نگرانی سرمایه‌گذاران خرد از آینده سهام

دنیای اقتصاد : هر روزی که می‌گذرد فضای توییتر فارسی بیشتر از روز قبل پر از یأس و ناامیدی سرمایه‌گذارانی شده است که بدون دانش و تخصص کافی تنها برای حفظ ارزش سرمایه خود در فضای تورمی دست به دامان بورس شدند. جدای از حوزه‌های دیگر و بازارهای طلا و دلار، بورس جای ثابت خود را در شبکه‌های اجتماعی دارد.
کاربران زیادی اوایل امسال سهامدار شده‌اند و برای دریافت سیگنال، همفکری و مشورت با فعالان حوزه بورس، به شبکه‌اجتماعی توییتر در ماه‌های گذشته پیوسته‌اند اما حالا که بورس از روزهای خوش و سبزرنگش فاصله گرفته است، این کاربران بلاتکلیف و سرخورده از وعده‌ها و تبلیغات دولت، در صفحه‌های خود یا بابت حضور در بورس ابراز پشیمانی می‌کنند و در قسمت نظرات نوشته‌های فعالان قدیمی حوزه بورس، از آنها مشورت می‌خواهند که پول‌هایشان را از بازار بیرون بیاورند یا نه. عده‌ای هم درباره دلایلشان از حضور در بورس می‌نویسند. اینکه به خاطر سرمایه‌ کمی که داشته‌اند و برای اینکه شاهد آب شدنش نباشند، اوایل تابستان وارد بورس شده‌اند اما حالا جز استرس چیزی نصیبشان نشده است. در مقابل نوشته‌‌های افرادی جلب توجه می‌کند که می‌پرسند بورس به چه سمت می‌رود و در این خصوص راهنمایی و مشورت می‌خواهند.

سعید درخشانی

تحلیلگر بازار سرمایه

ما دوست داشتیم سهامداران ایران خودرو زمانی که قیمت داشت بالا می‌رفت بفروشند ببرند داخل شرکت مشکلات تولید و هزینه‌های مالی ایران خودرو را حل کنند، اما آن چیزی که در عمل در حال اتفاق افتادن است، دقیقا برعکسش است. بعد می‌گوییم چرا تولید به این شکل است!

شاهین چراغی

عضو شورای عالی بورس

سیاسیون به جای توییت، تکذیب و تایید، چندکار انجام بدهند: ۱- قیمت فروش خودرو آزاد شود تا سود به جیب سهامدار برود. ۲-پتروشیمی‌ها به قیمت واقعی ارزشان را بفروشند. ۳- مدتی بخشنامه و... صادر نکنیم.۴- دارایی و بدهی بانک‌ها به ارز واقعی تسعیر شود. ۵- قیمت فروش فولاد و ‌پتروشیمی در بورس کالا دستوری نباشد.

مهدی افضلیان

فعال بازار سرمایه

امروز رفتار معاملاتی بازار خوب بود و در بسیاری از سهم‌ها آن شادابی لازم را داشتیم اما باید گفت هنوز برای قضاوت کردن در مورد ادامه حرکت بازار زود است. اعتقاد دارم بازار باید در این محدوده‌های معاملاتی متعادل معامله شود. کم کم صف فروش‌ها در صنایع کوچک‌تر بازار مرحله به مرحله جمع شود تا به آن ثبات لازم در کلیت بازار برسد. از طرفی عده‌ای هنوز هم در صف‌های فروش در حال اردر چینی به قصد فروش سهام خود هستند.

سعید اسلامی بیدگلی

عضو شورای عالی بورس

دخالت نهادهای غیرتخصصی در بازار سرمایه، به بهبود تصمیم‌گیری‌ها و ارتقای سطح مقررات‌گذاری کمکی نخواهد کرد. این کار تنها فضای سیاست‌گذاری را مخدوش می‌کند و مسوولیت‌پذیری مدیران را کاهش می‌دهد.

حسین سلاح‌ورزی

فعال اقتصادی

اوراق تبعی منتشر شده در هر کدام از نمادها، چه کسری از میزان سهام شناور آن نماد است؟ اگر میزان اوراق تبعی منتشره تناسب معقولی با میزان سهام شناور شرکت‌ها نداشته باشد، یعنی عدم باور شرکت‌ها به ارزند‌گی سهامشان در بورس که در نتیجه ادامه تداوم عوام‌فریبی ‌و گمراه کردن سهامداران خرد است.

اینستاگرام /  پیمان مولوی

دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران

مهم‌ترین سیاست در این روزهای بازار سرمایه تاکید بر افزایش کارآیی است! بازار کارآ، البته در یک اقتصاد با کارآیی ضعیف انتظار رساندن بازار سرمایه به بازاری با کارآیی متوسط بسیار سخت خواهد بود! این کار نیازمند برنامه‌ای کلان و پرهیز از تفکر بخشی و جزیره‌ای‌ است.

مهدی رباطی

مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران

P/ E بورس امروز با ۶ واحد کاهش نسبت به ابتدای تابستان و ۱۲ واحد کاهش نسبت به او‌ج، به ۲۴ رسید که مساوی با عربستان است. این نسبت برای استانبول برابر ۱۵ است، ولی به‌دلیل تورم P/ E فوروارد بورس تهران در حدود ۱۰ است. بازار ما در این قیمت‌ها گران نیست، بلکه اسیر ریسک‌های غیرسیستماتیک خود است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید