بی‌نیازی بازار مشتقه بورس‌کالا به تنفس مصنوعی

دنیای اقتصاد- طیبه مرادی : بازار مالی و مشتقه بورس‌کالا هفته گذشته را با خبرهای گوناگونی سپری کرد. کاهش محدودیت دامنه نوسان گواهی‌سپرده سکه بورسی از مثبت و منفی یک به مثبت و منفی پنج جذاب‌ترین خبری بود که امید را به این بازار بازگرداند و حتی از سوی بازیگران آن به‌عنوان زمینه‌ای برای شروع زمزمه‌های راه‌اندازی آتی سکه در نظر گرفته شد. می‌توان گفت بازار گواهی‌سپرده هفته پر‌اقبالی را پشت‌سر گذاشت. ورود محصول کشمش به این بازار چشم‌انداز مثبتی را در راه تعمیق این بازار از سوی متولیان این امر ترسیم می‌کند. در کنار این اخبار اما راه‌اندازی سررسید آتی دی‌ماه در اواسط هفته گذشته برای محصول جدید زعفران آن‌هم در شرایطی که هنوز محصول جدید روانه بازار نشده، با اما و اگرهای بسیاری همراه بود. همچنین قرارداد آتی پسته برای تحویل در آذر ماه امسال از روز چهارشنبه هفته گذشته راه‌اندازی شده و تا ۳۰ آذر ماه امسال قابل‌معامله خواهد بود.
آغاز معاملات گواهی‌سپرده کشمش از امروز
معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس‌کالای ایران از آغاز معاملات کشمش در بورس‌کالا در قالب ابزار گواهی‌سپرده کالایی خبر داد. معاملات گواهی‌سپرده کشمش سبز‌قلمی با پذیرش یک انبار دارای استانداردهای تعریف‌شده در شهرستان خلیل‌آباد استان خراسان‌رضوی از امروز در بورس‌کالای ایران آغاز خواهد شد.  از روز شنبه، مورخ ۰۵/ ۰۷/ ۱۳۹۹ انبار محصول کشمش سبز‌قلمی خلیل‌آباد فعال شده و آماده پذیرش محصول مشتریان خواهد بود و معاملات نماد کشمش سبز۰۰۰۱ خلیل‌آباد (پ) (کشم۰۰۰۱پ۰۱) مربوط به این انبار آغاز خواهد شد. وی افزود، راهبرد اصلی بورس‌کالای ایران درخصوص به‌کارگیری از این ابزار مالی این است که در استان‌های تولیدکننده یک محصول خاص مثل کشمش به توسعه نظام انبارداری بپردازیم و در ادامه معاملات گواهی‌سپرده کالایی را بر پایه آن محصول آغاز کنیم که همین روال برای کشمش نیز در پیش گرفته شده است؛ راه‌اندازی و توسعه این معاملات در بورس به سود همه فعالان بازار محصولات کشاورزی خواهد بود.

۶ ماهه ابتدای سال در بازار گواهی‌سپرده
به گزارش«‌کالاخبر»؛ بازار گواهی‌سپرده کالایی بورس‌کالای ایران در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ شاهد معامله ۵۳‌میلیون و ۱۲۱هزار و ۲۴۷ گواهی مبتنی بر کالا به ارزشی بیش از ۳۵‌هزار و ۵۸۹‌میلیارد و ۹۴۸‌میلیون ریال بود. در جریان معاملات نیمه‌نخست امسال در بازار گواهی‌سپرده کالایی معامله‌گران شاهد معامله بیش از ۳۷‌میلیارد و ۸۵۵‌میلیون گواهی‌سپرده زعفران‌نگین به ارزشی بیش از ۳۵۳۰میلیارد و ۵۱۳ میلیون ریال بودند که این رقم از نظر حجمی بیشترین سهم را در میان سایر دارایی‌ها به خود اختصاص داد. بیش از دومیلیون و ۷۲۳‌هزار گواهی‌سپرده زعفران‌پوشال نیز به ارزشی بیش از ۱۹۱میلیارد و ۸۹۲‌میلیون ریال خرید و فروش شد. در جریان معاملات این بازار۵۴۰‌هزار و ۷۱۳ گواهی‌سپرده پسته نیز به ارزشی نزدیک به ۵۳۵‌میلیارد و‌ ۶۳۹‌میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. معامله‌گران از ابتدای فروردین تا پایان شهریورماه امسال نیز تعداد ۲۰۱ هزار و ۱۶۸ گواهی‌سپرده زیره‌سبز را نیز خریدند که در پی این معاملات ارزش ۸۳ میلیارد و ۵۶۲ میلیون ریالی برای این دارایی پایه رقم خورد. خرید و فروش ۱۱‌میلیون و ۷۹۹‌هزار و ۸۷۰ گواهی‌سپرده سکه طلا نیز بالاترین ارزش معاملاتی را در بین سایر دارایی‌های پایه به‌ثبت رساند به‌طوری که ارزش معاملات این دارایی پایه در نیمه نخست امسال به‌رقم ۳۱ هزار و ۲۴۹ میلیارد و ۳۴۰ میلیون ریال رسید تا سکه طلا ۸۸درصد از کل ارزش معاملات ۶ ماهه بازار گواهی‌سپرده کالایی را به‌خود اختصاص دهد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید