بازگشت نفت از شوک قیمتی

دنیای اقتصاد : بهای نفت خام با امید به دوام آوردن تقاضا در دور جدید محدودیت‌های رفت و آمد بر اثر شیوع کرونا، در معاملات روز گذشته افزایش یافت. بهای هر بشکه نفت خام برنت تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶ به وقت تهران)، با ۱۰ سنت رشد قیمت به ۵۴/ ۴۱ دلار بر بشکه رسید. هر بشکه نفت خام آمریکا نیز ۸ سنت رشد قیمت داشت و ۳۹/ ۳۹ دلار بر بشکه معامله شد. رشد قیمت‌ها در روز گذشته در حالی بود که در معاملات روز دوشنبه، بهای نفت خام بر اثر فشار نگرانی‌های ناشی از شیوع موج دوم کرونا و بازگشت تولیدات لیبی به بازار، با افت ۵ درصدی مواجه شده بود.
رشد شکننده تقاضای نفت خام
رفت و برگشت قیمت‌ها در بازار نفت بیشتر به بلاتکلیفی این بازار نسبت به مقررات خاص دوران کرونا بازمی‌گردد. در شرایطی که بسیاری از کشورها پس از گذشت ماه‌ها محدودیت‌های رفت و آمدی ناشی از شیوع کرونا را لغو کرده بودند، با افزایش نگرانی از شیوع دوباره این ویروس در فصل سرد سال، مقررات منع رفت و آمد به پروتکل‌های بهداشتی برخی کشورها بازگشته است. اجرای مقررات منع رفت و آمد در ماه‌های گذشته تقاضای نفت خام را به شدت تحت فشار قرار داده و افت چشمگیر قیمت‌ها را در پی داشته است. به این ترتیب با بازگشت دوباره این مقررات در کشوری همچون انگلیس، نگرانی از تشدید مازاد عرضه عاملی برای فشار به قیمت‌ها شد.

دولت انگلیس مانند برخی کشورهای اروپایی محدودیت‌های جدیدی را برای حضور مردم در اماکن عمومی اعمال کرده و از آنها خواسته است به دورکاری در منازل ادامه دهند. فرانسه شاهد افزایش نرخ ابتلا به کرونا بوده، ایتالیا انجام آزمایش‌های اجباری را جدی‌تر دنبال می‌کند، اسپانیا برای مهار کرونا از ارتش کمک خواسته و آلمان نیز وضعیت را نگران‌کننده توصیف کرده است. با وجود این آن‌طور که رویترز گزارش می‌دهد، به نظر می‌رسد روند بهبود تقاضای نفت خام هرچند شکننده، ادامه داشته باشد. جیواتی استانوو، تحلیلگر نفت در یو بی اس، دلیل این اتفاق را این‌گونه شرح داده است: از آنجا که هر نوع محدودیت جدید به احتمال قوی به شکلی محلی‌تر اجرا خواهد شد، به نظر می‌رسد بازیافت تقاضای نفت همچنان ادامه پیدا کند؛ هرچند با سرعتی کمتر. به عقیده این تحلیلگر، از دست رفتن ۲ دلاری قیمت‌ها در معاملات روز دوشنبه افتی چشمگیر و برای بازار کافی بوده است، بنابراین بازار به مرور خود را به سطوح قیمتی بالاتر خواهد رساند.

تاثیر محدود بازگشت تولید لیبی
بازگشت تولید نفت لیبی به مدار تولید از دیگر دلایل افت قیمت‌ نفت بود. طبق اعلام شرکت ملی نفت لیبی، این شرکت انتظار دارد تولید نفتش تا هفته آینده به ۲۶۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند. این عضو اوپک قصد دارد با تکیه بر این افزایش تولید، صنعت نفت این کشور را که از ژانویه فلج شده بود، بار دیگر احیا کند.

با اعلام این خبر، بازار نفت که از قبل با فشار عرضه مواجه بود، نگرانی بیشتری نسبت به مازاد عرضه پیدا کرد. بخشی از افت ۵ درصدی قیمت‌ها در معاملات روز دوشنبه نیز از اعلام این خبر از سوی لیبی تاثیر گرفته بود. لیبی تا پیش از بروز مشکلات داخلی روزانه حدود ۲/ ۱ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کرد که چیزی حدود یک درصد تولید جهانی نفت بود. اما این میزان با افزایش مشکلات این کشور به ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده بود. شرکت ملی نفت لیبی در پی اعلام خبر افزایش تولید در روز دوشنبه، از شروع دوباره صادرات نفت خام این کشور از بنادر امن تا ۷۲ ساعت آینده خبر داد.   با این حال یک روز پس از انتشار این اعلامیه از سوی وزارت نفت لیبی و فشاری که بر قیمت‌ها آورد، روز گذشته از شدت اثر آن کاسته شد. زیرا این انتظار در میان تحلیلگران ایجاد شد که بعید است میزان صادرات نفت خام لیبی به سرعت به سطوح پیش از درگیری‌ها در این کشور بازگردد. تحلیلگران عقیده دارند اگرچه مسیر جدید رسیدن به شرایط عادی در بازار نفت پر از دست‌انداز شده است، اما همچنان شاهد هستیم که سطح تقاضا اندکی بالاتر از عرضه قرار دارد بنابراین مازاد عرضه به مرور از بین خواهد رفت.

بازگشت پالایشگاه‌ها به مدار تولید
در کنار این موضوع، بازگشت پالایشگاه‌های تگزاس به مدار تولید پس از پشت سر گذاشتن توفان‌های فصلی، علت دیگری برای خروج نفت از مسیر نزولی روز دوشنبه شد. در عین حال شکل گرفتن انتظار برای کاهش سطح ذخایر نفت خام تجاری آمریکا نیز دلیل دیگری برای تقویت قیمت‌ها در روز گذشته شد. آمار رسمی این ذخایر شامگاه چهارشنبه به وقت ایران منتشر می‌شود اما نظرسنجی رویترز در این زمینه نشان می‌دهد ذخایر نفت خام تجاری و سوخت آمریکا در هفته گذشته کاهش یافته است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید