صعود و تردید طلای جهانی

دنیای‌اقتصاد : با به پایان رسیدن نیمه اول سال ۹۹، اکنون می‌توان مروری نیز بر عملکرد اونس و دلار در بازارهای جهانی در این نیمه پر تلاطم سال داشت. اونس از ابتدای سال‌جاری شمسی تاکنون و پس از پشت سر گذراندن اتفاقاتی تاریخی و ثبت رکوردهای بی‌سابقه، تاکنون ۲۷ درصد رشد داشته است. این مقدار بازدهی در حالی جالب توجه می‌شود که بازدهی سالانه طلا در دهه‌های اخیر بررسی شود. طلا برای آخرین بار در سال ۲۰۰۷ یعنی یک سال پیش از وقوع بحران مالی جهانی رشدی بیش از این مقدار را تجربه کرده بود؛ بازدهی ارزش اونس در سال ۲۰۰۷ در حدود ۳۲ درصد بوده است.
عواملی که در دهه‌های اخیر سبب رشد قابل‌توجه قیمت طلا می‌شدند، همگی در سال‌جاری در بازارها حاضر بودند. از افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک منطقه‌ای تا جنگ تجاری میان آمریکا و چین و از همه مهم‌تر پدیده تازه‌ای به نام پاندمی کرونا که با تحمیل یکی از عمیق‌ترین رکودهای اقتصادی تاریخ و اجبار بانک‌های مرکزی به اقدامات بی‌سابقه انبساطی، طلا را به اوج قله‌های تاریخی خود رساند. در شش ماه اخیر میانگین قیمت اونس در حدود ۱۸۰۰ دلار بوده است. در حالی که بالاترین قیمت اونس در طول تاریخ مربوط به سال ۲۰۱۱ و قیمت ۱۹۲۰ دلاری بود، طلا روی موج کرونا توانست تا قیمت ۲۰۷۳ دلاری بالا رود.  در همین زمان شش ماهه اما ارزش دلار آمریکا با نزول قابل‌توجهی همراه بود. در حالی که شاخص دلار در ابتدای سال‌جاری در حد ۸۲/ ۱۰۲ واحد بود، ارزش اسکناس آمریکایی در روز گذشته به ۵/ ۹۳ واحد رسید. به‌عبارت دیگر ارزش دلار در شش ماه اول به میزان ۹ درصد در برابر ارزهای معتبر جهانی کاهش پیدا کرده است. دلیل اصلی کاهش ارزش دلار تزریق نقدینگی و چاپ پول بانک مرکزی آمریکا در این مدت بود. فدرال‌رزرو برای حمایت از اقتصاد و با تصویب بسته‌های حمایتی ضد کرونا، عرضه دلار را افزایش داد و همین موضوع سبب شد تا ارزش اسکناس پشت سبز تا حد بی‌سابقه‌ای کاهش پیدا کند.

کشمکش اونس و دلار ادامه دارد
طلا در اولین روز معاملات بازارهای جهانی، با کاهشی نسبتا زیاد مواجه شد؛ ارزش هر اونس طلا روز گذشته با کاهش بیش از ۳ درصدی تا ساعت ۲۰دیشب به مرز ۱۹۰۰ دلاری رسید. یکی از دلایل اصلی کاهش ارزش این فلز ارزشمند افزایش ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر جهانی بود؛ عاملی که در هفته‌های گذشته مهم‌ترین عنصر تاثیرگذار بر بازار طلا بوده است. در حقیقت در حالی که سطح نااطمینانی اقتصاد در هفته‌های گذشته تغییر چندانی نداشته است و همچنین ازسوی بانک‌های مرکزی بسته‌های انبساطی جدید اجرا نشده است، دلار به بازیگر اصلی تغییردهنده قیمت اونس بدل شده است. شاخص دلار در معاملات روز گذشته با ۵۹/ ۰ درصد افزایش جای خود را در بالای مرز ۷/ ۹۳ واحدی حفظ کرد. از سوی دیگر سرمایه‌گذاران در انتظار سخنرانی مقامات فدرال‌رزرو هستند تا نشانه‌هایی از بسته حمایتی جدید بانک مرکزی آمریکا دریافت کنند؛ در‌حالی‌که مذاکرات کاخ سفید و نمایندگان کنگره برای بسته حمایتی ضد کرونای جدید به بن‌بست رسیده است و بسیاری از تحلیلگران نیز بر این باورند که شانس تصویب بسته‌ای جدید قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر پایین است، اکنون بیشتر نگاه‌ها به فدرال‌رزرو دوخته شده است. البته در این هفته قرار است جرومی پاول برای نمایندگان کنگره سخنرانی داشته باشد و پیش‌بینی می‌شود که او به تکرار مواضع پیشین خود بپردازد؛ مواضعی که تصویب بسته جدید حمایتی برای حفظ سرعت ریکاوری اقتصاد آمریکا را ضروری می‌داند.  تحلیلگران بر این باورند تا زمانی که تغییر خاصی در ریسک اقتصاد جهانی رخ ندهد یا تا زمانی که سرمایه‌گذاران اطلاعات شفاف‌تر و بیشتری نسبت به چشم‌انداز سیاست پولی آمریکا به دست نیاورند، همچنان طناب‌کشی میان دلار و طلا ادامه دارد. سرمایه‌گذاران اکنون در انتظار سخنرانی مقامات فدرال‌رزرو در روزهای آینده هستند که یکی از مهم‌ترین سخنرانی‌ها مربوط به حضور جرومی پاول سکان‌دار فدرال‌رزرو در کنگره آمریکا است. با این وجود کارشناسان بازار بر این باور هستند که بعید است که تا پایان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، بازارها درباره چگونگی دستیابی فدرال‌رزرو به اهداف تورمی جدید و همچنین سیاست‌های پولی به اطلاعات شفافی دست پیدا کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید