خطرتوقف معاملات در انتظار بازار فولاد

دنیای اقتصاد : رسیدن بهای هر کیلوگرم شمش در رینگ بورس به ۱۱ هزار تومان، آن‌هم در آستانه ورود به فصل پاییز و زمستان و ایجاد رکود فصلی در بازار تقاضا، برای مقاطع فولادی، از تغییر لاجرم معادلات بازار حکایت دارد، زیرا با این روند به نظر می‌رسد هر گونه امیدی به بهبود تقاضای مصرفی برای مقاطع فولادی در داخل از میان رفته است. در این میان تولیدکنندگان مقاطع نیز تنها با هدف تولید و صادرات و تکیه بر استمرار روند رو به‌رشد نرخ ارز و منتفع شدن از این روند با دریافت ارز صادراتی است که به رقابت برای خرید شمش اقدام می‌کنند. در این میان هرگونه بازگشت در نرخ ارز می‌تواند به زیان تولیدکننده یا تاجری تمام شود که خریدهای فعلی خود را بر مبنای استمرار روند رو به رشد نرخ ارز در کشور صورت داده است. امروز یکشنبه ۳۰ شهریور ماه، رینگ معاملاتی بورس کالا شاهد عرضه شمش فولاد خواهد بود، که این عرضه اضافه بر روند عرضه هفتگی و فرصتی است که شمش‌سازان بتوانند کف عرضه شهریور ماه خود را به اتمام برسانند. نرخ پایه درنظر گرفته شده برای این محصول ۸۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم شمش است و اگر خبرهای متناقض خروج یا عدم خروج شمش از رینگ معاملاتی بورس کالا باعث آشفتگی بازار نشود، احتمال کاهش رقابت نسبت به معاملات هفته قبل وجود دارد.
میانگین قیمت فروش هرکیلوگرم شمش فولاد در رینگ بورس کالا برای معاملات هفته قبل در روز سه‌شنبه ۲۵ شهریور برابر ۹۹۷۰ تومان بود که با احتساب ارزش افزوده و کارمزد، هر کیلوگرم شمش معامله‌شده در بورس کالا برای خریدار معادل ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان تمام شد. حال باید دید که آیا تولید مقاطع فولادی با شمش ۱۱ هزار تومانی برای خریدار توجیه دارد یا خیر.

بررسی بازار آزاد مقاطع حاکی است در معاملات دیروز، شنبه ۲۹ شهریور میلگرد در بازار آزاد با نرخ ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت خورد، هرچند به گفته فعالان بازار، میزان تقاضا در بازار بسیار اندک بود و میزان خریدار در بازار آزاد حتی نسبت به هفته‌های قبل نیز کمتر شده و با رفتن به سمت فصل پاییز انتظار می‌رود که رکود در بازار سنگین‌تر شود. با وجود این همچنان تقاضا برای خرید مقاطع فولادی در رینگ بورس کالا وجود دارد به‌گونه‌ای که در معاملات روز چهارشنبه حتی شاهد معامله هر کیلوگرم میلگرد با نرخ ۱۰هزار و ۷۰۰ تومان بودیم که این محصول برای خریدار ۱۱ هزار و ۶۰۰ تمام خواهد شد. خریدهای این‌چنینی تنها با پیش‌بینی روند رو به رشد نرخ ارز و استمرار روند روبه رشد مقاطع طویل فولادی در هفته‌های آینده صورت می‌گیرد و هیچ مبنای مصرفی ندارد. اما اگر نرخ ارز در کشور کنترل شود بلافاصله قیمت‌ها در بازار سقوط می‌کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید