۵ انتظار از نشست فدرال رزرو

دنیای اقتصاد- محمدتقی‌پور : طلا در معاملات روز چهارشنبه تحت تاثیر دو عامل مختلف توانست با رشد نسبتا قابل توجه ۶/ ۰ درصدی وارد کانال ۱۹۶۰ دلاری شود. طلا طی سه روز معاملاتی که از ابتدای هفته گذشته است، بیش از ۲/ ۱ درصد رشد کرده است و با ادامه روند کنونی می‌تواند برای دومین هفته متوالی روند صعودی خود در راستای رسیدن به مرز ۲ هزار دلاری را حفظ کند.
5 انتظار از نشست فدرال رزرو
یکی از عوامل رشد طلا در معاملات روز گذشته، عقب‌نشینی ارزش دلار و بازگشت به زیر مرز ۹۳ واحدی بود. ارزش شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای معتبر جهانی، روز گذشته با کاهش ۱۸/ ۰ درصدی به ۸۹/ ۹۲ واحد رسید. کاهش ارزش دلار به‌طور معمول با ارزان‌تر کردن قیمت طلا برای سرمایه‌گذاران جهانی، سبب افزایش تقاضای طلا می‌شود. عامل مهمی که روز چهارشنبه فضای بازارها را تحت تاثیر خود داشت، نشست کمیته بازار باز فدرال رزرو و بیانیه مهم آن درباره سیاست‌های پولی و همچنین انتشار گزارش چشم‌انداز اقتصادی بانک مرکزی آمریکا در کنار کنفرانس خبری جرومی پاول، سکان‌دار فدرال رزرو بود. سرمایه‌گذاران امیدوارند تصمیمات سیاستی فدرال رزرو حاوی سیگنال‌های انبساطی برای بازارها باشد؛ سناریویی که در صورت تحقق می‌تواند سبب افزایش قیمت فلز زرد شود.

نشست کمیته بازار باز فدرال رزرو از سویی آخرین نشست قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر و اولین جلسه این هیات پس از معرفی استراتژی پولی این نهاد درباره نرخ تورم است.

اقدامات انبساطی احتمالی
کریگ ارلام تحلیل‌گر در موسسه OANDA در مورد وضعیت فضای بازارها در روز چهارشنبه گفت: آنچه ما درحال حاضر درباره وضعیت بازار طلا مشاهده می‌کنیم، از سویی انتظار سرمایه‌گذاران برای اقدامات انبساطی بیشتر فدرال رزرو نسبت به گذشته و از سوی دیگر احتمال فشار بیشتر تورم از مقداری که قبلا پیش‌بینی می‌شده است. در حقیقت با اینکه فدرال رزرو اکنون نیاز مبرمی برای معرفی اقدامات جدید انبساطی ندارد، اما باید زمینه لازم را برای اقدامات بالقوه انبساطی در آینده فراهم کند. یکی دیگر از اهمیت‌های جلسه فدرال رزرو در آخرین ساعات روز چهارشنبه آن است که این جلسه اولین جلسه بانک مرکزی آمریکا پس از معرفی چارچوب جدید تورمی این نهاد است. فضای سیاستی جدیدی که به جای سیاست گذشته این نهاد، اکنون بر میانگین تورم در سطح ۲ درصد تمرکز خواهد کرد و در شرایط مورد نیاز اجاره عبور کنترل شده نرخ تورم از سطح ۲ درصد را خواهد داد. موضوعی که می‌تواند خبر خوبی برای بازار طلا باشد از این جهت که طلا به‌طور سنتی به‌عنوان مقصد سرمایه‌ها در شرایط تورمی محسوب می‌شود.

نیم ساعت پس از انتشار بیانیه فدرال رزرو نیز جرومی پاول کنفرانس خبری خود را برگزار خواهد کرد تا یکی از مهم‌ترین روزهای بازارها در ماه آگوست به پایان برسد. اتفاقاتی که تاثیر بسیار مهمی بر روند بازارها حداقل در ماه پیش‌رو خواهد داشت. ادوارد میر تحلیل‌گر بازارها در مورد انتظارات از نشست روز چهارشنبه فدرال رزرو گفت: بازارها می‌خواهند ببینند که آیا لحن فدرال رزرو درباره سیاست‌های خود تغییر خواهد کرد یا خیر. تغییر لحنی که می‌تواند منجر به نرخ بهره پایین برای مدت طولانی ( مثلا ۲ سال) شود یا ممکن است درباره سیاست‌های تورمی این نهاد اتفاق بیفتد. با وجود شرایط بسیار بی‌ثبات اقتصادی آمریکا در وضعیت خاص کنونی به نظر می‌رسد فدرال رزرو مجبور باشد لحن خود نسبت به اقدامات حمایتی اقتصادی را تغییر دهد. نرخ بهره پایین فدرال رزرو می‌تواند فشار بیشتری بر بازدهی اوراق قرضه و دلار آمریکا وارد کند و از طرف دیگر سبب افزایش جذابیت پناهگاه‌هایی مانند طلا شود.

انتظارات از اولین و آخرین نشست
در حالی که نشست کمیته بازار باز فدرال رزرو آخرین نشست مهم بانک مرکزی آمریکا قبل از انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ماه نوامبر است، این نشست اولین نشست این هیات پس از استراتژی جدید پولی فدرال رزرو نیز محسوب می‌شود؛ استراتژی سیاستی که طبق آن این نهاد مدارای بیشتری با افزایش نرخ تورم خواهد داشت و همچنین متعهد به افزایش اشتغال‌زایی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان خواهد شد. در حالی که اقتصاد آمریکا در حال دست و پنجه نرم کردن با بحران بی‌سابقه کرونا است، تمام نگاه‌ها به جرومی پاول و دیگر مقامات بانک مرکزی است تا مشخص شود آنها چه اقدامات حمایتی بیشتری را برای ریکاوری اقتصاد آمریکا از بحران کرونا در نظر می‌گیرند. مهم‌ترین سرفصل‌هایی که ناظران نشست فدرال رزرو به دنبال آن هستند را شاید بتوان در پنج سرفصل زیر خلاصه کرد:

پیش‌بینی اقتصادی: نرخ بیکاری آمریکا تا ۴/ ۸ درصد پایین آمده است؛ این مقدار بسیار بهتر از پیش‌بینی‌ قبلی فدرال رزرو است که تخمین زده بود که در پایان سال جاری نرخ بیکاری به ۳/ ۹ درصد خواهد رسید. اما سوال اصلی این است که پیش‌بینی این نهاد درباره وضعیت بازار کار آمریکا در پایان سال جاری چیست. از سوی دیگر بانک مرکزی پیش‌بینی کرده بود که اقتصاد آمریکا تا پایان سال جاری ۵/ ۶ درصد منقبض خواهد شد اما اکنون با بهبود نسبی عملکرد اقتصاد آمریکا پیش‌بینی جدید و همچنین چشم‌انداز بلند مدت تا سال ۲۰۲۳ نیز برای بازارها جذاب خواهد بود.

از سوی دیگر این سوال وجود دارد که مقامات فدرال رزرو پیش‌بینی می‌کنند تا چه زمانی نرخ بهره در محدوده صفر درصد باقی خواهد ماند؟ آیا پیش‌بینی آنها در مورد تورم، افزایش قابل توجه آن را نشان می‌دهد یا خیر؟ آیا حمایت‌های مالی جدیدی در آینده میان‌مدت در کار خواهد بود یا نه؟

زنگ هشدار مالی: پاول و دیگر مقامات فدرال رزرو تاکنون به صراحت اعلام کرده‌اند، تمایل دارند که مقامات کاخ سفید و کنگره درباره بسته حمایتی جدید به توافق برسند. با این وجود صدای فدرال رزرو در این مناقشه به خوبی شنیده نشده است. سوال اصلی این است که برنامه پاول برای متقاعد کردن طرفین برای رسیدن به یک توافق جامع چیست؟

فدرال رزرو نگران است که در صورت عدم توافق میان طرفین، ریکاوری اقتصادی آمریکا به خطر بیفتد و کار این نهاد در ادامه راه سخت‌تر شود. در حقیقت بانک مرکزی نمی‌خواهد در مسیر کمک به اقتصاد برای ریکاوری تنها باشد.

دستورالعمل عصر جدید: پس از اعلام تاریخی فدرال رزرو درباره سیاست جدید خود و تحمل نرخ تورم بیشتر از ۲ درصد، اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران نگرانند که این سیاست در عمل چگونه کار خواهد کرد. مقامات فدرال رزرو چه در گذشته و چه اکنون، از چارچوب سیاستی جدید این نهاد حمایت کرده‌اند،اما اکنون مشخصات کمی از اقدامات در این زمینه مشخص شده است. اکنون انتظار می‌رود کمیته بازار باز فدرال رزرو شفافیت بیشتری نسبت به این پارادایم جدید سیاستی به خرج دهد. با توجه به اینکه بانک مرکزی اعلام کرده بود تا زمانی که مطمئن نشود که اقتصاد توانسته اتفاقات اخیر را پشت سر بگذارد تعهد می‌دهد که نرخ بهره در محدوده صفر باقی بماند، اکنون سرمایه‌گذاران منتظرند ببینند که آیا این نهاد بر تعهد خود وفادار است یا نه.

گذار از دوره تثبیت: یکی از مقامات فدرال رزرو هفته گذشته در سخنانی گفته بود اکنون این موضوع اهمیت دارد که فدرال رزرو چه زمانی قصد دارد سیاست‌های پولی خود را از دوره تثبیت اقتصاد به حالت معمول بازگرداند. فدرال رزرو از آغاز همه‌گیری کرونا متعهد شده است که برای اطمینان از عملکرد سالم بازارهای مالی، دست به خرید گسترده اوراق خزانه‌داری بزند. سوالی که اکنون فدرال رزرو با آن مواجه است، این است که این نهاد تا چه زمانی به برنامه خرید اوراق قرضه ادامه خواهد داد.

راه‌های جدید کمک به وال‌استریت: فدرال رزرو تا همینجای کار نیز به دلیل اعطای مجموعه‌ای از تسهیلات اضطراری از ابتدای شیوع کرونا، برای تحکیم ثبات بازار مالی مورد تقدیر نهادهای گوناگون قرار گرفته است. اما در این بین یک استثنا نیز وجود دارد. برنامه Main Street Lending Program که برای کمک به کسب‌وکارهایی با سایز متوسط راه‌اندازی شده است، جذابیت کمی میان تقاضاکنندگان دارد. منتقدان بر این باورند که شرایط اعطای وام در این برنامه بسیار سختگیرانه است و موجب در حاشیه ماندن بخش‌هایی مانند املاک و مستغلات تجاری شده است. صاحبان کسب‌وکارهای متوسط انتظار دارند تا پاول به این موضوع بپردازد که چه برنامه‌ای برای اصلاح این برنامه دارد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید