در این کشور و تعطیل شدن بسیاری از کسب‌وکارها، مجددا اقتصاد این کشور شاهد از دست دادن بیش از ۴۰۰ هزار شغل بوده است. با این حساب ترامپ تنها رئیس‌جمهور ایالات متحده است که در عصر مدرن صندلی قدرت را ترک می‌کند در حالی که تعداد مشاغل در دوره او کاهش یافته است.

بایدن وفادار به شعارهای انتخاباتی
جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب مردم آمریکا که تاکنون بیشتر تیم اقتصادی خود را انتخاب کرده است در صحبت‌های اخیر خود سیگنال انبساطی را به اقتصاد و همچنین بازارها مخابره کرد. رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا بسته حمایتی مد نظر خود را شامل دو ویژگی اساسی دانست. در بسته جدید از سویی کمک به دولت‌های محلی و ایالتی و از سوی دیگر کمک‌های پرداختی به افرادی که شغل خود را از دست داده‌اند یا توانایی پرداخت اجاره‌های خود را ندارند نیز دیده شده است. هنوز میلیون‌ها نفر از شهروندان آمریکایی وجود دارند که  از ابتدای دوره پاندمی کرونا تاکنون نتوانسته‌اند  شغل از دست رفته خود را دوباره به دست بیاورند.بایدن همچنین مجددا مانند دوره وعده‌های انتخاباتی مدعی شد که حداقل حقوق در آمریکا را افزایش خواهد داد و همچنین میزان کمک مستقیم نقدی به شهروندان را تا ۲ هزار دلار افزایش خواهد داد. این مقدار بسیار بیشتر از پرداخت‌های نقدی مستقیم در دوره‌های قبلی است. نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا نهایتا و پس ازمذاکراتی که ماه‌ها به طول انجامید نهایتا موفق شدند تا نمایندگان حزب مخالف را به پرداخت کمک هزینه نقدی ۶۰۰ دلاری راضی کنند. جو بایدن در صحبت‌های خود افزود که ما نیاز به پرداخت مستقیم حمایتی بزرگ‌تر به مردم را داریم. کمک پرداختی ۶۰۰ دلاری برای کمک به کسب‌وکارهای کوچک به هیچ وجه کافی نیست. بایدن وعده داده است که از بسته حمایتی مد نظر خود تا انتهای هفته جاری پرده‌برداری خواهد کرد.  رئیس‌جمهور منتخب مردم آمریکا در حالی در تاریخ ۲۰ ژانویه قدرت را از دونالد ترامپ تحویل خواهد گرفت، که پیروزی نامزدهای دموکرات در انتخابات دور دوم سنا در ایالت جورجیا سبب شد تا او اکنون با پشتوانه اکثریت مجلس سنا پا به کاخ سفید بگذارد. جو بایدن اکنون مابقی قوای تصمیم‌گیر در عرصه سیاست آمریکا را برای پیاده‌سازی برنامه‌های اقتصادی در کنار خود می‌بیند. موضوعی که البته با کسری بودجه آمریکا که در حد بالایی است، می‌تواند برای او چالش‌برانگیز باشد. بایدن در این مورد افزود تحقیق‌های اقتصادی حکایت از آن دارد که در شرایطی مانند بحران کنونی، به ویژه در شرایطی که نرخ بهره در سطح بسیار پایینی قرار دارد، انجام اقدامات فوری می‌تواند اقدامی راهگشا باشد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید