آرامش طلا قبل از توفان انتخابات

دنیای‌اقتصاد : در هفته‌ای که گذشت ارزش اونس در بازارهای جهانی با نوسانات زیادی همراه نبود و طی هفته گذشته در بازه ۱۸۹۷ دلاری تا ۱۹۱۴ دلاری نوسان کرد و در نهایت نیز کار خود را دقیقا بر روی مرز روانی ۱۹۰۰ دلاری به پایان برد. در حالی طلا پس از دو هفته روند صعودی هفته گذشته با کاهش ارزش ۴۶/ ۰ درصدی مواجه شد که تنها دو هفته تا موعد انتخابات آمریکا باقی‌مانده است و سرمایه‌گذاران تصمیم گرفتند تا قبل از توفان احتمالی که در پیش‌رو است، تا حدی با احتیاط اقدام به معامله کنند.
آرامش طلا قبل از توفان انتخابات
در واقع تحلیلگران بر این باورند که این روزها «نااطمینانی» تبدیل به کلیدواژه بازارها شده است و این واقعیت که طلا نوسان زیادی نداشته است و صرفا در برابر تغییرات ارزش دلار آمریکا واکنش‌های جزئی نشان می‌دهد، نشان‌دهنده آن است که سرمایه‌گذاران از اتخاذ موقعیتی تهاجمی در آستانه انتخابات سوم نوامبر پرهیز می‌کنند. علاوه بر عامل مهم انتخابات آمریکا، به دلیل وابستگی زیاد بازارهایی مانند طلا به تصویب بسته‌های حمایتی، تحلیل‌گران بر این باورند که طلا برای آغاز روند صعودی جدید، نیاز به تصویب بسته جدید حمایتی دارد. البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که سرنوشت بسته حمایتی در ایالات‌متحده در حال حاضر به سرنوشت انتخابات ماه نوامبر گره خورده است. بازارها پیش‌‌بینی می‌کنند که در صورت پیروزی بایدن بر رقیب جمهوری‌خواه خود، احتمال تصویب بسته حمایتی جدید در ابعادی بزرگ‌تر افزایش می‌یابد. موضوعی که با استقبال بازار فلزهای گرانبها و همچنین بازارهای سهام روبه‌رو خواهد شد.

اعتیاد طلا به بسته‌های حمایتی
در شرایط کنونی و در حالی که بسیاری از بازارها در انتظار نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هستند، یکی دیگر از عوامل اصلی تاثیرگذار بر بازارها مذاکرات دو حزب بر سر بسته حمایتی در آمریکا است. البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که نتیجه انتخابات ماه نوامبر می‌تواند سرنوشت بسته حمایتی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. مرور روند طلا حداقل از ابتدای سال‌جاری میلادی و پس از آغاز همه‌گیری کرونا در سرتاسر جهان، نشان می‌دهد که رشد بیش از ۲۵ درصدی طلا در سال ۲۰۲۰، بیش از همه چیز وابسته به بسته‌های حمایتی بانک‌های مرکزی بوده است. به همین دلیل نیز کارشناسان بازار معتقدند که اکنون طلا وابستگی زیادی به تصویب و اجرای بسته‌های حمایتی جدید پیدا کرده است. شاهد این امر نیز حساسیت بالای طلا به سیگنال‌هایی است که از مذاکرات میان مقامات کاخ سفید و رئیس مجلس نمایندگان مخابره می‌شود.

با احتساب این شرایط تحلیل‌گران بر این باورند که بازه نوسانات اونس در هفته آتی به احتمال زیاد بین مرزهای ۱۸۰۰ و ۱۹۳۰ دلاری خواهد بود، با این توضیح که فضای کلی بازارها درباره روند قیمتی اونس در آینده کوتاه مدت صعودی است. طلا به طور کلی در هفته‌های گذشته تحت تاثیر نوسانات ارزش دلار و همچنین بازارهای سهام بوده است. طلا برای اینکه بتواند وارد روندی صعودی شود باید از مرز ۱۹۲۵ دلاری عبور کند و در این حالت قیمت ۱۸۸۰ دلاری تبدیل به خط حمایتی مستحکمی خواهد شد.

خیزش مجدد کرونا
عامل دیگری نیز که این روزها سبب احتیاط سرمایه‌گذاران شده است، افزایش مجدد تعداد مبتلایان به کرونا و نگرانی از آغاز موج جدید پاندمی و وضع محدودیت‌های اجتماعی جدید است. به همین دلیل است که سرمایه‌گذاران در بازارهای جهانی، توجه خاصی به تغییر روند تعداد مبتلایان جدید به‌ویژه در اروپا و آمریکا دارند. در واقع در عصر قبل از واکسن، روند ریکاوری اقتصادی کشورها، وابستگی بسیار زیادی به موفقیت آنها در کنترل ویروس کرونا دارد. هر گونه افزایش مجدد در تعداد مبتلایان به ویروس کرونا می‌تواند پایه‌های ریکاوری اقتصادی کشورها را متزلزل کند. موضوعی که می‌تواند سبب اوج گرفتن مجدد قیمت اونس و فتح قله‌های قیمتی جدید شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید