طلا فارغ از نتیجه انتخابات صعود می‌کند؟

دنیای‌اقتصاد : آنچه که از برآیند مذاکرات میان مقامات کاخ‌سفید و نمایندگان کنگره برمی‌آید، تحلیلگران را به این نتیجه رسانده است که تصویب بسته حمایتی قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بعید به‌نظر می‌رسد. آخرین خبرها حکایت از آن دارد که استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا به نانسی پلوسی گفته است که رئیس‌جمهوری شخصا از نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس سنا درخواست کرده است تا از هر توافق ممکن درباره بسته حمایتی جدید حمایت کنند. تصویب بسته انبساطی جدید می‌تواند در آستانه انتخابات حتی بر نتایج رای‌گیری سوم نوامبر تاثیر بگذارد.
با این حال خبر رسیده است که مک‌کانل رهبر اکثریت سنا با این ایده دونالد ترامپ مخالفت کرده و تاکید کرده است که به هر قیمتی حاضر به حمایت از بسته حمایتی در ابعاد بزرگ‌تر نیست. موضوعی که نشان می‌دهد در آستانه روزهای سرنوشت‌ساز انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد بسته حمایتی جدید در اردوگاه جمهوری‌خواهان اختلاف‌نظر وجود دارد. به‌نظر می‌رسد به‌دلیل عقب‌افتادن ترامپ در نظرسنجی‌ها و همچنین در ایالت‌های چرخشی، قدرت نفوذ ترامپ در سنا کاهش پیدا کرده است.

این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران احتمال می‌دهند، در صورت پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، بسته حمایتی جدید با حجمی بیشتر از ۲ هزار میلیارد دلار به تصویب برسد. با این وجود تحلیلگران بر این باورند که هرکدام از نامزدهای اصلی انتخابات در ماه آینده به پیروزی برسد، مجبور است برای حمایت از اقتصاد آمریکا دست به افزایش مخارج و تصویب بسته حمایتی جدید بزند. در حقیقت می‌توان این‌طور برداشت کرد که فارغ از اینکه کدام کاندیدا پیروز انتخابات خواهد شد، طلا احتمالا در روزهای باقی‌مانده از سال ۲۰۲۰ روندی صعودی خواهد داشت.

واکنش طلا به سرنوشت بسته حمایتی
سرنوشت قیمت در ماه‌های باقی‌مانده سال جاری میلادی بستگی زیادی به سرانجام بسته حمایتی در آمریکا دارد؛ به این دلیل که طلا همواره به‌عنوان پوشش‌دهنده ریسک‌های تورمی قلمداد می‌شود و بسته حمایتی هم در نهایت سبب افزایش تورم خواهد شد. در حقیقت تصویب بسته حمایتی جدید سبب کاهش ارزش دلار خواهد شد و این موضوع در نهایت به سود طلا تمام خواهد شد. تحلیلگران حتی از ارزهای مجازی مانند بیت‌کوین نیز به‌عنوان مقاصد جدید جایگزین برای سرمایه‌گذاری در صورت تشدید تورم نام می‌برند. دلار دهه‌هاست به‌عنوان ارز ذخیره‌ای در جهان شناخته می‌شود و در صورتی‌که اسکناس پشت‌سبز با کاهش ارزش شدیدی مواجه شود، طلا به‌عنوان مقصدی برای حفظ ارزش دارایی‌ها انتخاب خواهد شد.

صعود طلا بدون توجه به پیروز انتخابات
با اینکه در هفته‌های اخیر بارها تصویب بسته حمایتی به تعویق افتاده است، اما تحلیلگران بر این باورند که صرف‌نظر از پیروز انتخابات سوم نوامبر، بسته جدید حمایتی در ایالات‌متحده ناگزیر خواهد بود. با توجه به خساراتی که پاندمی کرونا به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان وارد کرده است، هر دولتی که بر سر کار بیاید چاره‌ای جز افزایش هزینه‌های خود ندارد.

به همین دلیل فارغ از اینکه کدام‌یک از نامزدهای انتخابات به پیروزی برسند، تحلیلگران بر این باورند که قیمت طلا در آینده میان‌مدت افزایش خواهد یافت. هر دو کاندیدا در نهایت مجبور خواهند شد برای حمایت از اقتصاد دست به مخارج بیشتری بزنند و همین موضوع نیز سبب خواهد شد تا قیمت طلا افزایش پیدا کند. به همین دلیل گروهی از تحلیلگران انتظار دارند طلا مجددا بتواند به بالای مرز ۲‌هزار دلاری بازگردد. با این وجود به‌نظر می‌رسد احتمالا بایدن در صورت پیروزی دست به مخارج بیشتری بزند و سبب افزایش بیشتر قیمت طلا شود، در حالی‌که ترامپ نیز چاره‌ای جز تصویب بسته حمایتی جدید نخواهد داشت. عامل اصلی که سبب شد طلا از ابتدای سال‌جاری تا‌کنون قله‌های جدید قیمتی را فتح کند اقدامات انبساطی بانک‌های مرکزی و دولت‌ها بوده است. موضوعی که به‌نظر برخی از تحلیلگران سبب شده است که طلا بیش از حد به بسته‌های حمایتی وابسته شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید