قله‌نوردی بهای میلگرد و مقاومت قیمتی در بازار فولاد

دنیای اقتصاد-راضیه احقاقی : ظرف یک هفته اخیر نرخ ارز آزاد در کشور افزایش ۵/ ۶ درصدی داشت و از سد ۳۰ هزار تومان نیز فراتر رفت. این موضوع می‌توانست سیگنالی قدرتمند در بازار آزاد مقاطع فولادی باشد و نرخ این محصولات را به کانال ۱۳ هزار تومان برساند، با این وجود بهای هر کیلوگرم میلگرد در بازار تهران نسبت به رشد قیمت و عبور از سد ۱۳ هزار تومان مقاومت کرد.
هرچند که عبور نرخ ارز از کانال ۳۰ هزار تومان در روز دوشنبه ۲۱ مهر ماه باعث شد بهای برخی سایزهای میلگرد نیز به ۱۳ هزار تومان برسد اما این روند افزایشی در این بازار ماندگار نشد. درمجموع ظرف هفته گذشته باوجود رشد ۵/ ۶ درصدی نرخ ارز، بهای هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد افزایشی ۴ درصدی داشت و به این ترتیب پس از هفته‌ها بازار مقاطع آرامشی بیشتر از بازار ارز را تجربه کرد.

کمتر شدن نرخ رشد ارز نسبت به مقاطع فولادی ازسویی به آغاز فصل سرما و بارندگی و دشواری مصرف و نگهداری این مقاطع و از طرف دیگر به عدم پیش‌بینی فعالان بازار به استمرار روند افزایشی در این بازار بازمی‌گردد.

  رشد نرخ مقاطع از دلار جا ماند
ظرف ماه‌های اخیر از ابتدای امسال روند نرخ ارز در کشور سیگنال‌ساز اصلی بازار آزاد مقاطع فولادی بود، به‌گونه‌ای که این بازار بی‌توجه به میزان تقاضای مصرفی وارد فاز افزایشی شد.

در این میان در مقاطعی که نرخ ارز وارد مسیر رشد قیمتی می‌شد، نقدینگی سرگردان به بازار کالاها از جمله مقاطع فولادی ورود پیدا می‌کرد که همین موضوع نیز رشد بهای مقاطع در بازار آزاد را درپی داشت و به این ترتیب با وجود رکود مصرفی در بازار مقاطع کشور ظرف هفت‌ماه سپری شده از امسال، نرخ میلگرد در بازار آزاد از ۲۵ فروردین تا ۲۳ مهر ماه افزایشی ۱۱۳ درصدی را تجربه کرد. در همین مدت نرخ ارز آزاد در کشور افزایشی ۵/ ۹۵ درصدی داشته است.

نقدشوندگی بالای بازار مقاطع، معامله آسان‌تر محصولات فولادی نسبت به ارز و بالاتر بودن انتظارات تورمی نسبت به رشد نرخ ارز اصلی‌ترین عواملی بودند که باعث شد ظرف ماه‌های اخیر قیمت مقاطع رشد بیشتری را نسبت به ارز آزاد تجربه کند، اما بررسی بازار آزاد مقاطع و ارز حاکی از آن است که در هفته گذشته رشد بهای مقاطع از افزایش نرخ دلار آزاد جا مانده است.

در روز ابتدایی هفته گذشته، شنبه ۱۹ مهر ماه نرخ ارز آزاد ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان بود، باوجودی که عبور این نرخ از سد ۳۰ هزار تومان برای بسیاری به سادگی قابل پذیرش نبود، اما شاهد آن بودیم که سد دلار ۳۰ هزار تومانی در روز دوشنبه ۲۱ مهر ماه شکسته شد و روند افزایش بهای دلار آزاد تا پایان هفته ادامه یافت، به‌گونه‌ای که در نهایت بهای ارز آزاد در روز پنج شنبه به ۳۱ هزار و ۱۵۰ تومان رسید.

 به این ترتیب نرخ ارز آزاد تنها ظرف یک هفته افزایش ۶درصدی داشت.در روز ابتدایی هفته مورد بررسی یعنی شنبه ۱۹ مهر ماه بهای هر کیلوگرم میلگرد سایز ۱۴ در بازار آزاد تهران برابر ۱۲ هزار و ۳۶۵ تومان بود که این نرخ در روز پایانی معاملات هفته به ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. بنابراین ظرف یک هفته گذشته قیمت هر کیلوگرم میلگرد معامله شده در بازار آزاد افزایش ۴ درصدی داشته و به این ترتیب سرعت رشد بهای میلگرد از سرعت رشد نرخ ارز جامانده است.

  تقویت تئوریک سود نوردکاران در رینگ معاملاتی بورس کالا
در روز چهارشنبه ۲۳ مهرماه رینگ معاملاتی بورس کالا شاهد عرضه ۵۲ هزار تن انواع میلگرد بود. قیمت پایه در نظر گرفته شده برای این محصول در این رینگ ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان بود. نرخ بهای پایه درنظر گرفته شده برای این مقاطع نسبت به بهای پایه معامله شمش در روز ۲۲ مهر ۱۰ هزار و ۶۰۰ ریال بالاتر بود.

این میزان تفاوت میان نرخ پایه درنظر گرفته شده برای شمش و انواع میلگرد با مکانیزم تولید متفاوت بوده و نیاز به توضیح بیشتر از سوی مسوولان امر دارد. به هر جهت چنین تفاوت قیمت پایه‌ای میان شمش و میلگرد با هر دلیلی که در نظر گرفته شده باشد، تقویت سود نوردکار را البته به‌صورت تئوریک به‌دنبال خواهد داشت.

افزایش قیمت پایه سیگنالی در جهت رشد بهای محصول به‌شمار می‌رود اما این سیگنال به تنهایی برای مدیریت بازار کافی نبوده و ساز‌و‌کار بازار خود فاصله قیمتی منطقی را تعیین خواهد کرد. در معاملات چهارشنبه نیز تقریبا شاهد این رخداد بودیم. برای ۵۱ هزار تن انواع میلگرد عرضه شده در رینگ معاملاتی بورس کالا در روز چهارشنبه ۲۳ مهر ماه عرضه‌ای برابر ۸۴ هزار تن به ثبت رسید. در معاملات این روز این محصولات با دو نرخ معامله شدند.

ازسویی برای محصولات برخی تولیدکنندگان بهایی در کانال ۱۱ هزار تومان و با سقف قیمتی ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان به ثبت رسید اما بهای ثبت شده برای بخشی از محصولات عرضه شده نیز در کانال ۱۰ هزار تومان بود. به این ترتیب بهای میانگین معامله میلگرد در این بازار به ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. با احتساب کارمزد و ارزش افزوده بهای میانگین معامله میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالا برابر ۱۲ هزار و ۴۵۰ تومان بود.

اگرچه این نرخ باتوجه به بهای معامله شمش رقمی بالا محسوب می‌شود اما همین نرخ توانست سیگنالی کاهشی به بازار آزاد وارد کند. با وجودی که میزان رقابت صورت گرفته برای خرید مقاطع در رینگ معاملاتی بورس کالا برای روز چهارشنبه چندان زیاد نبود، اما اگر ترتیب عرضه در این بازار براساس میزان عرضه از حجم بالا به کم صورت می‌گرفت، امکان کاهش رقابت فراهم می‌شد و به‌نوعی از قیمت‌سازی نیز در این بازار جلوگیری می‌شد.

  بازدارنده‌های قیمتی بازار مقاطع
در حالی که روند رو به رشد نرخ ارز در کشور سیگنال‌ساز افزایش بهای مقاطع در بازار آزاد بود، سرمای هوا و آغاز فصل بارندگی، تعطیلات در روزهای ابتدایی هفته جاری و ترس از ریزش یکباره بهای مقاطع در این بازار باعث شد باوجود روند رو به رشد نرخ ارز در کشور از سویی مقاطع فولادی در رینگ معاملاتی بورس کالا با کاهش رقابت صورت گیرد و از طرف دیگر نرخ مقاطع در بازار آزاد افزایشی کمتر از تورم انتظاری داشته باشد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید