شفافیت بازار ارز، طلا و سکه با انتقال مبادلات به بورس کالا

این روزها دلال‌ها در فضای مجازی بازار شبانه‌روزی برای ارز، طلا و سکه تشکیل داده‌اند و هر زمانی که اراده کنند نرخ‌ها را بالا و سپس پایین می‌آورند و برنده این فراز و و فرودها خودشان هستند، جالب اینکه کانال‌های و گروه‌های وی‌آی‌پی و خصوصی وجود دارند که اشخاص با پرداخت حق اشتراک از سیگنال‌های خرید و فروش بهره‌مند می‌شود که امید است شورای عالی اقتصاد با برچیده شدن ارز، طلا و سکه چند نرخی این بازارها را به بورس کالا منتقل کرده تا نرخ‌ها بر اساس واقعیت‌های اقتصادی و عرضه و تقاضا تعیین شده و اطلاعات بازار نیز به شکل شفاف گزارش شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کالاخبر، با وجود آنکه بازار ارز، طلا و سکه نیازمند راه‌اندازی سامانه‌ای است که اطلاعات این بازار اعم از حجم، تعداد، نرخ مبادلات و مشخصات عرضه و تقاضا معین شود، متأسفانه شاهد جولان دلال‌ها و قمار بازهایی هستیم که در فضای مجازی بر اساس هیجانات هر وقت که بخواهند نرخ‌ها را بالا و پایین می‌آورند. در تأیید این موضوع مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: هیجانات کاذب تأثیر قوی‌تری در بازار ارز دارد.

عدم شفافیت در هر بازاری دامنه نوسان‌های غیرواقعی در آن بازار را وسعت می‌بخشد. در همین راستا با وجودی‌که انتظار می‌رود، بازار ارز و طلا، سکه و فلزات گرانبها در بازاری شبیه بازار سرمایه اطلاعاتش اعم از نرخ، میزان مبادلات، تعداد مبادلات، خریدار، فروشنده و مالیات پرداختی گزارش شود. متأسفانه این بازارها در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برند.

نوسان‌گیری از هیجانات مردم

در آستانه انتخابات امریکا این بازارها با شارپ قیمت مواجه شدند، به‌طوری که نرخ دلار تا محدوده ۳۳ هزار تومان بالا رفت و نرخ سکه بهار آزادی نیز تا محدوده ۱۶ میلیون تومان جهش کرد. بعد از انتخابات امریکا به دلیل آنچه هیجان ناشی از پیروزی بایدن و رفع احتمالی تحریم‌ها در آینده عنوان شد نرخ‌ها مسیر نزولی به خود گرفت، به‌طوری که نرخ دلار حتی تا محدوده ۲۳ هزار تومان نزول یافت و نرخ سکه نیز تا مرز ۱۱ میلیون تومان نزول کرد، اما به‌طور مجدد نرخ‌ها صعودی شد تا دلار در محدوده ۲۶ هزار تومان و سکه در کانال ۱۲‌میلیون تومان قرار بگیرد.

امروز برای افکار عمومی محل پرسش است که نقش بانک مرکزی در مدیریت بازارهای ارز، طلا و سکه چیست و چه زمانی قرار است اطلاعات این بازارها همانند مبادلات بازار سرمایه در فضایی به شکل نسبی شفاف انعکاس یابد.

بازار دلالی ارز و طلا داغ است

به نظر می‌رسد عده‌ای صاحب سرمایه در این بازارها همانند بازار سرمایه از مردم نوسانگیری می‌کنند، با بزرگنمایی رویدادهای اقتصادی و سیاسی هیجانات را تشدید و سپس حباب هیجانات را از بین می‌برند و در این میان عده‌ای مالباخته و عده‌ای صاحب سودهای کلان می‌شوند، امید است زمینه انتقال مبادلات ارز، طلا، سکه و فلزات گرانبها به بازار سرمایه، به‌طور مشخص بورس کالا فراهم آید تا خریدار و فروشنده خرد و کلان در فضایی شفاف مبادلات را انجام دهند و مالیات حقه دولت نیز در این بخش اخذ شود.

هم اکنون دلال‌ها در فضای مجازی بازار شبانه‌روزی برای ارز، طلا و سکه تشکیل داده‌اند و هر زمانی که اراده کنند نرخ‌ها را بالا و سپس پایین می‌آورند و برنده این فراز و و فرودها خودشان هستند، جالب اینکه کانال‌های و گروه‌های وی‌آی‌پی و خصوصی وجود دارند که اشخاص با پرداخت حق اشتراک از سیگنال‌های خرید و فروش بهره‌مند می‌شود که امید است شورای عالی اقتصاد با برچیده شدن ارز، طلا و سکه چند نرخی این بازارها را به بورس کالا منتقل کرده تا نرخ‌ها بر اساس واقعیت‌های اقتصادی و عرضه و تقاضا تعیین شده و اطلاعات بازار نیز به شکل شفاف گزارش شود.

برخورد می‌کنیم

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتگو با مهر با بیان اینکه بخشی از تقاضای بازار ارز مربوط به نیازهای حقیقی جامعه مثل نیاز به واردات، ارز دانشجویی و ارز مسافرتی می‌شود، تأکید کرد: بخش زیادی از تقاضا هم مربوط به سفته بازی و دلالان است و قطعاً برخوردهایی که وزارت اطلاعات و نهادهای امنیتی در چند وقت اخیر در یزد و اصفهان با این افراد داشته‌اند، بسیار مفید و اثربخش بوده است.
امیرمحمد پرهام‌فر با بیان اینکه تجربه ثابت کرده‌است که هیجانات کاذب تأثیر قوی‌تری بر افزایش نرخ ارز داشته‌است و عمدتاً مؤلفه‌های تعیین‌کننده اقتصادی و مالی را تحت‌الشعاع قرار داده است، خاطرنشان کرد: بارها شاهد بوده‌ایم که در فضای حقیقی اقتصاد هیچ اتفاق خاصی نیفتاده، اما ارز به شکل کاذب روند صعودی پیدا کرده است.

شباهت بازار فردایی ارز به قماربازی

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه بازار فردایی ارز تأثیر بسزایی در دامن زدن به هیجانات کاذب بازار دارد، گفت: نمونه بارز التهاب‌آفرینی در بازار ارز، بازار فردایی است؛ چراکه در این بازار یک اسکناس دلار هم مبادله نمی‌شود و شباهت خاصی با قماربازی دارد.

مردم عادی بازنده اصلی بازار ارز

وی با اشاره به اینکه اخیراً شاهد بودیم برخی از سوداگران با هیاهوی دلار ۵۰‌هزارتومانی به مردم عادی حجم زیادی ارز در نرخ ۳۰‌تومان فروخته‌اند، ادامه داد: به طور کلی تمام نوسانات هیجانی بازار ارز معطوف به رفتار دلالان است که مصداق بارز عنوان مجرمانه کلاهبرداری است.

پرهام‌فر با بیان اینکه برخی مردم به اشتباه برای حفظ سرمایه خود به بازار پُر ریسک ارز روی آورده‌اند، عنوان کرد: در همین هفته‌های گذشته شاهد بودیم که همزمان با انتخابات آمریکا دلار ناگهان کاهش یک سومی نرخ را تجربه کرد.

معامله خیابانی دلار در حکم قاچاق ارز است

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هرگونه خرید، فروش، حمل و نقل، نگهداری و حواله غیرمجاز ارز در حکم قاچاق تلقی می‌شود، افزود: دلالی و فروش ارز در خیابان غیرقانونی است و فقط صرافی‌های دارای مجوز، امکان معامله ارز را دارند.
وی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی مطابق با قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضوابط ممنوعیت معامله ارز در خارج از صرافی‌ها را در سال‌های قبل، ابلاغ کرده است. صرافی‌ها تنها مرجع معتبر برای خرید و فروش ارز هستند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید