ورود بازار مقاطع فولادی به کانال ۱۳ هزار تومان

دنیای‌اقتصاد - راضیه احقاقی : عبور نرخ دلار آزاد از مرز ۳۱ هزار تومان باعث شد تا تحرکی جدید به بازار مقاطع فولادی کشور وارد شود به‌گونه‌ای که روز گذشته ۲۰ مهر ماه بهای معامله هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد به بیش از ۱۳ هزار تومان نیز رسید. تجربه استمرار روند رو به رشد نرخ مقاطع در بازار کشور آن هم در فصل بارندگی که زمان رکود سنتی مصرف در بازار به‌شمار می‌رود، ظرف سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است اما شرایط اقتصادی کشور و ورود حجم قابل‌توجهی از نقدینگی با هدف حفظ ارزش از اثرات تورمی، این وضعیت را رقم زده است.
 رشد تولید فولاد بی‌تاثیر در کنترل بازارها
بنابر اعلام معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته بالغ بر ۲/ ۲۷ میلیون تن شمش فولاد در کشور تولید شده بود، همچنین بررسی‌های صورت گرفته حاکی از آن است که میزان تولید فولاد کشور ظرف نیمه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشد داشته است؛ به‌گونه‌ای که براساس آمار منتشر شده از سوی «ایرنا» میزان تولید میزان تولید فولاد توسط ۱۲ شرکت بزرگ فولادی کشور ظرف نیمه ابتدایی امسال افزایش حدود ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد. با وجودی که میزان تولید فولاد در کشور افزایش داشته و بررسی‌های بازار مصرف از رکود در بخش تقاضا حکایت دارد اما روند قیمتی در این محصولات به‌صورت مستمر افزایشی بوده است. درواقع این رشد تولید نتوانسته تاثیری در کنترل قیمت محصولات فولادی داشته باشد و به بیانی دیگر انتظارات تورمی و کاهش ارزش پول ملی قوی‌تر از رشد عرضه بوده و عامل تاثیرگذار در این بازارها شده است.

 رشد نرخ ارز، آرامش بازار فولاد را برهم زد
در حالی که بهای مقاطع فولادی در بازار آزاد ظرف هفته‌های گذشته روندی باثبات و حتی کاهشی داشت، رشد مجدد نرخ ارز و عبور دلار از کانال ۳۰ هزار تومان و تجربه دلار آزاد ۳۱ هزار تومانی باعث شد تا آرامش نسبی در بازار مقاطع برهم بخورد، به‌گونه‌ای که قیمت هر کیلوگرم میلگرد در بازار تهران در روز یکشنبه ۲۰ مهر ماه از مرز ۱۳ هزار تومان عبور کرد. البته بهای میانگین معامله میلگرد در بازار آزاد دیروز ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان بود اما بررسی‌های میدانی «دنیای‌اقتصاد» حاکی از آن است که این مقاطع در ساعت‌های افزایش نرخ ارز، با قیمت ۱۳ هزار تومان و حتی بالاتر از آن نیز معامله شده است.  روند رو به رشد بهای انواع مقاطع طویل فولادی ظرف روزهای اخیر در حالی که فصل بارندگی در کشور آغاز شده و تقاضای مصرفی برای این محصولات در کمترین میزان خود قرار دارد، اتفاقی بی‌سابقه به‌شمار می‌رود. همواره در سال‌های گذشته با آغاز فصل بارندگی بازار مقاطع فولادی در اثر رکود در بازار مصرف با افت بها مواجه می‌شد اما در هفته‌های اخیر این بازار دستخوش کاهش نرخ نشد.  در حالی که نبود تقاضای مصرفی نتوانست ثبات و کاهش قیمت را برای بازار مقاطع طویل فولادی به ارمغان بیاورد، انتشار اخباری مبنی بر ورود وزارت صنعت، معدن و تجارت بر روند قیمت‌گذاری شمش فولاد نیز نتوانست این بازار را کنترل کند و تاثیری در ایجاد آرامش در آن داشته باشد.

 ورود نقدینگی، آرامش بازار مقاطع را برهم زد
بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» از بازار آهن تهران حاکی از نبود تقاضای مصرفی در این بازار است، با این وجود تجار این بازار می‌گویند رشد نرخ ارز در کشور باعث شده تا موج جدیدی از نقدینگی با هدف حفظ ارزش از اثرات تورمی به این بازار سرازیر شود. دو مزیت خرید و فروش آسان و قدرت نقدشوندگی مقاطع فولادی باعث شده تا این بازار به محملی مناسب برای جذب نقدینگی تبدیل شود. به‌گونه‌ای که ظرف ماه‌های اخیر بازار محصولات فولادی کشور تبدیل به یکی از بازارهای اصلی جذب نقدینگی شده و نتیجه آن نیز رشد بیشتر قیمت‌ها در این بازار نسبت به بازار ارز بوده است. نرخ هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد از ۶ هزار تومان در فروردین ماه با رشدی ۵/ ۱۱۶ درصدی به ۱۳ هزار تومان در روز یکشنبه ۲۰ مهر ماه رسید. این در حالی است که در همین زمان بهای دلار آزاد رشدی ۵/ ۹۴ درصدی داشته و به ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

 رشد ۲۲۰ درصدی بهای تیرآهن ۲۷ در بازار تهران

نوسانات نرخ ارز بیش از بازار مقاطع در بازار تیرآهن اثرگذار شده است. کمبود تولید در بسیاری از سایزهای تیرآهن باعث شده تا این بازار تبدیل به سرمایه‌ای قابل اتکاتر برای در امان ماندن از اثرات تورمی باشد. در این میان نرخ برخی مقاطع تیرآهن مانند تیرآهن ۲۷ از ابتدای امسال تا روز ۲۰ مهر رشد ۲۲۰ درصدی داشته است. این در حالی است که  این تیرآهن در پروژه‌های عمرانی، زیرساخت‌ها و ساخت برج‌ به‌کار می‌رود که درحال حاضر تقاضا برای آن در کمترین میزان خود قرار دارد. با این وجود عدم‌تولید آن در کشور باعث شده تا با وجود عدم‌تقاضای مصرفی، این محصول به کالایی مناسب برای سرمایه‌گذاری تبدیل شود.

 رقابت در بورس به کدام سمت می‌رود؟
در حالی که افزایش نرخ ارز باعث ایجاد تحرکی جدید در بازار آزاد شده است، میانگین بهای معامله محصولات فولادی در رینگ معاملاتی بورس کالا می‌تواند تاثیری بسزا در روند تغییرات نرخ مقاطع ظرف روزهای آینده داشته باشد. در این شرایط استمرار روند رو به رشد فعلی در بهای ارز آزاد باعث می‌شود که قیمت معامله شمش و محصولات فولادی در رینگ معاملاتی بورس کالا نیز بالا برود. در واقع اگر تا روز معامله شمش و محصولات فولادی در بورس کالا نرخ رو به رشد ارز در کشور استمرار یابد، باید در انتظار اتفاقی جدید در این بازار باشیم و دیگر نمی‌توان به تکرار اتفاقات هفته گذشته در بازار شمش و مقاطع طویل فولادی و انجام معاملات با میزان اندکی رقابت امیدوار بود. درصورت بروز این رشد قیمتی در معاملات هفته جاری شمش و محصولات فولادی در بورس کالا سیگنال افزایشی جدید به بازار آزاد مقاطع وارد می‌شود که این موضوع سیگنالی برای تثبیت نرخ انواع میلگرد در کانال ۱۳ هزار تومان به‌شمار می‌رود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید