هدف‌گذاری چین برای نرخ رشد

دنیای اقتصاد : رهبران پکن قصد دارند تا در برنامه اقتصادی پنج‌سال آینده این کشور رشد اقتصادی پایین‌تری در مقایسه با رشد هدف برنامه پنج ساله قبلی خود یعنی از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ را تنظیم کنند. مقامات پکن به دلیل تعمیق اختلافات تجاری و سیاسی چین با آمریکا احتمالا برای پیشبرد برنامه‌های اقتصادی این کشور در شرایط جدید نرخ رشد هدف دومین قطب اقتصادی جهان را کاهش دهند. در حالی که نرخ رشد اقتصادی هدف چین در سیزدهمین برنامه پنج‌ساله خود ۵/ ۶ درصد بوده است، تحلیل‌گران انتظار دارند با توجه به پیشنهاد اقتصاددانان نزدیک به دولت چین این نرخ هدف برای پنج سال پیش‌رو حدود یک واحد درصد کاهش پیدا کند.
هدف‌گذاری چین برای نرخ رشد
ضرورت وضع هدف پنج‌ساله
نشست حزب کمونیست چین به احتمال زیاد در نیمه دوم ماه اکتبر برگزار خواهد شد و به احتمال زیاد در این جلسه شی جین پینگ و دیگر رهبران چین درباره طرح اولیه برنامه اقتصادی و توسعه اجتماعی این کشور در بازه پنج‌ ساله ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ به گفت‌وگو بنشینند. در حالی که اخیرا در چین بحث‌های زیادی درباره ضرورت وضع چنین اهدافی درگرفته بود و گروهی معتقد بودند که وضع هدف پنج‌ساله از انعطاف‌پذیری در سیاست‌گذاری خواهد کاست اما حداقل در مقطع کنونی سیاست‌گذاران چینی معتقدند تصویب چشم‌انداز پنج‌ساله برای هدایت دومین اقتصاد بزرگ جهان و گذر از شرایط کنونی امری حیاتی است. منابع سیاسی به رویترز گفته‌اند که سیاست‌گذاران چینی برای هدایت اقتصاد کشورشان از دام درآمد متوسط همچنان به دنبال تصویب چنین سندی هستند. علاوه بر این موضوع تحلیلگران معتقدند که هدف‌گذاری در سطح حاکمیت این اجازه را به دولت‌های محلی می‌دهد که در شرایطی که اختلافات عمیق میان چین و ایالات متحده در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات افزایش پیدا کرده است، بر اهداف توسعه‌ای خود متمرکز شوند. منابع ذکر شده در گفت‌وگو با رویترز گفتند احتمالا هدف‌گذاری اقتصادی همچنان خط‌مشی سیاست‌گذاران چینی باشد و اگر چنین لنگری وجود نداشته باشد جهت حرکت توسعه مشخص نخواهد بود.

هدف جدید رشد اقتصادی
اتاق‌های فکر دولت چین و همچنین اقتصاددانان به سیاست‌گذاران در پکن توصیه کرده‌اند که برای بازه پنج‌ساله پیش‌رو آنها می‌توانند میانگین رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) حدود ۵ درصد را هدف بگیرند. این توصیه شامل بازه‌هایی مانند ۵ تا ۵/ ۵ درصد یا ۵ تا ۶ درصد می‌شود. این در حالی است که چینی‌ها در سیزدهمین برنامه پنج‌ ساله خود که در پایان سال جاری منقضی خواهد شد رشد تولید ناخالص داخلی ۵/ ۶ درصدی را هدف گرفته بودند. این به آن معناست که اقتصاددانان چینی اکنون خواهان کاسته شدن حدودا یک واحد درصدی از نرخ رشد هدف هستند. با توجه به تشدید تنش‌ها میان دو قطب اقتصادی بزرگ دنیا چنین امری معقول به نظر می‌رسد.

نظرات مخالف
البته در این میان برخی از مشاوران دولت چین استدلال می‌کنند که مقامات باید هدف‌گذاری نرخ رشد اقتصادی که میراثی است از دورانی که اقتصاد این کشور با برنامه‌ریزی مرکزی پیش می‌رفت، را حذف کنند. استدلال این تحلیل‌گران آن است که عدم هدف‌گذاری محکم برای رشد اقتصادی وابستگی اقتصاد این کشور بر رشد بدهی‌محور را کاهش خواهد داد و از سوی دیگر سبب افزایش سرمایه‌گذاری مولد خواهد شد. طرفداران اصلاحات در چین امیدوار هستند که استراتژی جدید رئیس‌جمهور شی که پیش‌بینی می‌شود محور مذاکرات نشست ماه اکتبر باشد، فرصتی برای سرعت بخشیدن به اصلاحات اقتصادی فراهم کند. منتقدان بر این باورند که در صورت تسریع اصلاحات، تقاضای داخلی بهبود خواهد یافت و موتورهای محرک جدید رشد اقتصادی نیز به حرکت در می‌آید.

در ماه می‌به دلیل خسارات بی‌سابقه همه‌گیری کرونا به اقتصاد این کشور، چین برای اولین بار در ۱۸ سال اخیر هدف‌گذاری خود برای رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۰ را کنار گذاشت هر چند برخی اقتصاددانان تردید داشتند که دولت هدف ضمنی ۳ درصدی خود را حفظ کرده است.

انتظار می‌رود از برنامه پنج‌ساله اقتصادی که سران حزب کمونیست درباره آن گفت‌وگو خواهند کرد، در اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی در نشست سالانه پارلمان این کشور رونمایی شود. البته نرخ رشد هدف سالانه برای سال آینده میلادی نیز به‌صورت جداگانه اعلام خواهد شد. تحلیل‌گران شرکت مالی UBS اعلام کرده‌اند که انتظار دارند دولت پکن نرخ رشد اقتصادی هدف پایین‌تر با انعطاف‌پذیری بیشتری را در نشست خود در نظر بگیرند. در حالی که آمریکا فشارهای خود را در جنبه‌های مختلف از جمله تکنولوژی چین افزایش داده است، چین تلاش می‌کند تا بتواند حرکت رو به جلوی اقتصادی خود را حفظ کند. از نظر تحلیل‌گران رشد اقتصادی ۵ درصد برای فرار این کشور از دام درآمد متوسط کافی است.

مساوی در مناظره به سود طلاست
در حالی که در معاملات ابتدای روز دوشنبه ارزش فلز زرد کاهش پیدا کرده و به زیر مرز ۱۸۵۰ دلاری نیز رسیده بود اما با معکوس شدن روند ارزش شاخص دلار طلا توانست با تغییر جهت به مسیر صعودی بازگردد. شاخص دلار آمریکا در حالی که در معاملات اولیه توانسته بود از مرز ۵/ ۹۴ واحدی عبور کند نهایتا با افتی ۵/ ۰ درصدی به پایین کانال ۹۴ واحدی بازگشت و همین امر نیز سبب شد تا طلا به قیمت ۱۸۶۶ دلاری برسد. این در حالی بود که افت ابتدای روز قیمت اونس جهانی به دلیل انتشار داده‌های امیدوار‌کننده از اقتصاد چین بود که سبب شد تا تقاضا از پناهگاه امن دارایی فاصله بگیرد. داده‌ها نشان می‌داد رشد اقتصادی سود بخش صنعتی دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه آگوست برای چهارمین ماه متوالی رشد کرده است. اما در ادامه با معکوس شدن روند ارزش دلار آمریکا و همچنین غلبه نگرانی‌ها از نااطمینانی‌های سیاسی در آستانه انتخابات آمریکا مجددا روند قیمت فلز زرد صعودی شد. این روزها مهم‌ترین عاملی که معامله‌گران طلا در انتظار آن هستند اولین مناظره از ۳ مناظره برنامه‌ریزی شده میان جو بایدن و دونالد ترامپ دو نامزد اصلی انتخابات آمریکا است. تحلیلگران معتقدند اگر در مناظره سه‌شنبه شب یکی از طرفین عملکرد قوی‌تری نداشته باشد بازارها همچنان در فضای نااطمینانی به کار خود ادامه خواهند داد. با توجه به خاصیت پناهگاه بودن طلا در شرایطی با نااطمینانی بالا، تساوی در مناظره می‌تواند به سود طلا تمام شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید