عرضه حقوقی‌ها را به شکل قانونمند محدود می کنیم

مدیرعامل بورس تهران گفت: به علت عرضه سنگین برخی از حقوقی‌ها در بازار، در تلاش هستیم تا با ابزار قانونی، عرضه حقوقی‌ها را محدود کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از صدا و سیما، علی صحرایی با اشاره به اینکه، هدف صندوق بازارگردان، نقدشوندگی بازار است افزود: طبق مصوبات شورای عالی بورس، از ۲۰ شهریورماه امسال، ناشران و سهامداران عمده موظف هستند نقدشوندگی را از طریق ابزار بازسازی و عملیات بازارگردانی انجام دهند و صف‌های فروش و خرید را جمع کنند.

وی ادامه داد: ۱۷۵ شرکت بازارگردان به بورس تهران معرفی شدند، ۱۳ ناشر به دلیل کمبود منابع، بازارگردانی را نپذیرفتند، ۹۴ ناشر مدارک را برای شرکت بورس ارسال کردند و هنوز ۵۸ ناشر با بورس تهران مکاتباتی انجام نداده اند.

صحرایی گفت: بورس تهران تا به امروز، ۲۰ شرکت را  که بازارگردانی را انجام نداده است  به کمیته تخلفات فراخوانده، زیرا این وظیفه، الزامی است و باید بازارگردانی انجام شود.

مدیرعامل بورس تهران افزود: در روز گذشته، ۲۵ نماد متوقف بود، ۵۳ شرکت، بازارسازی انجام داد، ۳۲ شرکت تعهد کامل برای بازار گردانی و ۷۶ شرکت بخش عمده‌ای از تعهدات عملیات بازارگردانی انجام داده است ضمن اینکه ۲۰۰ شرکت عدم تعهد بازار گردانی داشتند.

وی گفت: برخی از حقوقی‌ها در هفته گذشته در پایان معاملات، عرضه‌هایی انجام دادند و باعث نگرانی بسیاری از سهامداران حقیقی شدند.

صحرایی با بیان اینکه حقوقی‌ها باید متناسب با شرایط بازار، عرضه داشته باشند افرود: ما از طریق ابزارهای مقرراتی تلاش می‌کنیم تا قانونمند عرضه حقوقی‌ها را محدود کنیم، ضمن اینکه در همه دنیا میزان عرضه حقوقی‌ها محدود است و سهامداران عمده، ملزم هستند برای فروش سهام خود، بازار یابی کنند، اما در کشور ما حقوقی‌ها به صورت نماد عادی در بازار عرضه می‌کنند.

مدیر عامل بورس تهران اضافه کرد: برخی از حقوقی ها، در زمان اوج (پیک) نوسان بازار، یعنی در تیر و مرداد اقدام به عرضه سهام کردند و در نقد شوندگی سهام، مشارکت نداشتند.

وی همچنین درباره  وضعیت بازار سرمایه گفت: انتخابات سایر کشورها و اخبار مرتبط با آن، تاثیر زیادی در بازار سرمایه گذاشته ضمن اینکه اخبار مربوط به شرکت‌های فلزاتی و معدنی، هم در افت شاخص تاثیر گذاشت و عرضه‌های روز چهارشنبه توسط حقوقی‌ها نیز یکی از دلایل افت بازار است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید